اگر قصد طراحی یک سایت فروشگاهی را داشته باشید، یکی از سوالاتی که برای شما پیش می آید این است که طراحی سایت فروشگاه چقدر هزینه دارد! پاسخ این مسئله به طور واضح مشخص نیست زیرا هزینه طراحی سایت فروشگاه توسط گروه های طراحی مختلف، متفاوت است. اما فاکتور هایی وجود دارند که هزینه طراحی سایت کاملاً به آن مربوط می شود و با استفاده از آن ها می توانید هزینه حدودی برای این کار را تخمین بزنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی 7 فاکتور مهم و تاثیر گذار در هزینه طراحی سایت بپردازیم که با استفاده از آن می توانید هزینه حدودی طراحی سایت فروشگاهی را تخمین بزنید. پس اگر قصد طراحی یک سایت فروشگاهی را دارید و می خواهید بدانید که این کار چقدر برای شما هزینه دارد، در این مقاله ما را همراهی کنید.

طراحی سایت فروشگاهی چیست؟

فروشگاه اینترنتی یکی از انواع وب سایت ها است که با استفاده از آن می توانید محصولات خود را در بستر آنلاین و اینترنتی به فروش برسانید. در واقع طراحی سایت فروشگاه، طراحی یک اتوماسیون فروشگاهی است که با استفاده از آن می توانید فرآیند فروش محصولات خود را به صورت آنلاین و اتوماتیک انجام دهید. در این سایت ها کاربران محصولاتی را که نیاز دارند، به سبد خرید خود اضافه می کنند، مشخصات خود را وارد می کنند و پس از انجام پرداخت، محصول را در منزل خود تحویل می گیرند. تمام این مراحل به صورت خودکار انجام می شوند و نیازی نیست که مدیریت فروشگاه اینترنتی، کاری غیر از تامین و ارسال محصولات انجام دهد. حال فرض کنید مدیر فروشگاه اینترنتی بخواهد تمام این کار ها را به صورت دستی انجام دهد؛ در این صورت باید چندین نفر را استخدام کند که اطلاعات کاربران را به همراه تراکنش های مالی ثبت کنند.

فروشگاه اینترنتی برای هر دو محصول فیزیکی و دیجیتال امکان پذیر است؛ به عبارت ساده تر اگر شما محصول دیجیتال هم داشته باشید، می توانید آن را در فروشگاه اینترنتی خود به فروش برسانید و پس از دریافت هزینه، لینک دانلود آن محصول را به کاربر نمایش دهید. البته هر یک از آن ها امکانات خاص خود را دارند و هزینه طراحی سایت فروشگاهی برای هر یک از آن ها متفاوت است. البته برخی امکانات پایه برای هر نوع فروشگاه اینترنتی (فیزیکی یا دیجیتال) ضروری است و ما در ادامه، به بررسی فاکتور های مشترک میان فروشگاه اینترنتی برای محصولات فیزیکی و دیجیتال می پردازیم

هزینه طراحی سایت فروشگاهی به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟

طراحی سایت فروشگاه مورد نیاز بسیاری از کسب و کارها است تا بتوانند محصولات و خدمات خود به صورت آنلاین و اینترنتی به فروش برسانند. هزینه طراحی سایت فروشگاه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که هر یک از آن ها، هزینه خاص خود را دارد. فاکتور های زیادی در هزینه طراحی سایت فروشگاهی تاثیر گذار است اما ما در این بخش 7 فاکتور بسیار مهم و اصلی را بررسی می کنیم. این 7 فاکتور که تاثیر زیادی در هزینه طراحی فروشگاه اینترنتی دارند، عبارتند از:

  • هاست و دامنه

اولین چیزی که برای طراحی یک سایت فروشگاهی به آن نیاز دارید، هاست و دامنه است. هاست همان فضایی است که می خواهید سایت خود را در آن میزبانی کنید؛ در واقع هاست را می توان نوعی فضا برای میزبانی فایلها و ایجاد ارتباط کاربران اینترنتی با سایت در نظر گرفت. معمولاً هاست را بر اساس حجم فایل ها باید تهیه کنید که اگر تعداد محصولات و تصاویر سایت شما زیاد است، باید هاست بیشتری تهیه کنید اما اگر فروشگاه اینترنتی شما تازه تاسیس است، می توانید با کمتر از 5 گیگ هاست شروع کنید. لازم است بدانید که هاست به راحتی قابل ارتقاء است و برای افزایش حجم یا پهنای باند آن، تنها کافی است هزینه آن را پرداخت کنید تا هاستینگ شما آن را در کمتر از یک دقیقه ارتقاء دهد.

مسئله مهم دیگر هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی، دامنه است! دامنه ها پسوند های مختلفی دارند و هر یک از آن ها، هزینه خاص خود را از شما دریافت می کنند. در حال حاضر ارزان ترین دامنه IR است . همچنین دامنه دات کام محبوب ترین دامنه در میان کاربران است که با توجه به شرایط ارزی، مبلغ ثبت و تمدید آن متغیر است. پیشنهاد می کنیم اگر دامنه IR و COM برای نام فروشگاه اینترنتی شما قابل ثبت است، هر دوی آن ها را ثبت کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

  • نوع سیستم مدیریت فروشگاه اینترنتی

فاکتور دوم که تاثیر زیادی در هزینه طراحی سایت فروشگاهی دارد، انتخاب نوع سیستم مدیریت است. شما می توانید از سیستم مدیریت اختصاصی یا آماده استفاده کنید که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در حالت کلی 3 نوع سیستم مدیریت فروشگاه اینترنتی در دسترس شما است که می توانید با استفاده از آن فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید:

  • سیستم فروشگاه ساز اختصاصی

اگر قصد دارید یک فروشگاه کامل با امکانات مورد نیاز خود را طراحی کنید، می توانید از سیستم فروشگاه ساز اختصاصی استفاده کنید! البته هزینه های آن بالای چند ده میلیون تومان است که هر کسب و کاری به راحتی از آن بر نمی آید. بنابراین پیشنهاد ما این است که اگر یک فروشگاه بسیار بزرگ دارید، دست به این کار بزنید. توجه داشته باشید که استفاده از سیستم فروشگاه ساز اختصاصی هزینه های زیادی در بخش توسعه هم دارد؛ زیرا شما برای اضافه کردن هر امکاناتی در سایت نیازمند متخصص و کد نویس هستید که هر بار توسعه، هزینه زیادی برای شما خواهد داشت.

سیستم های فروشگاه ساز آماده زیادی وجود دارند که هر یک از آن ها، امکانات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهند. با استفاده از سیستم فروشگاه ساز آماده به راحتی می توانید هر گونه توسعه ای را در سایت بدون هزینه یا با هزینه کم انجام دهید؛ زیرا برای هر امکاناتی که بخواهید به سیستم فروشگاه ساز خود اضافه کنید، پلاگین های مربوط به آن وجود دارند و دیگر نیازی به هزینه برای کد نویسی و توسعه آن نیست.

برخی از محبوب ترین و بهترین فروشگاه ساز های آماده عبارتند از:

  • ووکامرس: ووکامرس یکی از فروشگاه سازهای رایگان و محبوب در سراسر دنیا محسوب می شود که بر پایه وردپرس طراحی شده است. با استفاده از ووکامرس هم می توانید انواع فروشگاه اینترنتی برای محصولات فیزیکی یا مجازی را راه اندازی کنید. در مقاله بررسی کامل فروشگاه ساز ووکامرس و امکانات آن می توانید در مورد این فروشگاه ساز بخوانید.
  • پرستاشاپ: پرستاشاپ هم یکی از فروشگاه سازهای رایگان است که قابلیت های زیادی در اختیار شما قرار می دهد. پرستاشاپ نسبت به ووکامرس هنگام خرید قالب و افزونه ها هزینه بیشتری برای شما دارد اما نسبت به فروشگاه ساز اختصاصی، هزینه های آن بسیار کمتر است. در مقاله پرستاشاپ برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی به بررسی کامل آن پرداختیم که می توانید در مورد آن اطلاعات خوبی کسب کنید.

شما می توانید از فروشگاه سازهای آماده دیگر هم استفاده کنید؛ اگر تجربه استفاده از آن ها را دارید، از طریق بخش نظرات تجربه های خود را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

قالب سایت فروشگاهی اختصاصی یا آماده

پس از آن که سیستم فروشگاه ساز خود را انتخاب کردید که احتمالاً از فروشگاه ساز های آماده استفاده می کنید، هنگام انتخاب قالب سایت است. در فروشگاه ساز های مختلف، قالب های مختلفی وجود دارند که با پرداخت هزینه کم می توانید از آن استفاده کنید. اما اگر قصد استفاده از قالب اختصاصی را داشته باشید، هزینه آن بیشتر می شود. در قالب اختصاصی، تیم طراح و توسعه دهنده قالب از شما امکانات مورد نیاز شما را می پرسد و پس از برآورد قیمت، قالب را برای شما طراحی می کند.

البته اگر از فروشگاه ساز اختصاصی استفاده می کنید، قالب آماده ای برای آن وجود ندارد و باید هزینه طراحی قالب اختصاصی را هم بپردازید. اگر کسب و کار کوچکی دارید و تازه می خواهید محصولات خود را به فروش برسانید، پیشنهاد می کنیم از فروشگاه ساز آماده و قالب های موجود برای آن استفاده کنید. در مارکت پلیس های مختلف شما به راحتی می توانید قالب های متنوعی را خریداری و از آن استفاده کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *