این روزها هر کسب و کاری ارزش بازاریابی محتوا را به خوبی می داند و مهم ترین اصل در بازاریابی محتوا، تولید محتوا است. بنابراین هر کسب و کار، به تیم تولید محتوا نیاز دارد تا بتواند به صورت منظم و حرفه ای محتوا تولید کنید. برخی از کسب و کارها که مشکل بودجه ندارند، یک تیم محتوا استخدام می کنند تا آن ها وظیفه تولید و بازاریابی محتوا را برعهده داشته باشند! اما برخی دیگر از کسب و کارها به دلیل کمبود بودجه، از خدمات شرکت های فعال در حوزه تولید محتوا استفاده می کنند. اما به نظر شما بهترین راه استخدام تیم محتوا است یا استفاده از خدمات شرکت های تولید محتوا؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و 7 سوال بسیار مهمی که هنگام استخدام افراد یا انتخاب شرکت تولید محتوا باید از آن ها سوال بپرسید را بررسی می کنیم.

چگونه بهترین شرکت تولید محتوا را انتخاب کنیم؟

اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید، بدون داشتن محتوای ارزشمند نمی توانید در سایر روش های بازاریابی هم موفق شوید! به عنوان مثال فرض کنید می خواهید در رتبه های اول گوگل قرار بگیرید؛ در این صورت باید محتوای ارزشمند داشته باشید و کاربران با تعامل شما ارتباط برقرار کنند. همچنین در شبکه های اجتماعی هم محتوا حرف اول را می زند؛ بنابراین فراموش نکنید که محتوا مهم ترینی چیزی است که در بازاریابی موفق کسب و کارتان تاثیرگذار خواهد بود. برای داشتن محتوای حرفه ای شما نیاز به افراد متخصص دارید؛ افراد متخصص را می توانید با استخدام افراد متخصص در حوزه تولید محتوا در شرکت خود به کار بگیرید یا از خدماتی که شرکت های تولید محتوا در اختیار شما قرار می دهند، استفاده کنید.

راهنمای انتخاب بهترین شرکت برای تولید محتوا

هر دو روش می تواند بسیار موثر باشد اما باید توجه داشته باشید که انتخاب یک شرکت تولید محتوا یا حتی استخدام تیم محتوا نیازمند دقت زیاد است و البته باید بودجه کافی داشته باشید. تولید محتوا باید به صورت منظم انجام شود و بیشتر مسئله کیفیت موردنظر شما قرار بگیرد. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی کامل تر این موضوع بپردازیم!

تیم محتوا را به عنوان شریک یا کارمند استخدام کنیم؟

یکی از سوالاتی که مدیران شرکت ها و مسئول منابع انسانی در ابتدای کار کسب و کارها می پرسند، این است که تیم محتوا را به صورت کارمند استخدام کنیم یا شریک! این سوال زمانی پیش می آید که کسب و کارها در ابتدای مسیر هستند و بودجه زیادی برای استخدام کارمند ندارند. همین مسئله باعث می شود تا برخی کسب و کارهای کوچک به فکر استخدام شریک به جای کارمند باشند. مسئله ای که باید توجه شود، این است که شریک برای همیشه در کسب و کارتان شریک است اما کارمند تا زمانی که به آن نیاز داشته باشید، در شرکت باقی می ماند. به صورت کلی می توان جذب شریک و کارمند را به صورت زیر بررسی کرد:

  • جذب شریک

جذب شریک در کسب و کار اینترنتی مانند جذب شریک در یک فروشگاه فیزیکی است! هر دوی شما به فکر رشد و پیشرفت کسب و کارتان هستید! در واقع شریک شما، دقیقاً اهداف را بررسی کرده و تمام سعی خود را برای دست یابی به آن می کند. بنابراین جذب شریک آن قدرها هم بد نیست، اما باید با دیدگاه واضح تر و آینده نگری بیشتری به آن نگاه کنید. به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید یک شریک دارید و هر دوی شما در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنید! مشتری به شما زنگ می زند و برای افزایش بازدید سایت خود، از شما خدمات می خواهد؛ شریک شما، پیش از آن که در مورد بسته ها و قیمت خدمات خود صحبت کند، در مورد کسب و کار مشتری، مخاطبان هدف و اهداف او سوال می پرسد. آن مشتری با حوصله کامل در مورد کسب و کارش توضیح می دهد و می گوید که هدف از تولید محتوا دقیقاً چه چیزی است. شریک شما اکنون اطلاعات خوبی در مورد آن کسب و کار دارد و خدمات تولید محتوای شرکت را به او پیشنهاد می دهد. در نهایت، بسته های خود را معرفی می کند؛ این مسئله باعث می شود تا مشتری متوجه شود که برای شما تنها پول مهم نیست، بلکه شما می خواهید آن کسب و کارها هم سود ببرد.

  • جذب کارمند برای تولید محتوا

اگر یک فروشنده در فروشگاه خود استخدام کنید، فروشنده شما تنها یک رویکرد کلی دارد و آن هم این است که اطلاعاتی راجع به محصول (نظیر کاربرد، قیمت و کیفیت) به افراد ارائه کند و فروش آن چنان مهم نیست. در حالی که برای شما فروش مهم است و می توانید متناسب با اهداف خود، خدمات مختلفی را به هر مشتری ارائه کنید. جذب کارمند برای کسب و کار دقیقاً مانند فروشنده ای است که به قصد کسب درآمد از فروشگاه شما در آن کار می کند! به عبارت ساده تر، تنها می خواهد وظایفی که در اختیار آن ها قرار گرفته است را به ازای پولی که دریافت می کند، انجام دهد. در بحث تولید محتوا بسیار مهم است که آن کسب و کار برای کارمند اهمیت داشته باشد و متناسب با اهداف، محتوای بهتری بنویسد. به مثال زیر در حوزه تولید محتوا توجه کنید:

استخدام کارآموز برای تولید محتوا

فرض کنید یک کسب و کار از یک تیم محتوا می خواهد که برای افزایش بازدید سایت، به آن ها کمک کند. تنها پاسخی که کارمند شما می تواند به کاربر ارائه کند، این است که “ما می توانیم برای شما محتوای سئو شده برای بهبود رتبه سایت در گوگل تولید کنیم؛ چهار برنامه قیمت گذاری در اختیار داریم!”. این مسئله نشان می دهد که کارمند تنها یک عملکرد کلی دارد؛ بدون آن که سوالی در مورد آن کسب و کار بپرسد. در واقع هدف کارمند این است که فقط درآمد کسب کند؛ در حالی که اطلاعاتی خوبی به مشتریان ارائه نمی کند. در حالی که یک شریک پیش از آن که در مورد قیمت و بسته ها حرف بزند، ابتدا رویکرد و اهداف مشتریان را می شنود و آن ها را راهنمایی می کند. در نهایت، بسته های تولید محتوای خود را معرفی می کند تا کاربر متناسب با نیاز خود، از آن استفاده کند.

با توجه به مزایا و معایب استخدام کارمند و شریک برای کسب و کارتان، تصمیم گیری با خودتان است! اما اگر قصد دارید تیم محتوا استخدام یا از خدمات شرکت های تولید محتوا استفاده کنید، در بخش بعدی مقاله همراه ما باشید تا با هم 7 سوالی که هنگام استخدام تیم محتوا باید بپرسید، بررسی کنیم.

7 سوالی که باید هنگام استخدام تیم محتوا از آن ها بپرسیم!

استخدام تیم محتوا کار خیلی ساده ای نیست! دلیل آن هم این است که هر کسب و کاری با کمک بازاریابی محتوا به راحتی می تواند فروش خود را تا چند صد برابر افزایش دهد. از طرف دیگر، بازاریابی محتوا تنها یک بار انجام نمی شود؛ بلکه ممکن است محتوای تولید شده در سال جاری، تا چندین سال برای شما مشتری جذب کند. پس فراموش نکنید که تیم محتوا یک از بخش های حیاتی هر کسب و کاری است که می تواند آن را به سود برساند یا رتبه فعلی شما در گوگل را هم نابود کند. 7 سوالی که برای استخدام تیم محتوا به دردتان می خورد و می تواند به انتخاب یک تیم حرفه ای کمک کند، عبارتند از:

  1. آیا تیم محتوا ابتدا در مورد اهداف و چشم‌اندازهای کسب و کارتان سوال می‌پرسد؟

هدف هر کسب و کاری برای استخدام تیم محتوا این است که به اهداف و چشم اندازهای خود برسد! گاهی اوقات شرکت های تولید محتوا به جای آن که اول در مورد اهداف شما سوال کنند، در مورد هزینه صحبت می کنند. این نشان می دهد که چنین شرکت هایی تنها با هدف پول در آوردن خدمات ارائه می دهند، نه با هدف رشد کسب و کارها. بنابراین اولین چیزی که باید به آن دقت کنید، این است که تیم محتوا یا شرکت های تولید محتوا در مورد اهداف و چشم اندازهای شما سوالی می پرسند یا خیر! در واقع، از روی صحبت های شرکت های تولید محتوا می توانید متوجه شوید که آن شرکت به درد شما می خورد یا خیر. شرکت های حرفه ای سوالاتی نظیر سوالات زیر می پرسند:

  • هدف شما از بازاریابی محتوا چیست؟
  • چرا تیم محتوای قبلی خود را تغییر داده اید؟
  • چه چیزی باعث شد تیم محتوای قبلی از شرکت خارج شود؟
  • چرا شرکت ما را انتخاب کردید؟
  • چه نوع ارتباط برقرار کردنی را ترجیح می دهید؟ (تماس، ایمیل یا جلسات حضوری)

این سوالات نشان می دهد که تیم یا شرکت محتوا، یک تیم حرفه ای است! بنابراین هنگام استخدام تیم محتوا حتماً به این موضوع دقت کنید.

  1. تیم موردنظر تخصصی کار می کند یا به همه کسب و کارها خدمات می دهد؟

گاهی اوقات شرکت‌های تولید محتوا به صورت تخصصی کار می کنند! در واقع چنین شرکت هایی در یک حوزه خاص تخصص دارند و در همان حوزه اقدام به تولید محتوا می کنند؛ حتی بسیاری از افراد به جای آن که در همه حوزه ها تولید محتوا کنند، در یک حوزه خاص نظیر گردشگری محتوا تولید می کنند. این مسئله نشان می دهد که چنین افراد یا شرکت هایی تنها در مورد حوزه تخصصی خود تولید محتوا می کنند و قطعاً کیفیت کار آن ها بالا است. از طرف دیگر، برخی شرکت ها در هر حوزه ای دست به تولید محتوا می زنند؛ این نشان می دهد که این شرکت ها هدفشان تنها گرفتن پروژه و کسب درآمد است! تا جایی که شاید اصلاً هدف آن کسب و کار را در نظر نگیرند و کارهای بسیار بی کیفیت و بدون نرخ تبدیل به آن کسب و کارها تحویل دهند.

بررسی تخصص تیم تولید محتوا

از طرف دیگر، در بحث تولید محتوا مسائل دیگری هم اهمیت دارند! به خصوص تبلیغات؛ اگر یک تیم حرفه انتخاب کرده باشید، اگر از آن ها در مورد تبلیغات بخواهید ممکن است تیم تبلیغاتی نداشته باشند که در این صورت پروژه شما را قبول نمی کنند. در حالی که بسیاری از شرکت های متوسط همه نوع خدماتی ارائه می دهند اما کیفیت هیچ کدام از خدمات آن ها قابل قبول نیست!

  1. تیم محتوا با توجه به حوزه کاری و بودجه چگونه به شما کمک می کند؟

یکی دیگر از مسائلی که هنگام استخدام تیم محتوا یا شرکت تولید محتوا باید در نظر بگیرید، این است که آن ها دقیقاً چه کاری می توانند برای شما انجام دهند. برای این مسئله، می توانید بودجه خود را مشخص کنید و طی یک جلسه، از تیم محتوا بخواهید که متناسب با حوزه کاری و بودجه شما چه استراتژی و راه کاری را انتخاب می کنند! البته شاید این سوال برای شما پیش بیاید که هیچ تیم محتوایی استراتژی خود را به صورت کامل در اختیار شما قرار نمی دهد؛ درست است! منظور ما هم استراتژی کامل نیست، بلکه یک دید و چشم انداز کلی که بدانید دقیقاً چه کاری قرار است انجام شود.

این مسئله کاملاً بستگی به حوزه فعالیتی و بودجه شما دارد! اگر در انتخاب تیم مناسب برای حوزه تولید محتوا شک دارید، می توانید استراتژی چند شرکت و تیم تبلیغاتی را بپرسید و بهترین آن ها که حس می کنید هم‌راستای استراتژی شرکت است، انتخاب کنید.

  1. تیم موردنظر می تواند نتایج قبلی خود را اثبات کند؟

گاهی اوقات کسب و کارها به جای توجه به نتایج حاصل از فعالیت های یک شرکت تولید محتوا، به تعداد دنبال کنندگان آن ها در شبکه های اجتماعی توجه می کنند! در واقع برخی افراد هنگامی که می بینند یک شرکت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی طرفداران و تعامل زیادی دارند، به آن ها اعتماد کرده و به سراغ مراحل دیگر نمی روند. در حالی که زیاد بودن طرفداران می تواند هزاران دلیل داشته باشد که مهم ترین آن ها آموزش در آن حوزه است. البته این موضوع را هم باید در نظر بگیرید که هر شرکتی که آموزش خوب ارائه می دهد، لزوماً خدمات خوبی ارائه نمی کند.

از طرف دیگر، تنها دیدن نمونه کارها کافی نیست؛ بلکه باید ببینید محتوای تولید شده توسط آن ها چه نتایجی را به دنبال داشته است. شما باید انتخاب تیم محتوا را بر اساس نتایج حاصل شده انجام دهید؛ زیرا نتایج هستند که منجر به رشد کسب و کارتان می شود، نه نمونه کارهای تیم مورد نظر! یکی از مدیران برتر دیجیتال مارکتینگ در این مورد می گوید:

“آیا تیم مورد نظر نمونه کار مشتری و داستان موفقیتی دارد و می تواند کمپین های موفق در گذشته خود را به شما نشان دهد؟ همچنین بازخورد مشتری چقدر است و آیا آن ها مایل به ارائه نام و شماره تماس مشتریان خود برای تحقیق هستند؟” البته بخشی از این جملات شامل حریم خصوصی می شود و شاید نتوانید چنین انتظاری از شرکت داشته باشید اما گاهی اوقات شرکت به دلیل راضی نبودن مشتریان و شرکت های دیگر از ارائه چنین اطلاعاتی خودداری می کنند.

  1. تیم محتوا تجربه کار در حوزه فعالیت شما را داشته است؟

یکی از فاکتورهای بسیار مهم فارغ از تجربه تیم تولید محتوا، این است که آن تیم تجربه تولید محتوا در حوزه کاری شما را داشته است یا خیر! اگر پاسخ مثبت باشد، این تیم گزینه مناسبی برای کسب و کارتان است اما اگر پاسخ منفی است، راه کار آن ها برای تولید محتوا در حوزه ای که تجربه خاصی از آن ندارند دقیقاً چیست؟ پاسخ این سوال را از تیم تولید محتوا بخواهید؛ به خصوص اگر حوزه شما خیلی تخصصی است و تولید محتوا در آن حوزه امر ساده ای نیست.

بنابراین آژانس تولید محتوا باید حتماً تجربه در حوزه کاری شما داشته باشد، در غیر این صورت نمی توانند با زبان شما، با مشتریان صحبت کنند که در این صورت به برند شما آسیب می زند. دلیل این مسئله هم این است که کاربرانی که وارد سایت تخصصی شما می شوند، به دنبال محتوای باکیفیت هستند و اگر اطلاعات اشتباهی به کاربران سایت خود بدهید، برداشت های منفی از شما خواهند داشت! البته منظور ما از تخصص این نیست که فرد مورد نظر کاملاً در حوزه شما متخصص باشد، بلکه باید آشنایی و تجربه نسبتاً خوبی در آن زمینه داشته باشد تا به کمک منابعی که شما در اختیارشان قرار می دهید، بتوانند محتوای ارزشمندی تولید کنند. همچنین اگر تیم تجربه متوسطی دارد اما از شما اطلاعات زیادی دریافت می کند، باز هم می تواند یک گزینه مناسب برای قرار گرفتن به عنوان تیم محتوا در شرکت شما باشد.

  1. پروژه شما به دست چه کسی مدیریت می شود؟

یکی از مسائل بسیاری مهمی که باید هنگام استخدام تیم محتوا در نظر بگیرید، این است که پروژه شما به دست چه کسی مدیریت می شود! در شرکت های مختلف بر اساس میزان بزرگی آن شرکت، ممکن است یک استراتژیست بازاریابی محتوا پروژه شما را مدیریت کند یا یک مدیر عمومی ساده؛ قطعاً مدیر عمومی ساده نمی تواند فرآیند بازاریابی محتوا را به خوبی انجام دهد و در چنین حالتی بهتر است به سراغ شرکت دیگری بروید. از طرف دیگر، اگر مدیر پروژه شما یک استراتژیست و بازاریاب محتوا است که تجربه خوبی دارد، شما می توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. یکی از تیم های بزرگ بازاریابی در دنبال می گوید:

مدیریت تیم تولید محتوا

استراتژیست محتوا به عنوان معتمد برند شما عمل می کند و با کمک استراتژی های مناسب باعث می شود تا کسب و کار شما عملکرد بهتری داشته باشد! این فرد تیم خود را کنترل می کند تا تمام فرآیندهای تولید محتوا به خوبی و در بالاترین سطح استاندارد انجام شود! همچنین چنین فردی اهداف شما را می پرسد و بهترین روش های ممکن را با توجه به بودجه انتخاب می کند تا به ترتیب اولویت ها، به اهداف خود دست پیدا کنید.

  1. تیم محتوای موردنظر برای انجام خدمات به تیم دیگری هم نیاز دارد؟

پروژه های تولید محتوا کاملاً متفاوت هستند و برای برخی پروژه ها ممکن است به ابزارهایی نیاز داشته باشید! به عنوان مثال ممکن است شما نیازمند یک اپلیکیشن برای ایجاد تقویم محتوا نیاز داشته باشید که برای شما هزینه خواهد داشت. همه این مسائل را باید همان ابتدا تیم محتوا یا شرکت تولید محتوا به شما بگوید تا تمام هزینه ها را برآورد کنید. البته گاهی اوقات هزینه این موارد در بسته های ارائه شده توسط شرکت های تولید محتوا در نظر گرفته شده است و نیازی به پرداخت دوباره هزینه نیست؛ اما اگر یک تیم محتوا استخدام می کنید که در شرکت شما کار می کنند، وظیفه آن بر عهده شما است که ابزارهای موردنیاز آن ها را در اختیارشان قرار دهید. مسائل مختلفی هستند که هنگام استخدام تیم محتوا باید از آن ها بپرسید تا در آینده با مشکل خاصی روبرو نشوید!

هنگام استخدام تیم محتوا یک مسئله بسیار مهم دیگر را باید در نظر داشته باشید! آن هم این است که تیم موردنظر چقدر می تواند با تیم بخش های دیگر کسب و کارتان هماهنگ باشد. این مسائل را با شناختی که از ویژگی های شخصیتی تیم های خود می دانید، باید در نظر بگیرید تا تیم های شما با مشکل مواجه نشوند.

نتیجه گیری

بازاریابی محتوا بخش بسیار مهمی در کسب و کار اینترنتی محسوب می شود و به همین دلیل، استخدام تیم تولید محتوا اهمیت زیادی دارد! در این مقاله به بررسی استخدام تیم محتوا و سوالاتی که هنگام استخدام باید از آن ها بپرسید، پرداختیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل در زمینه استخدام تیم محتوا راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *