هنگامی که کاربران وارد سایت می شوند، انتظار دارند فرآیند سفارش و خرید راحتی را تجربه کنند. اگر کاربر نتوانید به راحتی محصول یا خدمات موردنظر را سفارش دهد، سایت را ترک می کند و از رقیب شما خرید انجام می دهد. اما چه چیزی باعث می شود کاربران در سایت نتوانند به راحتی خرید خود را انجام دهند؟ یک موضوع مهم به نام تجربه کاربری (UX) وجود دارد که به بهبود آن به ساده تر شدن فرآیند خرید کمک زیادی می کند. با استفاده از این مفهوم می توانید یک تجربه راحت و کاربردی را از سایت یا اپلیکیشن خود در اختیار کاربران قرار دهید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل تجربه کاربری و نکات مهمی که به افزایش مخاطبان و فروش شما کمک می کند، بپردازیم. پس اگر مدیریت یک سایت یا اپلیکیشنی را در بر عهده دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

تجربه کاربری از کدام دوره زندگی انسان متولد شد؟

شاید تاکنون برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام پیاده روی یک مسیر را به مسیرهای دیگر ترجیح دهید! به عنوان مثال فرض کنید به عنوان فردی که عجله دارد یا خسته است، در مسیر خانه هستید. در مسیر شما یک پارک وجود دارد که ترجیح می دهید از آن عبور کنید! هنگامی که وارد آن پارک می شوید، شاید عبور کردن از چمن های آن پارک را نسبت به سنگ فرش هایی که برای عابران پیاده طراحی شده است را ترجیح دهید. دلیل آن هم کوتاه تر و شاید راحت تر بودن مسیر است! در واقع آن مسیر کوتاه تجربه بهتری از پیاده روی و رسیدن به منزل را برای شما ایجاد می کند. تجربه کاربری هم عملکردی مشابه این مورد دارد!

شاید استفاده از واژه تجربه کاربری در آغاز دهه 80 میلادی باشد، اما حقیقت این است که انسان ها همیشه در حال بهبود وسایل و لوازمی که استفاده می کنند، هستند. بنابراین مفهوم تجربه کاربری از زمانی که انسان وجود داشته، در میان آن ها بوده است! زیرا اگر یک وسیله مشکلی داشته باشد، انسان ها آن را بهبود می بخشند تا استفاده بهتری از آن داشته باشند. برای مثال می توانید خودرو های قدیمی را با خودرو های جدید مقایسه کنید! در ابتدا خودرو ها به شکل امروزی نبوده و مشکلات زیادی داشته است اما در حال حاضر خودروها خیلی راحت و سریع هستند. در آینده هم خودرو ها بهبود پیدا می کنند تا جایی که خودرو های امروزی در مقابل آن ها بسیار کم کاربرد هستند. پس مفهوم تجربه کاربری از ابتدای جامعه بشری وجود داشته است اما در حال حاضر به آن اهمیت زیادی داده می شود.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری یا UX که مخفف عبارت User Experience است، به معنای تجربه و نظر کاربر در مورد استفاده از محصول شما است. این محصول می تواند یک محصول فیزیکی (مثل بسته بندی مواد غذایی) یا دیجیتال (اپلیکیشن یا سایت) باشد. اولین بار فردی به نام فردریک وینسلو تیلور تحقیق روی تجربه کاربری را آغاز کرد و آن تحقیق در مورد نحوه تعامل کاربران با ابزارها یا محصولاتش بود. کاربران هر محصولی که استفاده می کنند، به نحوی با آن تعامل دارند! در واقع اگر شما به عنوان یک کاربر وارد یک سایت شوید، نظری در مورد آن سایت پیدا می کنید که اگر آن نظر مثبت باشد، تجربه کاربری خوبی دارد اما اگر آن نظر منفی باشد، تجربه کاربری خوبی ندارد.

 اگر مدیریت یک کسب و کار اینترنتی را بر عهده دارید، باید تجربه کاربری خوبی را برای کاربران ایجاد کنید. اگر کاربران در سایت شما بتوانند به راحتی تعامل کنند، میزان رضایت آن ها و همچنین فروش شما افزایش پیدا می کند. به عبارت ساده تر، هر چقدر کاربران در سایت شما راحت تر باشند، تجربه کاربری سایت بهتر است و کاربران راحت تر می توانند محصولات یا خدمات شما را سفارش دهند. به نظر شما هنگامی که کاربران از سایت تان استفاده می کنند، چه حسی نسبت به آن دارند؟ اگر فکر می کنید حس آن ها منفی است، به دنبال دلیل آن بگردید. باید به کمک یک متخصص تجربه کاربری بررسی کنید که آیا همه بخش های سایت یا محصول شما می تواند رضایت کاربران را جلب کند یا خیر! اگر سایت یا محصول نتواند رضایت آن ها را جلب کند، به کاربران دیگر هم فیدبک منفی می دهند که در نهایت فروش شما کاهش زیادی پیدا می کند.

یک تجربه کاربری عالی چه ویژگی هایی دارد؟

به عنوان کسی که یک سایت، محصول یا ابزاری برای ارائه به کاربران دارد، حتماً می خواهید بدانید که یک تجربه کاربری عالی باید چه ویژگی هایی داشته باشد. در این بخش به بررسی ویژگی های یک تجربه کاربری عالی می پردازیم تا بتوانید میزان موفقیت محصول یا سایت خود را بررسی کنید:

یک) محصول ارزشمند و مفیدی باشد

هنگامی که کاربران از یک محصول استفاده می کنند، قطعاً به آن نیاز دارند. محصول شما باید آن قدر ارزشمند و مفید باشد که بتواند نیاز آن ها را برطرف کند. تا زمانی که کاربران نتواند نیاز خود را با محصول شما بر طرف کند، نمی توانید بگویید که محصول تان تجربه کاربری خوبی دارد. توجه داشته باشید که اگر محصول شما فیزیکی باشد، حتماً باید این مورد را رعایت کنید. شاید در محصول دیجیتال کاربر به محصول نیاز نداشته باشد و صرفاً برای کندو کاو از آن استفاده کند اما در محصول فیزیکی، کاربر قطعاً به آن نیاز دارد.

باید توجه داشته باشید که برای کسب و کار شما رقیبانی هم وجود دارند و اگر نتوانید نیاز کاربر را به خوبی رفع کنید، کاربر به سراغ رقیب شما می رود. قطعاً از دست دادن مشتریان و مخاطبانی که قرار است به سراغ رقیبان شما بروند، باب میل نیست!

دو) استفاده از آن ساده و راحت باشد.

یک محصول با تجربه کاربری عالی ساده و قابل استفاده است! محصول شما باید آن قدر ساده و راحت طراحی شده باشد که کاربر برای استفاده از آن نیازی به سوال کردن نداشته باشد. در واقع در محصول شما باید همه چیز روشن و واضح باشد و کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند. نهایتاً محصول شما با استفاده از یک دفترچه راهنمای ساده بتواند نیاز کاربران را رفع کند! اگر محصول شما آن قدر پیچیده است که کاربران برای استفاده از آن نیاز به یک پشتیبانی برای آموزش کامل دارند، محصول خوبی نیست. به عنوان مثال در یک سایت کاربر باید به راحتی بتواند به بخش موردنظر منتقل شود! اگر قصد دارد وارد بخش کاربری خود شود، باید بتواند سریعاً لینک مربوط به آن را پیدا کند؛ اگر نتواند آن را خیلی سریع پیدا کند، محصول خوبی ندارید.

سه) طراحی زیبا و جذابی داشته باشد.

یکی از مهم ترین چیز هایی که می تواند کاربر را به استفاده از محصول شما ترغیب کند، طراحی زیبا و کاربر پسند آن است. هنگامی که شما یک محصول زیبا و جذاب داشته باشید، جدا از این که آن محصول چقدر مفید و ارزشمند است نظر کاربران را جلب می کند. اگر یک محصول یا سایتی دارید که رقیبان زیادی هم دارید، طراحی زیبا و جذاب یکی از اصول مهم و اساسی به حساب می آید! هنگامی که کاربران با چند محصول از رقیبان مختلف که عملکرد مشابهی هم دارند مواجه می شوند، به سراغ زیبا ترین محصول می روند. اگر محصول شما یک سایت است و می خواهید نظر مخاطبان را جلب کنید، سایت شما باید زیبا باشد. زیبایی محصول در بخش رابط کاربری قرار می گیرد که ارتباط نزدیکی با تجربه کاربری دارد.

چهار) امکان دسترسی و جستجوی آن راحت باشد.

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در تجربه کاربری، امکان دسترسی کاربران به محصول یا بخش خاصی از سایت است. به عنوان مثال اگر مدیریت یک سایتی را برعهده دارید که بخش های و پر کاربردی دارد، باید آن بخش را به گونه ای در اختیار کاربر قرار دهید که به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند. بخش ناحیه کاربری یکی از بخش های بسیار مهم در سایت است که اگر کاربر نتواند به راحتی آن را پیدا کند، ممکن است نرخ عضویت کاربران در آن کاهش پیدا کند. همچنین بخش های دیگری هم وجود دارند که اگر کاربر نتواند به سادگی به آن دسترسی پیدا کند، نرخ تبدیل خود را از دست می دهید.

اگر محصولی دارید، این محصول باید به گونه ای طراحی شده باشد که کاربر به راحتی بتواند از آن استفاده کند. برخی از محصولات در اجتماع وجود دارند و به نحوی در ذهن کاربران ماندگار شده اند! در این صورت باید اصول طراحی را متناسب با چیزی که در جامعه رواج پیدا کرده است انجام دهید. اگر بخواهید محصولی متفاوت طراحی و تولید کنید، ممکن است کاربران از آن استفاده نکنند و فرهنگ سازی آن نیاز به زمان و بودجه بسیار زیادی داشته باشد. البته گاهی اوقات نتیجه آن به قدری خوب است که ارزش چندین سال وقت گذاشتن بر روی آن را دارد! برخی استارت آپ هایی که در حال حاضر بهترین هستند، روزی به عنوا یک استارت آپ شکست خورده یاد می شدند اما مدیران آن حاضر نشدند شکست را بپذیرند! در مقاله بعد همراه ما باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *