مهم‌ ترین چیزی که یک کسب ‌و کار آنلاین دارد، مشتریان آن هستند. در واقع اگر کسب ‌و کار آنلاینی مشتری نداشته باشد، درآمدی هم ندارد و نمی‌ تواند سرویس‌ ها یا خدمات خود را توسعه دهد. گاهی اوقات مشتریان دچار مشکل یا سردرگمی می‌ شوند و ضروری است که مسئول پشتیبانی کسب و کار آن را رفع کند. راه‌ های مختلفی برای پشتیبانی مشتریان وجود دارد که برخی از آن مشتری را سریع تر به پاسخ خود می رساند. یکی از این ابزار ها که طرفداران زیادی هم دارد، ابزار چت آنلاین است. با استفاده از بهترین ابزار پشتیبانی مشتریان شما می توانند به صورت آنلاین سوال یا مشکل خود را مطرح کنند و تیم پشتیبانی پاسخ خود را در همان لحظه ارسال کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین ابزار پشتیبانی آنلاین ، اهمیت آن برای کسب و کار ها و در نهایت، معرفی بهترین ابزار پشتیبانی آنلاین بپردازیم.

چت آنلاین چیست و چرا برای کسب و کار های آنلاین اهمیت زیادی دارد؟

چت آنلاین بهترین ابزار پشتیبانی است که با استفاده از آن می توانید تیم پشتیبانی خود را به مشتریان وصل کنید. در واقع تیم پشتیبانی با استفاده از سرویس های چت آنلاین سوالات و مشکلات مشتریان را می شنوند و در همان لحظه پاسخ را برای مشتری ارسال می کنند. حال فرض کنید مشتری بخواهد با روش ارسال ایمیل مشکل خود را به تیم پشتیبانی ارسال کند؛ در این صورت ممکن است چند ساعت تا چند روز منتظر دریافت پاسخ باشد و اگر مشکل مشتری ضروری باشد، ممکن است با کسب و کار با مشکلات زیادی روبرو شود.

بسیاری از ما هنگامی که قصد خرید محصول یا خدماتی به صورت آنلاین داریم، می خواهیم که اطلاعات دقیقی از آن کسب کنیم. مثلاً اگر بخواهید لباسی را به صورت آنلاین خریداری کنید، ممکن است نتوانید سایز خود را به درستی پیدا کنید. در اینجا است که تیم پشتیبانی به کمک شما می آید و اگر بتوانید پاسخ خود را در همان لحظه بگیرید، خرید خود را انجام می دهید. بنابراین مدت زمان پاسخ گویی به سوالات و مشکلات مشتریان اهمیت زیادی دارد و روش های تلفنی یا ایمیلی نیازمند زمان زیادی برای پشتیبانی هستند و ممکن است مشتری از خرید خود صرف نظر کند. بنابراین روش چت آنلاین کمک زیادی به افزایش فروش شما هم می کند و نمی توان قدرت آن را دست کم گرفت. بنابراین روش های زیادی برای پشتیبانی مشتریان وجود دارد اما بهترین روش برای کسب و کارهای آنلاین، روشی است که با استفاده از آن بتوانید در همان لحظه پاسخ مشتری را بدهید.

استفاده از سرویس های پشتیبانی آنلاین؛ ابزاری برای اعتماد بیشتر کاربران!

استفاده از روش چت آنلاین کمک زیادی به رفع مشکلات و سوالات مشتریان می کند اما استفاده از چندین روش پشتیبانی بهترین راه کار است. برخی از مشتریان هستند که خیلی با ابزار های وب آشنایی ندارند و ترجیح می دهند که با استفاده از روش های دیگری نظیر ارسال ایمیل، تماس تلفنی، پشتیبانی تلگرام یا واتساپ و… پاسخ سوال خود را بگیرند. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم برای بخش پشتیبانی سایت خود از ابزار های دیگری هم در کنار چت آنلاین استفاده کنید.

برخی از روش های پشتیبانی کاربران عبارتند از:

تماس تلفنی: یکی از روش هایی که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین یا فیزیکی از آن استفاده می کنند، روش پشتیبانی کاربران از طریق تماس تلفنی است. برخی از کاربران ترجیح می دهند به جای آن که با تیم پشتیبانی کسب و کار گفت و گوی متنی کنند، تماس بگیرند و پاسخ تمام سوالات و مشکلات خود را در عرض چند دقیقه بگیرند. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم روش پشتیبانی تلفنی را حتماً در بخش پشتیبانی کسب و کارتان قرار دهید. البته پشتیبانی تلفنی هم نیازمند تیم پاسخگویی تلفن است که در این صورت باید هزینه هایی را هم برای آن در نظر بگیرید. اما اگر کسب و کارتان کوچک است، پیشنهاد می کنیم برای پشتیبانی مشتریان خود تنها از یک یا دو نفر استفاده کنید و کارمندان بخش پشتیبانی را تفکیک نکنید.

ارسال ایمیل: یکی از روش های پشتیبانی کاربران ارسال ایمیل توسط آن ها است. این روش زمانی مناسب است که کاربران بخواهند برای شما در کنار متن، فایلی هم ارسال کنند. معمولاً ابزار چت آنلاین قابلیت ضمیمه فایل هم دارد اما اگر این روش در سایت شما فعال نباشد، بهترین راهی که کاربران می توانند برای شما فایلی ارسال کنند همین ارسال ایمیل است. بنابراین حتماً ایمیلی برای پشتیبانی کاربران ایجاد کنید؛ مسئله ای که اهمیت زیادی برای پشتیبانی ایمیلی وجود دارد، مدت زمان پاسخ گویی به کاربران است. شما باید در کمتر از چند دقیقه پاسخ کاربران خود را بدهید. اگر از سرویس هایی نظیر Gmail استفاده می کنید، می توانید ایمیل خود را روی موبایل خود فعال کنید تا اگر ایمیلی برای شما از طرف مشتریان ارسال شود، در همان لحظه ببینید و پاسخ دهید.

پشتیبانی از طریق شبکه های اجتماعی: امروزه کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و ترجیح می دهند به جای روش هایی نظیر ارسال ایمیل، با پشتیبان کسب و کار ها در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنند. اگر کسب و کاری دارید، پیشنهاد می کنیم حتماً اکانت های مربوط به پشتیبانی خود را در شبکه های اجتماعی مختلف ایجاد کنید. ابزار چت آنلاین سایت ممکن است همیشه در دسترس نباشد اما شبکه های اجتماعی در هر زمان و مکانی در دسترس شما است. بهترین شبکه های اجتماعی برای پشتیبانی کاربران تلگرام، واتس اپ و گاهی اوقات اینستاگرام است؛ اینستاگرام زمانی می تواند ابزار پشتیبانی باشد که پیج فعالی برای کسب و کارتان داشته باشید و پاسخ مشتریان خود را با همان اینستاگرام بدهید.

پشتیبانی حضوری: یکی دیگر از روش های پشتیبانی کاربران، پشتیبانی حضوری کاربران است! این سرویس برای کسب و کار های فیزیکی یا محلی که تنها در یک منطقه خاص فعالیت می کنند اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر شما کسب و کاری در زمینه اتوشویی و خشک شویی هستید، تنها می توانید در یک منطقه یا شهر خاص فعالیت کنید. در این صورت می توانید پشتیبانی حضوری داشته باشید تا اگر مشتری شما با مشکل مواجه شده باشد، به راحتی پاسخ او را بدهید. این روش را اصلاً برای کسب و کار های اینترنتی پیشنهاد نمی کنیم؛ زیرا نمی توانید آن را مدیریت کنید یا اگر هم بخواهید به اجرای آن بپردازید، باید هزینه زیادی را برای پوشش تمام مناطق کشور خرج کنید! بنابراین به صرفه نیست و برای کسب و کار های آنلاین پیشنهاد نمی کنیم.

استفاده از چت آنلاین چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

استفاده از چت آنلاین قطعاً باید مزایایی برای کسب و کارها داشته باشد که حاضر به استفاده از آن شوند. در این بخش به بررسی مزایایی که چت آنلاین برای کسب و کارها دارد می پردازیم تا شما هم به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

افزایش نرخ تبدیل در کسب و کار های آنلاین

بسیاری از کاربران دوست دارند که به طور مستقیم با دیگران ارتباط برقرار کنند. این ویژگی باعث می شود تا کاربران راحت تر بتوانند به شما اعتماد برقرار کنند و به همین دلیل نرخ تبدیل شما افزایش پیدا می کند. یکی از مهم ترین مواردی که باعث می شود یک کسب و کار توسعه پیدا کند، نرخ تبدیل است که هر چقدر بیشتر باشد، درآمد آن کسب و کار هم افزایش پیدا می کند. آمارها نشان می دهد که 77 درصد افراد با استفاده از چت آنلاین راحت تر می توانند با شما ارتباط برقرار کنند و مشاوره بگیرند. به همین جهت پشتیبانی یا چت آنلاین باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شود.

کاهش هزینه های پشتیبانی کاربران

با استفاده از روش چت انلاین به راحتی می توانید هم زمان با چند کاربر ارتباط آنلاین و سریع داشته باشید و نیاز به چند اپراتور تماس و پاسخگویی به سایر روش های پشتیبانی نخواهید داشت. شما می توانید یک اپراتور برای پشتیبانی تمام روش ها داشته باشید و پس از بزرگ تر شدن کسب و کارتان، چند نفر دیگر استخدام کنید و اپراتور روش های مختلف پشتیبانی را از هم تفکیک کنید.

افزایش فروش محصولات یا خدمات

آمارها نشان می دهد که چت آنلاین فروش محصولات را تا بیش از 20 درصد افزایش می دهد. تاثیر این روش در افزایش مشتری که در نهایت منجر به افزایش فروش می شود حدود 3 برابر روش های دیگر است. پس چت آنلاین تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش مشتری و افزایش فروش دارد. یکی از اهداف هر کسب و کاری افزایش مشتریان است تا بتواند خدمات یا محصولات خود را توسعه دهد.

افزایش اعتماد کاربران نسبت به کسب و کار شما

حدود 90 درصد افراد با استفاده از سرویس پشتیبانی یا چت آنلاین اعتمادشان در خرید محصولات بیشتر می شود و هر موقع که نیاز باشد سوالات خود را می پرسند و مشکلشان حل می شود و همین موضوع برای افزایش اعتماد مشتریان کافی است. تنها چیزی که باعث افزایش فروش و درآمد مشتریان می شود، اعتماد کاربران است. تا زمانی که کاربر نتواند به شما اعتماد کند، نمی تواند خریدی انجام دهد.

دریافت آنی پاسخ و اطلاع از نارضایتی مشتری در همان لحظه

استفاده از سایر روش های پشتیبانی ممکن است در همان لحظه پاسخ خود را به مشتری ندهید و از نارضایتی مشتری اطلاع پیدا نکنید. مثلاً اگر مشتری ایمیلی برای شما ارسال کند، در همان لحظه نمی توانید پاسخ دهید و ممکن است پاسخ شما تا چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. به همین دلیل است که استفاده از روش چت آنلاین می تواند تاثیر به سزایی در سنجش میزان رضایت مشتریان داشته باشد. بسیاری از کسب و کارها دقیقاً زمانی که سرویس پشتیبانی آنلاین خود را فعال کردند، توانستند اعتماد تعداد زیادی از مشتریان را جلب کنند و در نهایت، فروش خود را افزایش دهند. در این مقاله به بررسی دلایل مهم استفاده از چت آنلاین پرداختیم و در مقاله بعدی به معرفی بهترین ابزار ها برای کسب و کارهای ایرانی می پردازیم! اگر سوالی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *