حتما برای شما هم پیش آمده‌است که هنگام پاک کردن یک فایل، ویندوز جلوی این امر را به دلیل در حال استفاده بودن آن گرفته‌است. بیشتر اوقات با بستن آن برنامه این مشکل به راحتی حل می‌شود، اما در برخی مواقع علی‌رغم همه‌ی تلاش‌های کاربر مشکل پابرجا می‌ماند؛ در این مطلب به معرفی چندین روش جهت پاک کردن اینگونه فایل‌ها می‌پردازیم.

پاک کردن فایل بدون استفاده از نرم‌افزارهای دیگر

در صورتی که ترجیح می‌دهید به صورت دستی فایل مورد نظر را پاک کنید، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • معرفی چند نرم‌افزار ایجاد فلش‌ بوتیبل برای نصب ویندوز
  • بستن برنامه: درصورتی که برنامه‌ی اصلی باز است، آن را ببندید و درصورت حل نشدن مشکل، آن را مجددا باز و بسته کنید. همچنین مراجعه به Task Manager و حذف نرم‌افزار از آن‌جا هم یک راه مناسب است.
  • ریست کردن سیستم: این کار در بسیاری از مواقع مشکل را به طور کامل حل می‌کند و علاوه‌بر آن برای خالی کردن RAM هم بسیار کاربردی است.
  • ایجاد تغییر در File Explorer: ممکن است فایل‌اکسپلورر ویندوز پنجره‌ها را در پراسس‌های جداگانه باز کرده‌باشد؛ برای حل این مشکل دکمه‌ی ویندوز و E را همزمان فشار داده و در بخش تنظیمات پوشه، تب View را انتخاب کنید و سپس تیک گزینه‌ی Launch folder windows in a separate process را بردارید(در صورت بدون تیک بودن آن، می‌توانید موقتا تیک آن را فعال کنید و دوباره برای پاک کردن فایل مورد نظر تلاش کنید).
  • استفاده از cmd: در منوی استارت cmd را تایپ کرده و آن را باز کنید. سپس آدرس کامل پوشه‌ی حاوی فایل را از نوار ابزار کپی کرده و متن زیر را در صفحه‌ی cmd وارد کنید و نهایتا Enter را بزنید:

cd [directory path you copied]
دقت داشته‌باشید که آدرس پوشه ی حاوی فایل را باید در کروشه قرار دهید.

حال نوبت به بستن موقتی File Explorer می‌رسد. دقت داشته‌باشید که این کار موقتا تسک‌بار، والپیپر و پوشه‌های باز شده را ناپدید می‌کند که البته بعد از اجرای مجدد File Explorer همگی به جای خود باز می‌گردند.

برای بستن فایل اکسپلورر، کنترل، شیفت و ESC را همزمان فشار داده و گزینه‌ی Windows Explorer را انتخاب کنید و End Task را بزنید. حال توسط Alt و Tab مجددا وارد صفحه‌ی cmd شده و متن زیر را وارد کنید و Enter را بزنید:
del "File in Use.doc"
دقت داشته باشید که بین دو علامت ” ” باید اسم فایل را با پسوند مناسب وارد کنید.

استفاده از نرم‌افزارهای دیگر برای پاک کردن فایل

در صورت کار نکردن روش‌های بالا و یا عدم علاقه به استفاده از روش دستی، می‌توانید کار خود را توسط نصب نرم‌افزارهای مخصوص به حداقل برسانید. از جمله این نرم‌افزارها Microsoft Process Explorer، Unlocker، LockHunter است که همگی نصب و استفاده‌ی آسان دارند و از قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *