امروزه داشتن یک کسب‌وکار اینترنتی دغدغه بسیاری از جوانان در سراسر دنیا است. مزیت کسب‌وکار اینترنتی نسبت به سایر کسب‌وکارها، دسترسی به میلیون‌ها نفر در کشور به جای تعداد محدودی از افراد یک منطقه است. فرض کنید مدیریت یک فروشگاه فیزیکی را برعهده دارید که روزانه تنها ۱۰۰ نفر از فروشگاه شما بازدید می‌کنند؛ از این ۱۰۰ نفر چند نفر آن‌ها مشتری شما هستند و از شما خرید می‌کنند؟ قطعا تعداد بسیار محدودی! حال فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید که روزانه هزاران نفر از شما بازدید می‌کنند؛ اگر شما کاربرانی را که مخاطب هدف شما هستند به سایت خود هدایت کرده باشید، درصد بالایی از این کاربران مشتری شما می‌شوند و از شما خرید می‌کنند. یکی از مسائل بسیار مهم در طراحی وب، رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری است! این مسئله که کدام یک مهم‌تر است را نمی‌توان پاسخ داد؛ لازم است بدانید حتی این دو مفهوم آن‌قدر مهم و ضروری هستند که متخصصان این حوزه معمولاً روی هر دوی آن‌ها تسلط دارند. به همین دلیل است که کمتر پیش می‌آید فردی را متخصص UI یا UX ببینید! در واقع شما متخصص UI/UX را می‌بینید و همین مسئله موجب شده است تا ما مجموعه مقالات رابط و تجربه کاربری را بنویسیم و در آن هر چیزی که باید بدانید را به شما بگوییم. بنابراین در این مقاله و مقالات بعدی که ادامه همین مجموعه مقالات است، همراه ما باشید!

آیا می‌دانستید مخاطبان هدف تعیین کننده رابط و تجربه کاربری شما هستند؟

موارد زیادی هستند که در جذب مخاطبان تاثیرگذارند و مهم‌ترین آن‌، تجربه کاربری است. تجربه کاربری به صورت ساده یعنی همان حسی که کاربر نسبت به سایت شما پیدا می‌کند!

داشتن یک سایت به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا جایگاهی در فضای آنلاین داشته باشند؛ همچنین اگر طراحی سایت شما به درستی انجام شده باشد، می‌توانید خودتان را در آن معرفی کنید، اطلاعات مشتری را دریافت کنید، محصولات یا خدمات خود را به کاربران ارائه دهید و در نهایت محصولات یا خدمات خود را به مشتریان بفروشید و کسب‌ درآمد کنید. برای یک کسب‌وکار اینترنتی مهم‌ترینی چیزی که باعث می‌شود تا مدیران آن فعالیت‌های زیادی انجام دهند، افزایش فروش و درآمد است. در واقع هر آن‌چه که مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی انجام می‌دهند، برای افزایش فروش محصولات یا خدمات است؛ البته ناگفته نماند که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی اهداف دیگری هم دارند اما همین کسب‌وکارها هم برای سرپا ماندن نیاز به درآمد دارند و کسب‌ درآمد از مهم‌‌ترین اهداف آن‌ها به شمار می‌رود. اما چیزی که برای کاربران اهمیت دارد، تنها داشتن یک سایت نیست؛ بلکه داشتن یک سایت بهینه است که به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

تا چند سال پیش تنها داشتن یک سایت زیبا ملاک بود؛ زیرا در گذشته رقیبان بسیار کمی وجود داشت و کسب‌وکارهایی که سایت داشتند، نیازی به طراحی یک سایت بهینه نداشتند و تنها ملاک حرفه‌ای بودن یک سایت، زیبایی آن بود. با گذر زمان رقیبان کسب‌وکارها بیشتر شدند و فاکتورهای دیگری در کنار زیبایی سایت اهمیت پیدا کردند. همین مسائل باعث بوجود آمدن شاخه‌ای از طراحی سایت به نام تجربه کاربری (UX) شدند و امروزه بسیاری از متخصصان در حوزه تجربه کاربری فعالیت می‌کنند. در جهان دیجیتال امروزی، خلاقیت و تکنیک در طراحی به شدت اهمیت پیدا کرده است و در نتیجه دو عبارت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود هنوز هم معنای این دو عبارت اختصاری برای بسیاری به درستی جا نیافتاده است و در نتیجه بسیار پیش می‌آید که با بی‌دقتی و در جای نادرست استفاده شوند.

در ابتدا همین‌قدر بدانید که رابط کاربری یا UI شامل صفحه اصلی، صفحات مطالب، دکمه‌ها و سایر عناصر بصری است که به کاربر برای تعامل با یک دستگاه کمک می کند. طراحان رابط کاربری با طراحی نرم افزارهایی که ناوبری آسانی دارند برای انواع محصولات دیجیتال مانند وب سایت ها، برنامه های کاربردی و دیگر دستگاه های تعاملی، تمرکز خود را بر روی تجربه کاربر قرار می دهند.  تجربه کاربری یا UX به طراحی تجربه کاربر اشاره دارد. UX شامل تجربه کلی است که کاربر در تعامل با یک وب سایت بدست می‌آورد و می تواند شامل رابط کاربری نیز باشد، اما می تواند خیلی بیشتر از اینها توسعه یابد. تجربه کاربری همه چیز در مورد رساندن یک شخص از نقطه A به نقطه B در یک روند به ظاهر بی دردسر در طرف کاربر سایت یا اپلیکیشن است. طراحی تجربه کاربری خوب موجب ایجاد تعاملات مناسب و رضایت بخش بین مصرف کننده و محصولات یا خدمات شرکت می گردد. در جامعه ی سریع و پیشرفته امروز، وب سایت ها و اپلیکیشن های موفق آنهایی کسانی هستند که به سرعت و موثر پاسخ میدهند. طراحی وبسایت و نرم افزار در حال حاضر به شدت بر اساس تجربه کاربری است، زیرا همه چیز در مورد مصرف کننده می باشد.

رابط کاربری یا UI چیست؟

رابط کاربری یکی از داغ ترین مباحث امروزی در کسب و کارهای اینترنتی است. در واقع رابط کاربری پلی میان ما و کاربر برای ایجاد تعامل است. رابط کاربری یا همان User interface، تاثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربر می گذارد و اگر می خواهید در دنیای امروزی شانسی برای رشد و رقابت با رقبای خود داشته باشید، باید ابتدا به بهبود رابط کاربری وبسایت یا اپلیکیشن خود فکر کنید. در ادامه می خواهیم شما را با مفهوم رابط کاربری و اهمیت آن آشنا کنیم.

رابط کاربری یا UI که مخفف User Interface می باشد، در واقع عامل تعامل سیستم مورد نظر با کاربر است. عامل UI در حالت‌های مختلفی بر روی انواع سیستم ها وجود دارد. از سایت گرفته تا نرم افزار، سیستم عامل، موبایل و… همگی به نوعی دارای رابط کاربری هستند. به طور کلی به رابط میان کاربر و یک سیستم رابط کاربری گفته می شود. برای مثال رابط کاربری در یک وبسایت است که مشخص می کند شما برای انجام عمل ثبت نام باید از چه طریقی اقدام و چه مراحلی را باید طی کنید. یا به عنوان مثالی دیگر رابط کاربری موبایل است که مشخص می کند شما برای گرفتن عکس و یا رفتن به گالری تصاویر خود باید چه اقداماتی را انجام دهید.  در حال حاضر بهبود رابط کاربری یکی از مهم ترین و داغ ترین مباحث دنیای IT است و منظور از این بهبود افزایش راحتی کاربران برای کار با وبسایت ها، اپلیکیشن های موبایل و… است به گونه ای که کاربران بدون هیچ گونه مشکلی به هدفی که می خواهند دست بیابند. رابط کاربری یا همان UI نقش بسیار مهمی در فرآیند جذب و نگهداری مشتری ایفا می کند. اگر UI در یک سایت به صورت حرفه ای طراحی و پیاده سازی شده باشد، کاربران به راحتی می توانند با سایت تعامل برقرار کنند و به اهداف خود برسند. اما اگر UI یک وبسایت دارای مشکل باشد و نتواند انتظارات یک کاربر را برآورده کند، حتی در صورتی که از محتوایی غنی استفاده کند، نمی توان انتظار جذب بالا و یا بازگشت (Retention) کاربران را داشت.

اگر وب سایت شما برای نشان دادن محصول خاصی ۱۵ ثانیه بیشتر نسبت به سایت رقیب زمان صرف کند، می توانید مطمئن باشید که در گزارش های کاربران منعکس خواهد شد. به طور کلی اغلب کاربران در وب می دانند که چه چیزی می خواهند پیدا کنند. حتی اگر آنها در حال یک مرور ساده هستند، وظیفه شما و طراحان رابط کاربری و تجربه کاربری این است که بتوانید آن ها را از طریق کارآمدترین راه به سایت خود هدایت نموده و محصول یا سرویس مورد نظر را در اختیارشان قرار دهید. در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *