یوتیوب بزرگ‌ترین شبکه اشتراک‌گذاری ویدیو است که با استفاده از آن می‌توانید ویدیوهای خود را به اشتراک‌ بگذارید. مهم‌ترین مسئله‌ای که سبب شده تا بسیاری از کسب‌وکارها از یوتیوب به عنوان شبکه ویدیو مارکتینگ خود استفاده کنند، تعداد کاربران است اما این شبکه اجتماعی ویژگی‌های زیادی دارد که به بازاریابی کسب‌وکارتان کمک می‌کند!

الف) مشترکین کانال یوتیوب (Subscribers)

مشترکین کانال یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای سنجش میزان موفقیت و نرخ تعامل کاربران در یوتیوب است! هر چقدر تعداد کاربران واقعی شما بیشتر باشند، تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها هم بیشتر است و برای داشتن چنین تعاملی باید محتوا بسیار جذاب و ارزشمند تولید کنید. در گزارش مربوط به Subscribers، میزان رشد کاربران شما مشخص است؛ توجه داشته باشید که ریزش مشترکین در این گزارش یک هشدار برای محتوای شما محسوب می‌شود که باید در فرآیند تولید محتوای خود تغییر رویه دهید! سعی کنید محتوایی تولید کنید که برای کاربران مفید باشد و محتوای همان ویدیو هم به صورت جذاب به کاربر منتقل شود.

ب) نظرات کاربران (Comments)

تعداد نظراتی که در صفحه ویدیوهای کانال خود دریافت می‌کنید، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند! هنگامی که کاربران نظر خود را به اشتراک می‌گذراند، به این معنی است که آن‌ها می‌خواهند با شما ارتباط برقرار کنند و این مسئله یعنی کاربران در حال افزایش تعامل ویدیوهای شما هستند. در بخش Comments شما می‌توانید تعداد کامنت‌ها را ببینید اما مسئله مهم مثبت یا منفی بودن بازخورد کامنت است. اگر تعداد کامنت‌های مثبت شما بیشتر است، یعنی کاربران از محتوای کانال شما رضایت دارند اما اگر در بخش کامنت‌ها تعداد زیادی بازخورد منفی دریافت کرده باشید، این مسئله به معنای محتوای نامناسب است.

ج) اشتراک‌گذاری ویدیوها توسط کاربران (Sharing)

اشتراک‌گذاری ویدیوها یکی از قابلیت‌های بسیار عالی و جذاب یوتیوب است که به افزایش تعامل صفحه شما کمک زیادی می‌کند. هنگامی که کاربران ویدیوهای کانال شما را می‌بینند، اگر از آن لذت ببرند برای دوستان خود هم ارسال می‌کنند! با کمک قابلیت اشتراک‌گذاری کاربران می‌توانند با کلیک بر روی آیکن‌های اشتراک‌گذاری، لینک ویدیو را برای دوستان خود ارسال کنند؛ با ارسال ویدیو برای سایر افراد، تعداد بازدید و در نهایت تعامل صفحه شما افزایش زیادی پیدا می‌کند که این موارد در آنالیز ویدیو در یوتیوب مهم هستند.

ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحلیل ترافیک یوتیوب

مورد ۱ و ۲ شامل ابزارها و قابلیت‌هایی است که یوتیوب در اختیار شما قرار می‌دهد و البته کامل نیستند! استفاده از ابزارهای جانبی نظیر گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا بتوانید تحلیل کاملی از ترافیک کانال یوتیوب خود داشته باشید. هنگامی که شما داده‌های مربوط به ترافیک کانال خود را در اختیار داشته باشید، بهتر می‌توانید بر روی استراتژی محتوای خود تمرکز کنید. جالب است بدانید یوتیوب قابلیت اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید ترافیک خود را تحلیل کنید.

برای اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس، کافی است وارد پنل شوید؛ از طریق بخش مدیریت، بر روی Create New Property کلیک کنید. در این بخش باید اطلاعات مربوط به کانال یوتیوب خود را وارد کنید تا بتوانید کد اتصال یوتیوب به گوگل آنالیتیکس را دریافت کنید! این اطلاعات عبارتند از:

  • Website name: در این بخش باید نام سایت یا کانال یوتیوب خود را وارد کنید؛ این نام جهت نمایش در پنل گوگل آنالیتیکس است! بنابراین سعی کنید یک اسم کوتاه انتخاب کنید تا بتوانید راحت‌تر به آن دسترسی داشته باشید.
  • Website URL: در این بخش باید آدرس سایت یا کانال خود را وارد کنید؛ توجه داشته باشید که برای وارد کردن آدرس کانال یوتیوب خود از پروتکل https استفاده کنید تا بتوانید به آمار دقیق کانال خود دسترسی داشته باشید.
  • industry Category: در این بخش باید موضوع سایت یا کانال خود را انتخاب کنید؛ در این قسمت چندین موضوع در اختیار شما قرار دارند که باید متناسب با نوع کانال خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • Reporting time zone: در این بخش باید زمان ناحیه جغرافیایی محل زندگی خود را مشخص کنید؛ مثلاً اگر در ایران زندگی می‌کنید، کافی است گزینه +۳:۳۰ را انتخاخب کنید تا زمان دقیق محل زندگی خود را در پنل گوگل آنالیتیکس خود مشاهده کنید.
  • آشنایی با داشبوردها و ویجت‌ها در گوگل آنالیتیکس

پس از تکمیل اطلاعات این بخش، وارد مرحله بعدی شوید. در مرحله بعد به شما کد رهگیری (Tracking Code) ارائه می‌شود که باید از آن برای اتصال گوگل آنالیتیکس جهت آنالیز ویدیو در یوتیوب استفاده کنید. پس از دریافت این کد، ابتدا وارد یوتیوب خود و سپس وارد تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) کانال شوید. سپس در بخش Google Analytics tracking ID کدی را که در مرحله قبل دریافت کرده‌اید را وارد کنید تا گوگل آنالیتیکس به منظور آنالیز ویدیو در یوتیوب بتواند به ترافیک کانال شما دسترسی داشته باشید.

اکنون به راحتی می‌توانید ترافیک کانال خود را به کمک گوگل آنالیتیکس تحلیل کنید و به کمک آنالیز ویدیو در یوتیوب استراتژی بهتری برای محتوای کانال خود تدوین کنید. به کمک گوگل آنالیز چند مورد مهم را می‌توانید آنالیز کنید که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

آنالیز ترافیک ورودی دریافتی از کانال یوتیوب

اگر مدیریت یک کسب‌وکار اینترنتی را برعهده دارید، حتماً یک سایت برای ارائه محصولات یا خدمات کسب‌وکارتان راه‌اندازی کرده‌اید! درج لینک‌های سایت در بخش پروفایل یوتیوب یا توضیحات ویدیوها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ترافیک خوبی از یوتیوب جذب کنید و فروش کسب‌وکارتان را افزایش دهید. به کمک گوگل آنالیتیکس به راحتی می‌توانید ترافیک سایت خود را بررسی کنید و ترافیکی که از طریق یوتیوب دریافت کرده‌اید را مشاهده کنید. برای این کار کافی است وارد بخش Acquisition > All Traffic > Referrals شوید و ترافیک خود را به صورت کاملاً زنده مشاهده کنید!

اگر می‌خواهید از ترافیک دریافتی یوتیوب اطلاع پیدا کنید، کافی است در بخش Referrals کلمه youtube.com را جستجو کنید تا گوگل آنالیتیکس ترافیک دریافتی را به شما نمایش دهد؛ البته توجه داشته باشید که این مورد را باید در بخش گوگل آنالیتیکس سایت خود مشاهده کنید. گوگل آنالیتیکس اطلاعات مفید دیگری را هم به شما نمایش می‌دهد که مهم‌ترین آن، مدت زمانی است که کاربران در سایت شما می‌مانند. همچنین یک مورد بسیار مهم دیگر که در بخش ترافیک گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می‌گیرد، کاربرانی است که پس از مدت کوتاهی سایت خارج می‌شوند که این مورد روی رتبه سایت در موتورهای جستجو هم تاثیر زیادی خواهد داشت.

نرخ تبدیل یکی دیگر از موارد بسیار مهم است تا بدانید چه تعداد از کاربرانی که لینک سایت شما را در یوتیوب مشاهده کرده‌اند، بر روی آن کلیک می‌کنند! در بخش Social > Conversions می‌توانید به اطلاعات این بخش دسترسی داشته باشید.

با ورود به این بخش لازم است تا فیلتر موردنظر خود را برای مشاهده نرخ تبدیل اعمال کنید؛ مثلاً می‌توانید نرخ تبدیل خود را بر اساس میزان عضویت در خبرنامه شناسایی کنید! این مسئله به این معنا است که از تعداد کاربرانی که لینک سایت را دیده‌اند و وارد سایت شما شده‌اند، چه تعداد از آن‌ها در خبرنامه سایت عضو شده‌اند. همچنین می‌توانید نرخ تبدیل خود را بر اساس تعداد خرید انجام شده از سایت کسب‌وکارتان بسنجید! بنابراین نوع فیلتر کاملاً به نوع کسب‌وکار مربوط می‌شود و نمی‌توان برای تمامی کسب‌وکارها از یک نوع فیلتر برای سنجش میزان موفقیت استفاده کرد.

بسیاری از کاربران از اهمیت آنالیز کسب‌وکار یا حتی کانال یوتیوب اطلاع زیادی ندارند و بدون تحلیل ترافیک به سراغ تدوین استراتژی تولید ویدیو می‌روند! اما مسئله مهم در مدیریت یک کانال یوتیوب، آنالیز ویدیو در یوتیوب است تا بتوانید ویدیوهای پرمخاطب کانال خود را شناسایی کنید. پس از آن که بدانید کدام ویدیوها بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند، به راحتی می‌توانید ویدیوهایی مانند آن تولید کنید و ترافیک کانال خود را تا حد زیادی افزایش دهید! هر چقدر ترافیک کانال شما بیشتر باشد، کسب‌وکار شما موفق‌تر است و هر چقدر کسب‌وکارتان موفق‌تر باشد، درآمد بیشتری خواهید داشت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *