اگر یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید یا کارمند یک کسب و کار اینترنتی باشید، حتماً تاکنون بارها و بارها بازاریابی محتوا به گوشتان خورده است! بازاریابی محتوا یکی از بخش های جدانشدنی از هر نوع کسب و کار اینترنتی است که می‌تواند به رشد چند صد درصدی آن کمک کند. در واقع محتوا نقش بسیار مهمی در مدیریت انواع کسب و کارهای اینترنتی دارد؛ فرقی هم ندارد که کسب و کار اینترنتی شما سایت یا صفحه اینستاگرامی باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی نقش آفرینی و تاثیر محتوا در سئو بپردازیم و در نهایت، مراحل تولید محتوای با کیفیت را بررسی کنیم! پس اگر کسب و کار اینترنتی دارید و می خواهید به کمک محتوا به رشد آن کمک کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

تاثیر محتوا در سئو؛ محتوا چه تاثیری در سئو دارد؟

پیش از آن که بخواهیم به تاثیر محتوا در سئو بپردازیم، لازم است ابتدا با مفهوم کلی محتوا آشنا شوید! محتوا یعنی هر چیزی که به کمک آن بتوانید با کاربران ارتباط برقرار کنید؛ به عنوان مثال، همین مقاله ای که شما در حال خواندن آن هستید نوعی محتوا است. محتوا انواع مختلفی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی اشاره کرد! اکنون که با مفهوم محتوا آشنا شدید، می توانیم به بررسی تاثیر محتوا در سئو بپردازیم! به طور کلی، محتوا را از دو دیدگاه برای رشد سایت در گوگل تاثیرگذار است:

تاثیر محتوا در سئو چیست؟

تاثیر مستقیم: اولین تاثیری که محتوا روی سئو دارد، به صورت مستقیم است! گوگل برای آن که سایت ها را رتبه بندی کند و صفحات درستی را به کاربران خود نمایش دهد، محتوای هر صفحه را بررسی می کند. هر چقدر محتوای صفحه بهینه تر باشد و انواع بیشتری محتوا داشته باشد، برای گوگل ارزشمندتر است. به عنوان مثال صفحه ای که در آن محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و صوتی دارد نسبت به صفحه ای که تنها در آن محتوای متنی قرار گرفته است، از نظر گوگل ارزش بیشتری دارد. بنابراین اولین چیزی که گوگل بررسی می کند، وجود محتوا است و این مسئله می تواند به صورت مستقیم روی رتبه سایت شما در گوگل تاثیرگذار باشد. البته شما باید ساختار بهینه ای هم برای هر صفحه داشته باشید تا با معیارهای گوگل سازگار باشد؛ به عنوان مثال باید از تگ های H استفاده کنید تا گوگل عنوان هر بخش از محتوا را متوجه شود.

تاثیر غیرمستقیم؛ رفتار کاربران در سایت: رفتار کاربران یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در رتبه بندی سایت است! گوگل رفتار کاربران را در سایت بررسی می کند؛ هر چقدر یک کاربر بیشتر در یک صفحه بماند، برای گوگل این معنی را دارد که آن صفحه یک صفحه کاملاً ارزشمند است و توانسته نظر کاربر را جلب کند. از طرف دیگر، اگر کاربر سایت را در مدت زمان کوتاهی ببندد، گوگل متوجه می شود که آن صفحه به هر دلیلی برای کاربر مفید نبوده است! بنابراین رتبه آن سایت را کاهش می دهد و سایت های دیگر را جایگزین آن می کند. به همین دلیل است که متخصصان سئو پیشنهاد می کنند در صفحات سایت خود از انواع محتوا استفاده کنید تا کاربر زمان بیشتری را در صفحه سایت شما بماند و این مسئله بتواند به افزایش رتبه سایت در گوگل کمک کند.

محتوا چه تاثیری در رشد کسب و کارها دارد؟

مهم ترین هدف هر کسب و کاری کسب درآمد است! حتی اگر کسب و کارها چند هدف داشته باشند، باز هم کسب درآمد در اولویت قرار می گیرد؛ دلیل آن هم این است که برای نگه داری و رشد کسب و کار باید بودجه کافی داشته باشید و مهم ترین منبع تامین بودجه هر کسب و کار، کسب درآمد است. اولین تاثیری که محتوا در رشد کسب و کارها دارد، کمک به سئو است! هر چقدر رتبه سایت شما بهتر باشد، کاربران بیشتری وارد سایت شما می شوند و به کمک بازاریابی محتوا می توانید آن ها را به کاربران وفادار و مشتریان سایت خود تبدیل کنید.

از طرف دیگر، یکی از مهم ترین روش های کسب درآمد برای سایت ها، ارائه خدمات و محصول است. برای ارائه محصولات یا خدمات شما ابتدا باید توضیحات مربوط به آن را در اختیار کاربران قرار دهید و این توضیحات به کمک محتوا در دسترس کاربران قرار می گیرند! برای درک ساده تر این موضوع، فرض کنید قصد خرید محصولی از فروشگاه اینترنتی را دارید اما نمی دانید که این محصول چه ویژگی ها و مشخصاتی دارد؛ به سادگی وارد بخش توضیحات محصول یا ویژگی های آن می شوید و اطلاعات خوبی در مورد آن کسب می کنید. در نهایت، اگر آن مشخصات متناسب با نیاز شما باشد، آن محصول را خریداری می کنید. تقریباً هر کسب و کاری برای فروش محصولات یا خدمات خود باید از تولید محتوا استفاده کند؛ مگر آن که محصول کاملاً مشخص و مخاطبان هدف خاص خود را داشته باشد! بنابراین مهم ترین تاثیری که محتوا در رشد کسب و کارها دارد، این است که اگر به درستی انجام شود می تواند به افزایش فروش و درآمد کسب و کارتان کمک کند.

تاثیر محتوا در سئو برای کسب و کار اینترنتی

چگونه یک محتوای موثر برای سئو تولید کنیم؟

اگر بخش های قبلی این مقاله را مطالعه کرده باشید، حتماً متوجه شده اید که محتوا می تواند در رشد کسب و کارهای اینترنتی بسیار موثر باشد! اما برای آن که بتوانیم یک محتوای اثربخش تولید کنیم، باید چه مراحلی را طی کنیم؟ ما در این بخش قصد داریم به بررسی 7 مرحله مهم در تولید محتوای بهینه و اثربخش بپردازیم تا بتوانید با استفاده از بازاریابی محتوا مواردی نظیر ترافیک، کاربران، مشتریان و در نهایت درآمد کسب و کار خود را تا چندین برابر افزایش دهید. این مراحل عبارتند از:

  1. تحقیق در مورد کلمات کلیدی

پیش از آن که بخواهید کاری انجام دهید، باید ببینید که نیاز کاربران چیست و چگونه باید به آن پاسخ دهید! در فضای آنلاین ممکن است دسترسی به مخاطبان هدف کار ساده ای نباشد؛ دلیل آن هم این است که در ابتدای کار که هنوز کاربری ندارید، نمی دانید که چگونه می توان مخاطبان هدف و افرادی که به خدمات یا محصولات شما نیاز دارند را پیدا کنید! تحقیق کلمات کلیدی همان چیزی است که به شما کمک می کند تا بتوانید این مسئله که کاربران به دنبال چه محتوای هستند را پیگیری کنید؛ در واقع، در فضای آنلاین و به کمک ابزارهایی نظیر کیورد پلنر که یکی از بهترین ابزارهای گوگل است، می توانید ببینید که کاربران کدام کلمات کلیدی را جستجو کرده اند.

شما با بررسی چند کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار، محصولات یا خدمات خود می توانید متوجه شوید که کدام کلمات کلیدی بیشتر جستجو شده اند. همچنین در کلمات کلیدی پر رقابت، بهتر است از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید که کاربر دقیقاً به دنبال همان است! پیش از تحقیق کلمات کلیدی دست به هیچ کاری نزنید؛ زیرا تنها زمان، بودجه و انرژی خود را هدر می دهید.

  1. بررسی سوالات رایج یا نیاز کاربران

اگر در سطح وب یا حتی صفحات اجتماعی دقت کرده باشید، بسیاری از محتواهایی که منتشر می شود ارزش زیادی ندارند! دلیل آن هم این است که نمی توانند نیاز یا سوال کاربران را پاسخ دهند. گاهی اوقات شاید یک محتوا برایتان جذاب باشد، اما در نهایت نمی تواند به سوال شما پاسخ بدهد. بنابراین برند آن کسب و کار در ذهن شما نمی بیند و فقط محتوا برایتان به صورت موقت جذاب خواهد بود. در حالی که اگر همان محتوا می توانست به سوال یا نیاز شما پاسخ بدهد، شما پیگیر محتواهای دیگر هم می شدید و این مسئله به برندسازی آن کسب و کار اینترنتی کمک زیادی می کرد.

پس از آن که کلمات کلیدی را جستجو کردید، تا حدی می توانید متوجه شوید که کاربران به دنبال چه چیزی هستند! این مسئله که کاربران به دنبال چه سوالاتی هستند و چه نیازی دارند می تواند موضوع محتوای شما باشد و به کمک تولید محتوا به سوال آن ها پاسخ دهید.

  1. تحقیق در مورد ارائه مناسب مناسب

در این مرحله شما می دانید که کاربران چه سوال یا نیازی دارند و اکنون زمان آن رسیده است که در مورد نحوه ارائه محتوای ارزشمند خود تحقیق کنید! نوع ارائه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ تا جایی که گاهی اوقات موضوعات کم اهمیت تر به کمک ارائه بهتر، از موضوعاتی که کاربران زیادی به دنبال آن هستند تاثیرگذارتر خواهد بود. برای آن که بتوانید بهترین ارائه را داشته باشید، باید در مورد مخاطبان هدف خود تحقیق کنید و ویژگی های آن ها را بشناسید! به عنوان مثال اگر کاربران شما قشر جوان جامعه هستند، بهتر است با زبان خودمانی تر مقاله بنویسید اما اگر مخاطبان هدف شما افراد میان سال هستند، بهتر است از نگارش رسمی استفاده کنید.

تاثیر پاسخ به سوالات کاربران در سئو

نوع محتوا هم اهمیت زیادی در رساندن مفهوم اصلی دارد! گاهی اوقات بهتر است از محتوای متنی استفاده کنید و گاهی اوقات از محتوای ویدئویی! مهم این است که محتوای شما به بهترین شکل ممکن ارائه شود و تاثیر خود را روی کاربران بگذارد. همچنین نوع محتوا تا حد زیادی به خود شما هم بستگی دارد! گاهی اوقات بازاریابان محتوا در نوشتن بهتر هستند و گاهی اوقات در جلوی دوربین ایستادن و توضیح دادن در مورد یک موضوع. بنابراین فراموش نکنید که هدف اصلی رساندن محتوا به مخاطب هدف است؛ فرقی ندارد که فرمت محتوای شما چه چیزی باشد. البته برای آن که محتوای شما به بهبود حداکثری سئوی سایت کمک کند، بهتر است انواع محتوا را تا جایی که برای کاربر مفید است به صفحه موردنظر اضافه کنید.

  1. انتخاب عنوان جذاب و مناسب

عنوان محتوا، راهنمای محتوا شما است! اولین چیزی که کاربران به آن دقت می کنند، عنوان محتوا است؛ زیرا عنوان محتوا اطلاعاتی در مورد این که محتوای شما در مورد چه چیزی است، می دهد. حتی گاهی اوقات در مورد فرمت محتوا هم اطلاعات می دهد اما همیشه نه!

هنگام انتخاب عنوان باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

نکته اول) عنوان محتوا باید مرتبط با موضوع محتوا باشد! در واقع عنوان محتوای شما باید تعیین کننده محوریت و موضوع محتوا باشد تا اگر کاربر به آن علاقه مند بود یا نیاز داشت، وارد صفحه محتوا شود. بنابراین عنوان شما باید مرتبط باشد که کاربر به محض ورود به صفحه محتوا، آن را ترک نکند؛ زیرا این موضوع باعث افزایش نرخ خروج (Bounce rate) می شود که تاثیر منفی روی سئو سایت دارد.

نکته دوم) جذاب بودن محتوا برای جلب توجه کاربران! کاربران با جستجوی کلمات کلیدی موردنظر خود در گوگل، با چندین سایت مواجه می شوند که شاید اطلاعات در مورد آن ها نداشته باشند. در این صورت کدام سایت را باز می کنند؟ سایتی که عنوان محتوای جذابی داشته باشد و بتواند نظر کاربر را جلب کند! بنابراین اگر به فکر سئوی سایت خود هستید، حتماً عنوان جذابی بنویسید تا نظر کاربران را جلب کنید.

  1. درنظر گرفتن کیفیت محتوا

انتخاب یک موضوع مناسب، پیدا کردن سوالات کاربران، تحقیق کلمات کلیدی و در نهایت، انتخاب عنوان جذاب همگی برای این هستند که محتوای شما خوانده شود! در واقع، اگر همه این موارد به خوبی انجام شده باشند اما محتوای خوانده نشود، تنها زمان و بودجه خود را هدر داده اید. کیفیت محتوا، تعیین کننده این موضوع است که کاربر محتوای شما را بخواند یا نخواند! اگر محتوای شما کیفیت بالایی داشته باشد و به صورت ساده بتواند اطلاعات خوبی به کاربران بدهد، می توان گفت که یک محتوای ارزش و اثرگذار در سئو تولید کرده اید. حال اگر همین محتوا با کیفیت نباشد، نه تنها به سئوی سایت کمک زیادی نمی کند، بلکه کاربران هم حاضر نیستند آن را بخوانند و تعامل برقرار کنند.

هنگام نوشتن محتوا هم به مقدمه دقت زیادی داشته باشید! مقدمه همان پاراگراف اصلی محتوای شما است که به کاربر یک دیدگاه کلی در مورد محتوا می دهد؛ مثلاً مشخص می کند که محتوای شما در مورد چه چیزی است، به چه سوالی پاسخ می دهد، دستاورد آن برای کاربران پس از خواندن محتوا چیست و در نهایت، چه چیزی به کاربر اضافه می کند. بنابراین بخش مقدمه اهمیت زیادی برای کاربران دارد و حتماً باید در نظر داشته باشید که اگر مقدمه جذاب و گیرایی نداشته باشید، احتمال خواندن ادامه محتوا توسط کاربران کاهش پیدا می کند.

اهمیت کیفیت محتوا در سئو

  1. استفاده از تصاویر مرتبط و با کیفیت

اگر اهل مطالعه هستید، حتماً بارها و بارها پیش آمده است که هنگام خواندن یک کتاب بدون تصویر خسته شده اید! در حالی که اگر همان کتاب تصویر داشت، اشتیاق شما برای خواندن ادامه آن کتاب بیشتر می شود. محتوای سایت هم به همین صورت است؛ اگر کاربر وارد صفحه محتوای شما شود و تنها محتوای آن صفحه متن باشد، احتمالاً آن را پس از خواندن چند خط بسته و به سراغ سایت دیگری می رود. مهم ترین دلیلی که باعث می شود تا کاربر از خواند محتوای سایت خسته شود، این است که از تصاویر استفاده نمی کنید. تصاویر باعث می شوند تا ذهن افراد برای خواندن محتوا آماده تر باشد و به این کار تشویق شوند.

برای آن که بتوانید بهترین تصاویر را در صفحه محتوای خود استفاده کنید، بهتر است بخشی از داده های خود را روی تصویر به صورت نمودار یا به هر صورتی که حس می کنید بیشترین تاثیرگذاری را دارد، پیاده سازی کنید. همچنین استفاده از تصاویر با کیفیت و جذاب هم می تواند به کاربران در خواندن کامل محتوا کمک کند. بنابراین در تولید محتوا، استفاده از تصاویر مرتبط و با کیفیت را فراموش نکنید و حتماً آن را در برنامه بازاریابی محتوای خود استفاده کنید.

  1. اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی

تولید محتوا بدون دیده شدن ارزشی نخواهد داشت! در واقع کسب و کارهای اینترنتی تولید محتوا می کنند تا محتوای آن ها توسط کاربران مختلف دیده شود؛ حال اگر کاربران زیادی آن را نبینند، تنها وقت و هزینه برای این کار تلف شده است. اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف یکی از راه های بسیار عالی برای بازدید گرفتن محتوا است. در واقع با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید به کاربران بگویید که در سایت خود محتوای خوبی با عنوان خاص دارید که می توانند برای بازدید، به سایت شما مراجعه کنند. گاهی اوقات بازاریابی محتوایی در سایت و شبکه های اجتماعی مکمل هستند و استفاده از هر دوی آن ها می تواند به رشد و توسعه کسب و کار اینترنتی شما کمک زیادی کند.

یکی از مواردی که در بازاریابی محتوایی نباید فراموش کنید، این است که محصولات یا خدمات خود را، در بخش های مختلفی از محتوا که واقعاً به آن محتوا مربوط است، معرفی کنید. این کار کمک زیادی به افزایش فروش محصولات و خدمات شما می کند و می تواند درآمد کسب و کارتان را تا چند برابر افزایش دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تاثیر محتوا در سئو سایت و همچنین مراحل تولید محتوای با کیفیت و تاثیرگذار در سئو پرداختیم! اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل در این زمینه راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *