واقعیت این است که برتری‌های تقریبا کمی در خریدن یک دوربین DSLR نو نسبت به دوربین دسته دو وجود دارد. برتری‌های کمی که باعث می‌شود، خیلی‌ها به سمت خرید دروبین‌های کار کرده بروند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم، حتما نکاتی که در این نوشته عنوان کرده‌ایم را در زمان خرید دوربین کار کرده، مد نظر داشته باشید.

چرا دوربین DSLR کار کرده بخریم؟

خیلی‌ها واژه‌ی کار کرده را به معنی مشکل دار می‌گیرند و فکر می‌کنند هر کس که دوربین خود را می‌فروشد، مشکلی در آن دیده است. در صورتی که در کسب و کار دوربین‌های دیجیتال، دلایل زیادی برای فروش یک دوربین DSLR وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها، خرید یک مدل جدیدتر و بهتر است. اگر دوربین کار کرده در وضعیت خوبی باشد و خیلی از آن کار کشیده نشده باشد، می‌تواند چند میلیونی برای شما سود داشته و شما را به مدل مورد نظرتان برساند.

اما نکاتی که باید در موقع خرید دوربین کار کرده مد نظر داشته باشید:

  1. تعداد پایین تعداد شاتر (Shutter Count)

دوربین‌های DSLR بر خلاف دوربین‌های بدون آینه، قطعات متحرک دارند و به همین دلیل در طول استفاده طولانی بیشتر از آن دوربین‌ها مستهلک می‌شوند. تعداد شاتر شبیه به مسافت طی شده در ماشین است و هر چقدر این عدد کم‌تر باشد، یعنی دوربین کم‌تر کار کرده و احتمالا وضعیت بهتری دارد.

خب حالا عدد بالا برای تعداد شاتر در دوربین چقدر است؟ برای مدل‌های مختلف این عدد هم متفاوت خواهد بود. اما اگر تعداد شاتر دوربین کم‌تر از 5 هزار بود، در واقع می‌توانید آن را نو محسوب کنید! برای دوربین‌های میان‌رده عددهایی همچون 150 هزار را می‌توان عددی بالا تصور کرد، اما هر چقدر به سمت دوربین‌های حرفه‌ای‌تر پیش می‌رویم، این عدد کاهش پیدا کرده و برای دوربین‌های حرفه‌ای، 40 هزار عددی بالا محسوب می‌شود.

چطور تعداد شاتر را در دوربین پیدا کنیم؟

اگر نتوانستید به حرف فروشنده اعتماد کنید، راه‌هایی برای پیدا کردن این عدد وجود دارد. برای مثال دوربین‌های نیکون و پنتاکس، این اطلاعات را در متادیتای EXIF که به عکس‌های گرفته شده اتچ می‌شود، نگهداری می‌کنند. شما می‌توانید با استفاده از ابزار EXIFTool این اطلاعات را از عکس بیرون کشیده و به عدد مورد نظر برسید.

برای دوربین‌های کنون، اگر به مراکز رسمی تعمیر این دوربین‌ها دسترسی ندارید باید از ابزاری همچون  Magic Lantern  استفاده کنید. از طریق این نرم‌افزار به عدد مورد نظر دست خواهید پیدا کرد. البته برنامه 10 دلاری DSLR Controller app  نیز گزینه‌ی خوبی است که روی اندروید نصب شده و بعد از اتصال به دوربین، می‌تواند عدد دقیق تعداد شاتر آن را به شما بگوید.

  1. قیمت

به هیچ وجه برای دوربین‌هایی که چند سال است عرضه شده‌اند، نباید قیمتی نزدیک به قیمت نو پرداخت کنید. برای مثال دوربین  Canon 5D Mark IV، یک دستگاه گران‌قیمت است که نو آن 55 میلیون خواهد بود، اما با توجه به مدل آن، همین مارک و مدل به صورت کار کرده تمیز، باید نصف قیمت باشد.

این مهم البته برای دوربین‌های جدیدتر صدق نکرده و عموما چیزی حدود 25 تا 30 درصد کم‌تر از قیمت اصلی دوربین، قیمتی متعارف خواهد بود.

  1. شکستی، خراش‌های شدید و مشکلات جدی

لنز، سنسور، ویزور و مونیتور جاهایی هستند که به هیچ وجه نباید خراشی روی آن‌ها باشد، در غیر این صورت کمی خط و خش چیزی عادی برای دوربین عکاسی محسوب می‌شود. اما خراش‌های شدید و شکستگی‌های ریز بر روی بدنه، ممکن است بر اثر ضربه به وجود آمده باشند، که خیلی برای دوربین بد بوده و نباید ریسک کنید و آن دوربین را خریداری کنید.

یک نکته مهم دیگر این است که حتما دوربین را برای لکه‌های غیر عادی چک کنید. گاهی دوربین در شرایط بد در جاهای نمور نگهداری شده تا رد ماسه و شن روی آن است که یعنی به خوبی از آن نگهداری نشده. این دوربین‌ها نیز مناسب خرید نیستند.

البته نکات بدیهی همچون چک کردن شماره سریال دوربین با جعبه، عجیب بودن قیمت خیلی پایین و چیزهایی از این دست، به این دلیل در لیست ما نبود چون مواردی کاملا مشخص هستند و شما باید در تمام خریدهای دیجیتال خود، به آن‌ها دقت کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *