مدیرعامل میلیاردر اسپیس اکس (SpaceX) ایده‌های عجیب و باورکردنی زیادی در سر دارد که بعضی از آن‌ها از جمله فرود آوردن و استفاده چند باره از موشک‌های فضاپیما را عملی کرده است. یکی از ایده‌های مهم او، استفاده از همین موشک‌ها برای فرستادن تعداد زیادی از ماهواره‌هاست که در نهایت یک شبکه بزرگ را تشکیل داده و به هر نقطه‌ای از زمین و بعضا در هوا، اینترنت پرسرعت برسانند.

نکات متعددی در مورد اینترنت استارلینک وجود دارد که باید در موردشان بدانید و ما سعی کرده‌ایم تا مهم‌ترین‌هایشان را در این پست، پوشش دهیم.

استارلینک چیست؟

از نظر فنی استارلینک یکی از بخش‌های شرکت اسپیس اکس محسوب می‌شود که آن شرکت نیز در واقع یک کمپانی فضایی محسوب می‌شود. استارلینک در نهایت قرار است مجموعه‌ای از ماهواره‌های کوچک باشد که به هم متصل هستند و شما با اتصال به آن‌ها اینترنت پرسرعت دریافت خواهید کرد. کار روی این پروژه به صورت عملی از سال 2015 آغاز شد و نسخه‌های اولیه و آزمایشی ماهواره‌ها در سال 2018 به فضا پرتاب گشت.

تا به امروز اسپیس اکس با استفاده از موشک‌های ماهواره بر خود که قابلیت استفاده مجدد دارند، توانسته بیش از 1700 ماهواره را درون مدار قرار دهد و در ماه‌های پیش رو نیز این عدد به مراتب بیشتر می‌شود.

ماهواره‌هایی که شما را به اینترنت متصل می‌کنند

درست شبیه به سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای همچون ویاست (Viasat) که همین حالا هم در حال فعالیت هستند، شما با اتصال به ماهواره‌های استارلینک، توانایی دریافت و ارسال اطلاعات را خواهید داشت. البته مکانیزم استفاده از استارلینک بسیار ساده‌تر خواهد بود و سرعت دریافت و ارسال اطلاعات در این شبکه با توجه به مصرف خانگی آن، بسیار بالاست.

تنها کاری که باید کنید، نصب یک دیش خیلی کوچک است و سپس با استفاده از یک اپلیکیشن موبایلی آن را راه‌اندازی می‌کنید و دیگر نیاز به هیچ کار دیگری نخواهید داشت و خود دیش به صورت خودکار بهترین ماهواره‌ را پیدا کرده و به آن متصل خواهد شد.

در حال حاضر البته این سرویس در همه جای دنیا فعال نیست و تنها چند کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد اما با پرتاب‌های مکرری که اسپیس اکس انجام می‌دهد به زودی شاهد پوشش جهانی آن خواهیم بود.

سرعت استارلینک چقدر است؟

کاربران باید انتظار سرعت 50 تا 150 مگابیت در ثانیه با تاخیر بسیار پایین 20 تا 40 میلی‌ثانیه را داشته باشند. این رقم نه تنها برای اینترنت ماهواره‌ای بلکه حتی برای بسیاری از سرویس‌های کابلی در کشورهای مختلف نیز عددی عالی به حساب می‌آید. البته ایلان ماسک موسس اسپیس اکس وعده داده که تا پایان سال 2021 سرعت استارلینک تا 300 مگابیت برای کاربران باشد.

جان کیم (John Kim) یکی از منتقدین سخت افزاری سی نت (CNET) در کالیفرنیا، تجهیزات استارلینک را دریافت کرده بود و میانگین سرعت آن را 78 مگابیت و تاخیر آن را 36 میلی‌ ثانیه ارزیابی کرد که این رقم حتی برای انجام بازی‌های رقابتی نیز کاملا ایده‌آل است.

هزینه‌ی استارلینک چقدر است؟

در حال حاضر یکی از مشکلات استارلینک هزینه‌ی تجهیزات آن خواهد بود. شما برای دریافت این تجهیزات باید 500 دلار خرج کنید که البته بعد از آن دیگر هزینه‌ای بابت نصب یا تجهیزات اضافی نخواهید داشت. هزینه‌ی ماهانه برای سرویس اینترنت نیز 99 دلار است که به صورت کاملا بدون محدودیت اینترنت در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته گفته شده که هزینه‌ی تجهیزات در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد اما بعید است هزینه‌ی خود سرویس از این کم‌تر شود.

آیا سرویس دهی استارلینک بدون قطعی خواهد بود؟

با این که هنوز خدمات استارلینک به صورت آزمایشی است اما با این حال تنها در چند مورد قطعی چند ساعته در این ماه‌ها صورت گرفته که برای چنین سرویسی که برای اولین بار اجرا می‌شود، بسیار خوب بوده. هنوز نمی‌توان جواب درستی به این سوال داد اما به نظر می‌رسد، مهندسان اسپیس اکس و استارلینک با ماهواره‌های پوششی و همچنین طراحی عالی، خدماتی کاملا قابل اتکا را ارائه خواهند داد.

استارلینک در ایران

مشکلات زیادی برای دریافت اینترنت استارلینک در ایران وجود دارد که اولین آن اجازه‌ی دسترسی به این سرویس خواهد بود. همچنین تا پوشش سراسری استارلینک زمان زیادی مانده است. دومین مشکل هزینه‌ی بالای تجهیزات استارلینک است که با قیمت دلار در زمان نوشتن این مطلب، ماهیانه 2 میلیون و 700 هزار تومن می شود! البته این احتمال وجود دارد که بعد از مدتی، قیمت گذاری سرویس استارلینک به صورت محلی انجام شود و برای مناطق مختلف، متفاوت باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *