گسترش اینترنت در زندگی روزمره ما، همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. ارتباطات دچار تحول عظیمی شد و برای هر آنچه نیاز بشریت بود از اینترنت استفاده شد. به طوری که سفارش غذا، خرید کالا، اشتراک اطلاعات و تصاویر، آموزش و تجارت از این طریق انجام می‌شود. در نظر بگیرید، پیش از اینکه از اینترنت در سطح عمومی استفاده کنیم، برای اطلاع از اخبار، هر روز صبح به باجه روزنامه‌فروشی می‌رفتیم تا از اتفاقات روز قبل باخبر شویم. اما امروز فقط با چند کلیک ساده، اخبار تمام روزنامه‌های محلی و جهانی را در مانیتور یا صفحه نمایش گوشی موبایل خود مطالعه می‌کنیم. حال در این متن می‌خواهیم تاثیرات مثبت و منفی اینترنت را در زندگی خود بررسی کنیم.

تاثیرات مثبت اینترنت

آموزش و پژوهش

این روزها بیشتر مراکز آموزشی از جمله مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی بخشی از فعالیت‌های خود را به صورت اینترنتی انجام می‌دهند. اطلاع‌رسانی، برگزاری کلاس‌ها و امتحانات به صورت مجازی آموزش را برای بسیاری از دانش‌آموختگان آسان‌تر کرده است. همچنین برای پژوهش و تحقیق درباره هر آنچه نیاز دارید، یکی از جامع‌ترین و ساده‌ترین راه‌ها، جستجو و مطالعه مقالات در وب‌سایت‌هاست.

تجارت الکترونیک

وجود اینترنت و دسترسی آسان افراد به آن، باعث شده تا استعداد هر کس در زمینه‌های مختلف شکوفا و شغل‌های مختلفی ایجاد شود. بسیاری از مردم در هر سنی، این امکان را داشته‌اند تا با پیاده کردن ایده‌های خود و استفاده مناسب از اینترنت، درآمدزایی کرده و زندگی خود را تامین کنند.

تامین نیازهای فردی

افراد بسیاری با استفاده از اینترنت توانسته‌اند مایحتاج خود را از این طریق فراهم کنند. این نیازها ممکن است تامین دارو، تجهیزات و نیروی پزشکی برای سلامتی جسم خود و عزیزانشان باشد و یا به دست آوردن اطلاعات در زمینه‌های مختلف برای تغذیه روح. علاوه بر همه این‌ها خرید هر نوع کالا از جمله پوشاک، مواد غذایی و هر آنچه نیاز نباشد که شما تا فروشگاه بروید و آن را حضوری خریداری کنید، زندگی را برای همه راحت‌تر کرده است.

تاثیرات منفی اینترنت

خطر تندرستی فردی و اجتماعی

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که ممکن است استفاده مداوم از اینترنت در زندگی فردی هر فرد بگذارد، سلامت جسم و روح شماست. استفاده مداوم و نشستن طولانی مدت پشت میز کامپیوتر ، موجب ایجاد اختلالات جسمانی در افراد می‌شود. همچنین برخی از افرادی که زمان‌ زیادی را برای دیدن تلویزیون و یا کار با دستگاه‌هایی مانند لپتاپ، تبلت و گوشی‌های موبایل هوشمند صرف می‌کنند، دچار مشکلات چاقی، اسکلتی و عضلانی می‌شوند. علاوه بر این گذراندن ساعات زیادی از وقت خود در اینترنت به صورت بی‌هدف، غیر ضروری و بدون چهارچوب ممکن است صدمات روحی جبران‌ناپذیری را به مرور زمان برای شما به همراه داشته باشد. بیشتر مشکلات به وجود آمده با بعد روانی در کاربران اینترنت، به علت استفاده نادرست و بی‌حد و مرز از آن شناخته می‌شود که تاثیرات مستقیمی در جامعه داشته و سلامت اجتماع را نیز به خطر می‌اندازد.

اعتیاد اینترنتی

برخی از اشخاص برای استفاده از هر چیزی در طول زندگی، محدوده‌ای برای خود قائل نمی‌شوند. به همین دلیل همه ابعاد زندگی آنها تحت تاثیر آن موضوع قرار می‌گیرد. استفاده نابجا و طولانی مدت از اینترنت نیز به همین صورت است. افراد معتاد به اینترنت، معمولا کم رو هستند و دچار مشکلات بی‌خوابی، افت تحصیلی، تنهایی، اضطراب و و پرخاشگری می‌شوند. همچنین این موضوع سبب می‌شود سبک زندگی فرد تغییر کند و از فعالیت‌های مهم زندگی دور شود. روابط اجتماعی، دوستانه و خانوادگی او تحت تاثیر قرار بگیرد و پیامدهای زیادی از جمله به خطر افتادن سلامتی روانی و جسمانی داشته باشد.

سوءاستفاده و کلاهبرداری اینترنتی

افراد ناآگاه بسیاری وقتی در سایت‌های مختلف وارد می‌شوند، به این نکته توجه نمی‌کنند که ممکن است به روش‌های گوناگون مورد نفوذ اینترنتی و سوءاستفاده قرار بگیرند. این موضوع می‌تواند بسیار گسترده باشد. از مسایل اخلاقی، منحرفان و متجاوزان جنسی گرفته تا کلاهبردارانی که شما را قانع می‌کنند تا مبلغی برای آنها واریز کنید و از شما استفاده مالی می‌کنند. برخی دیگر ممکن است با به دست آوردن اطلاعات مهمی درباره شما، باجگیری کرده و شما را مورد آزار قرار دهند. گاهی هم هکرها بدون اینکه متوجه شوید از داده‌های اینترنتی شما کپی‌برداری کرده و به شما ضرر می‌رسانند. فعالیت ویروس‌ها در دستگاه‌های شما نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که ممکن است به هنگام استفاده از اینترنت، دچار آن شوید.

در صورتی که برای کارهای روزمره خود از اینترنت استفاده می‌کنید، لازم است آموزش‌های لازم در قبال استفاده درست از فضای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها را ببینید و با آگاهی کامل و حفظ امنیت داده‌ها، پرداخت‌های اینترنتی خود را انجام داده و ارتباط اجتماعی را با افراد ناشناس با دقت برقرار کنید تا آسیب‌ها را به حداقل برسانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *