دلایل زیادی وجود دارد که کاربری بخواهد نسخه‌ای از سیستم عامل لینوکس را روی دستگاه خود داشته باشد. البته دلایل ادعایی همچون امنیت بالا، رایگان بودن و یا اجرا بر روی انواع سخت‌افزارها خیلی در رابطه با کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم، جزو دلایل اصلی به شمار نمی‌آیند، چون ما می‌خواهیم لینوکس را روی دستگاهی نصب کنیم که یک سیستم عامل مثل ویندوز از قبل روی آن نصب است. اما اجرای برنامه‌های کد باز یا امتحان کردن برنامه‌هایی که توسعه‌دهندگان می‌سازند از جمله دلایلی است که شما نیاز پیدا می‌کنید یک نسخه از لینوکس را روی دستگاه خود داشته باشید.

در آموزش امروزی که در پرشین تولز آماده کرده‌ایم، به سراغ نصب لینوکس بر روی یک دستگاه مجازی رفته‌ایم.

VirtualBox، دستگاهی مجازی که ما از آن استفاده کرده‌ایم

قبلا در مورد نصب و راه‌اندازی VirtualBox در این پست برای شما کامل توضیح داده‌ایم، حالا اما می‌خواهیم بر اساس همان روند، نصب لینوکس را روی این برنامه انجام دهیم. پس ابتدا بر اساس آموزش قبلی VirtualBox را نصب کنید و سپس در ادامه به نصب لینوکس بپردازید.

Ubuntu، لینوکسی که انتخاب کرده‌ایم

همانطور که می‌دانید، لینوکس یک سیستم عامل کد باز است و بر اساس همین، نسخه‌های متفاوتی از آن وجود دارد که کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از این نسخه‌ها Ubuntu است که به دلایل زیادی از محبوب‌ترین نسخه‌های لینوکس به حساب می‌آید. اولین و مهم‌ترین آن کاربری بسیار آسانش است که آن را بسیار به مک یا ویندوز شبیه می‌کند و البته نکته‌ی مهم‌تر اینکه این سیستم عامل کاملا رایگان است و شما از سایت سازنده می‌توانید آن را دانلود کنید. پس قبل از هر چیز نسخه‌ی مورد نظر خود (ما از نسخه‌ی ۱۹٫۰۴ استفاده کرده‌ایم) را دانلود کرده و مراحل بعدی را پیش ببرید. در نظر داشته باشید که تمامی نسخه‌های لینوکس می‌توانند روی دستگاه مجازی VirtualBox نصب شوند و فقط روند نصب آن‌ها متفاوت است.

پیکر بندی دستگاه مجازی برای نصب لینوکس

همانطور که قبلا گفته بودیم، پیکر بندی دستگاه مجازی برای سیستم‌ عامل‌های مختلف کمی متفاوت است. فقط با زدن New دستگاه جدیدی می‌سازید، باید یک اسم برایش انتخاب کرده Type را روی لینوکس بگذارید و Version را روی Ubuntu نسخه ۶۴ بیتی تنظیم کنید. در واقع بخش مهم قضیه همین است و بعد از آن خود دستگاه مجازی کارهایی که برای نصب ویندوز نیاز است را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

در ادامه شما میزانی از رم را به دستگاه خود اختصاص می‌دهید که اگر حداقل ۸ گیگ رم دارید، حتما ۴ گیگ را برایش جدا بگذارید.

سپس بر اساس آموزشی که از قبل به شما داده بودیم یک هارد مجازی بسازید. بهتر است این هارد مجازی جایی جدا از درایو سیستم عامل باشد تا خیلی جایی اشغال نکند.

پیشنهاد ما به شما برای ساخت هارد مجازی انتخاب VDI و گزینه‌ی Dynamically allocated است.

حالا میزان هارد را انتخاب کنید که بر اساس فضایی که دارید و تعداد برنامه‌هایی که روی لینوکس نصب خواهید کرد متفاوت است.

حالا بعد از ساخت  دستگاه را با زدن روی استارت یا دبل کلیک اجرا کنید.

نصب لینوکس

در پنجره‌ی بعدی باید آدرس فایل ISO که حاوی لینوکس است و شما آن را از سایت اصلی دانلود کرده‌اید را بدهید و دکمه استارت را بزنید.

حالا گزینه‌ی Install Ubuntu را بزنید تا سیستم عامل نصب شود، زیرا گزینه‌ی دیگر برای اجرای لینوکس بدون نصب است.

در پنجره‌ی بعدی Continue را بزنید.

حالا با انتخاب گزینه‌ی Erase disk and install Ubuntu به کار ادامه دهید. نگران نباشید این پاک کردن مربوط به همان هارد مجازی است که ساختید.

دوباره Continue را بزنید.

از اینجا به بعد باید جایی که در آن زندگی می‌کنید و همچنین زبان و کیبورد را انتخاب کنید که کار ساده‌ای هستند.

حالا نوبت به اسم خودتان، اسم دستگاه، یوزر نیم و پسورد می‌رسد.

روند نصب حدود ۱۵ دقیقه‌ای طول خواهد کشید.

در آخر کلید Restart Now را بزنید تا لینوکس شما اجرا شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *