در حال حاضر افراد زیادی هستند که همزمان هم لینوکس و هم ویندوز را روی دستگاه خود نصب دارند. افراد بیشتری هم هستند که دوست دارند این کار را انجام دهند. اما انجام این روش، آنقدرها هم که فکر می‌کنید بدون ایراد نیست و گاهی ممکن است اشکالاتی برای شما به همراه داشته باشد.

در نوشته‌ی امروز ما سعی کرده‌ایم 7 ریسک احتمالی که داشتن بوت همزمان ویندوز و لینوکس ممکن است برایتان همراه داشته باشد را مرور کنیم.

  1. خطر از دست رفتن اطلاعات یا سیستم عامل به صورت اشتباهی

یکی از ریسک‌هایی که حتما قبل از انجام نصب همزمان این دو سیستم عامل باید به آن فکر کنید، خطر از دست رفتن اطلاعات یا حتی سیستم عامل اصلی است. خوشبختانه در زمان نصب سیستم‌های عامل می‌توانید پارتیشن اصلی را مشخص کرده و به همین دلیل امکان نصب این دو سیستم عامل در کنار هم وجود دارد. با این حال اگر اشتباهی صورت بگیرد، شما سیستم عامل اصلی را در هنگام نصب از دست خواهید داد یا حتی ممکن است یک پارتیشن دیگر با اطلاعات کامل را پا کنید.

  1. کاهش بهره‌وری در بوت دوگانه

نصب دو سیستم عامل می‌تواند برای بسیاری، افزایش بهره‌وری را همراه داشته باشد. برای مثال، اگر نیاز داشته باشید که در کنار ویندوز 10، اوبونتو 20.04 را نصب کنید، می‌توانید به راحتی بین این دو سیستم عامل سوییچ کنید. اما آیا واقعا به این کار احتیاجی هست؟ راه‌های بسیاری در حال حاضر وجود دارد که شما را از نصب دو سیستم عامل در کنار هم راحت می‌کند و دیگر نیازی نیست برای هر کار کلی وقت تلف کنید و از ویندوز به لینوکس بروید و برگردید. یکی از بهترین روش‌ها، استفاده از شبیه‌ساز‌ها برای نصب یک سیستم عامل اضافی در ویندوز است.

  1. قفل شدن پارتیشن‌ها در بوت دوگانه

یکی از مشکلاتی که خیلی بیشتر ممکن است دچارش شوید، قفل شدن دسترسی شما به پارتیشنی از هارد است.‌ البته این مورد هم به ندرت پیش می‌آید، اما اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دسترسی شما به اطلاعات شخصی یا کاری‌تان مسدود شود. این مورد مثلا زمانی اتفاق می‌افتد که در حال استفاده از ویندوز هستید و دستگاه به صورت درست خاموش نشود. به این صورت ممکن است در لینوکس به پیغامی بر بخورید که مشخص شود نمی‌توانید به آن پارتیشن دسترسی داشته باشید.

البته امکان حل این مشکل وجود دارد و در این یک مورد خاص شما با اجرای دوباره‌ی لینوکس و ری استارت درست آن، می‌توانید مشکل را حل کنید.

  1. به‌روز رسانی ویندوز

به‌روز رسانی ویندوز 10 از اهمیت بالایی برخوردار است و بعضی از بسته‌های امنیتی خیلی مهم هستند. داشتن بوت دو گانه ممکن است در امر به‌روز رسانی اخلال ایجاد کند. حتی در مواردی، به روز رسانی درایوری خاص نیز ممکن است برای شما مشکل آفرین باشد. برای این کار بهتر است از ابزارهای ریکاوری ویندوز 10 استفاده کنید که البته برای شما زمان بر خواهد بود. نکته مهم دیگر این که در موقع نصب، مطمئن شوید که ترتیب بوت ویندوز، ابتدا روی ویندوز باشد و بوت دوم به لینوکس تعلق بگیرد.

  1. تاثیر ویروس‌ها

سیستم عامل لینوکس از بسیاری جهات آسیب کم‌تری در مقابل ویروس‌ها و بدافزارها می‌بیند، اگر چه این سیستم عامل نیز در این رابطه بی‌نقص نیست. با این حال هدف گیری ویندوز از طرف کسانی که قصد انتشار ویروس‌ها را دارند بیشتر بوده و به این ترتیب امکان آلوده شدن لینوکس در یک سیستم بوت دوگانه نیز بیشتر می‌شود.

  1. مشکلات ناشی از درایورها

مشکلات سخت‌افزاری همیشه جزوی از مشکلات بوت دوگانه بوده و با این که در این سال‌ها به حداقل رسیده، اما هنوز هم درایورهای قطعات می‌توانند برایتان مشکل ساز شوند. یکی از شایع‌ترین مشکلات، کارت‌های شبکه‌ی WiFi داخلی است. بهتر است در همه حال درایورهای قطعات را به روز رسانی کنید تا مشکلات ناشی از این قضیه به حداقل برسد.

  1. تاثیر بوت دوگانه بر روی فضای Disk Swap

داشتن فضای کافی روی هارد برای به وجود نیامدن مشکل در Disk Swap ضروری است چون هر دو سیستم عامل برای عملکرد بهتر فضای بیشتری را به این کار اختصاص می‌دهند. پس بهترین گزینه برایتان این است که اگر فضای کافی ندارید، به فکر نصب دو سیستم عامل روی یک دستگاه نباشید.

Join the Conversation

3 Comments

  1. تمام مشکلات با ویندوزه و گنو / لینوکس هیچ مشکلی نداره
    اگه با یک اموزش خوب نصب کنید هیچ مشکلی پیش نمیاد

  2. سلام خسته نباشید والا من از یکی از دوستام شنیدم که نصب لینوکس نیاز به پارتیشن بندی داره و اگه حتی 10 بایت یکی از درایو ها رو اشتباه بزنی بعد از یکی دو روز کلا کل هاردت هنگ میکنه و مجبوری هاردتو فرمت کنی برای حل مشکل
    خواستم بدونم آیا این مشکل واقعا هست و اگه هست چطور حلش کنم

    1. با اینکه دیر شده اما نه مشکلی پیش نمیاد فقط باید دقت کنی فضای /boot بیشتر از 1 گیگ و /home رو بالای 35 گیگ بزنی./root هم بالای 100 گیگ بزا

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *