چپ کلیک پر کاربردترین فرمان شمان شما بر روی ماوس است که این امکان را می‌دهد تا فایل‌ها، برنامه‌ها و تایید دستورات بر روی کامپیوتر را اجرا کنید. به همین ترتیب، عدم عملکرد آن یکی از رایج‌ترین مشکلات‌رایانه‌ای است که کاربران اغلب با آن مواجه می‌شوند. ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که چرا چپ کلیک بر روی سیستم عامل ویندوز عمل نمی‌کند. ما در این مقاله به شایع‌ترین و بهترین راه حل‌های رفع نقض آن می‌پردازیم.

تشخیص سخت افزار معیوب

در ابتدا شما باید بدانید که مشکل سخت‌افزاری‌ است یا نرم‌افزاری. تشخیص این هم بسیار ساده است. شما می‌توانید ماوس را جدا کرده و به سیستم دیگری متصل کنید و ببینید کار می‌کند یا نه. اگر کامپیوتر دیگری ندارید می‌توانید ماوس‌های در دسترس دیگر را به سیستمتان وصل کنید ببینید کار می‌کنند یا خیر. اگر مشکل از سخت‌افزار بود باید ماوس را عوض کنید.

راه حل مسائل مربوط به نرم‌افزار

اگر ماوس شما سالم بود اما همچنان در عملکرد مشکل داشت معلوم می‌شود مشکل شما از نرم‌افزار است که باید حل شود. ممکن است مشکل شما دو حالت داشته باشد، یا در مناطق خاصی کار نکند و یا به طور کامل دستور را اجرا نکند.

دستورات خاصی که کلیک چپ انجام نمی‌دهد

 

  • راه حل اول: سیستم را ری‌استارت کنید

معمولا ساده‌ترین روش‌ها بهترین نتیجه را می‌دهند. کامپیوتر را روشن و خاموش کنید و ببینید مشکل شما همچنان پا برجاست یا نه. زیرا در طول فرآیند راه اندازی مجدد، بسیاری از مشکلات درایورهای سیستم عامل و سیستم‌های خراب شده به طور خودکار حل می‌شوند. بنابراین ممکن است مشکل شما حل شود.

  • راه حل دوم: سخت‌افزار رفع کننده نقض ویندوز را اجرا کنید

ویندوز دارای یک رفع مشکل سخت‌افزاری داخلی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات دستگاه‌های خارجی را به صورت خودکار اسکن و حل کند، مانند مشکلات مانیتور، صفحه کلید و ماوس، و غیره. برای اجرای رفع کننده مشکلات ویندوز، به کنترل پنل بروید و System and Security را باز کنید.

در اینجا به گزینه دستور عیب‌یابی رایانه در قسمت “Security and Maintenance” دسترسی پیدا کنید.

حالا پیکربندی دستگاه را زیر گزینه Hardware and Sound باز کنید و عیب‌یابی را شروع کنید.

  • راه حل سوم: آنتی‌ویروس را یک بار حذف و پس نصب مجددا کنید

گاهی آنتی ویروس‎ها به واسطه جلوگیری از کارکرد بعضی کی‌لاگرها، دچار اشتباه شده و خللی در انجام کار شما ایجاد می‎کنند که در این رابطه کافی‎ست، آنتی‌ویروس خود را یک بار حذف و دوباره نصب کنید.

موضوع کار نکردن چپ کلیک به سادگی با رجیستری مجددا برنامه‌های ویندوز برای بسیاری از کاربران رفع شده است. برای رجیستر مجددا برنامه‌های ویندوز، کلیدهای ویندوز + R را فشار دهید و بعد powershell را در کادر Run تایپ کنید. اکنون باید رابط کاربری Windows Powershell باز شود. در اینجا دستور زیر را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید.

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml"}
Powershell تمامی برنامه‌ها را دوباره رجیستر می‌کند. اگر هم اخطاری بین مراحل دیدید نادیده بگیرید.

  • راه حل پنجم: رفع خرابی فایل‌های سیستمی و برروز رسانی

همچنین ممکن است این شانس وجود داشته باشد که مشکل شما ناشی از فایل سیستمی و بروزرسانی خراب باشد.مایکروسافت مقاله‌ای مرتبط با این موضوع و رفع مشکلات ناشی از آن منتشر کرده که می‌تواند به شما در جهت حل مشکل کمک کند.

کار نکردن چپ کلیک در هیچ کجای ویندوز

اگر ماوس شما در هیچ کجای سیستم عمل نمی‌کند مشکل از درایور است. راه حل‌های بالا مخصوصا راه حل شماره چهار می‌تواند تا بخش زیادی به شما کمک کند. اما قوی‌ترین احتمال خرابی در درایو عامل اصلی کار نکردن چپ کلیک در ویندوز است.

برای رفع این مشکل، کلیدهای ویندوز + R را فشار دهید و بعد در کادر Run عبارت devmgmt.msc را تایپ کنید. Device Manager شما که باز شد تمامی دستگاه های سخت افزاری خود را در اینجا مشاهده کنید. در قسمت ماوس روی فلش گسترش دهنده کلیک کنید تا گزینه‌های بیشتری در دسترس شما قرار بگیرد. حالا روی گزینه HID-compliant mouse کلیک کنید و Update driver software را انتخاب کنید.

در صفحه بعد گزینه Search automatically for updated driver software را انتخاب کنید و اجازه دهید ویندوز بروز‌رسانی‌های مربوطه را انجام دهد.

اگر این روش کمکی نکرد پس دوباره در Device Manager بر روی گزینهHID compatible mouse  راست کلیک کرده و Uninstall را برای حذف برنامه انتخاب کنید تا درایور حذف شود.

پس از آن ماوس را جدا کرده و سیستم را یکبار راه اندازی مجددا کنید. بعد از این که کامپیوتر کاملا بالا آمد ماوس را وصل کرده و درایور را نصب کنید. حالا باید مشکل شما حل شده باشد.

 

Join the Conversation

22 Comments

  1. راه حل دومتون خیلی عالیی بود
    چون هم ماوس من قاطی کرده بود و هم کیبورد که تایپ نمیکرد ولی درست شد ، ممنون

  2. راه حل دومتون خیلی عالیی بود
    چون هم ماوس من قاطی کرده بود و هم کیبورد که تایپ نمیکرد ولی درست شد ، ممنون

  3. همه راه هارو انتخاب کردم نشد کلی راه عالی بود مرسی که سایت گذاشتید

  4. همه راه هارو انتخاب کردم نشد کلی راه عالی بود مرسی که سایت گذاشتید

  5. سلام موس من گیمینگ هستش مدل مکث تاچ و کلیک چپ اون فقط تو بازی کار برد داره و بقیه ی جاها کار نمی کنه. چه کنم؟

    1. سلام
      نرم افزار مربوط به به موس خودتون رو نصب کنید احتمالا مشکلتون حل می شه

      1. سلام لپ تابم توشیبا ست چند روزه کلیدهای اف 1 تا اف 7 و هم چنین چنتا از کلیدهای عددی و کلید فاصله کار نمیکنن امروز به خدماتی کامپیوتر مشاوره کرده لپ تابمو باز کرد و صفحه کلید رو تکونی داد و مجدد بست اما با اینکار نه تنها مشکل کار نکرد یسری کلیدها درست نشد که مشکل جدید هم ایجاد شد کلا موس عملکردش تغییر کرد و کلیک چپش از کار افتاد و تاچش هم همینطور…میشه راهنماییم کنین احتمالا تو بستن اشتباه بست صفحه کلید رو اما مابقی مشکلها رو چطور حل کنم …اگر مقدوره به آیدیه اینستاگرامم پیام بدین ممنونم shilaafshar3636

  6. سلام
    من وقتی با موس یه بخش رو میگرم خودش یه دکمه دیگرم میزنه
    مثلا در متن علاوه بر اینکه یه تیکه از متن رو میگیره دیکشنری رو هم فعال میکنه
    یا در بازی مثلا قلعه وقتی یه گروه سربازو میگیرم دید رو هم میچرخونه
    ممنون میشم راهنماییم کنید چطور این مشکلو حل کنم/.

  7. سلامم من در شبیه ساز گیم لوپ با کلید چپم کار میکنم درسته ولی داخل بازی تیر نمیزنه مشکلش چیه ممنون

  8. سلام موس مو بنده تازه گرفتم و چپ کلیدش با یک بار کلیک فرمان های رو اجرا میکنه مثلا یکبار روی یک پوشه یا گزینه کلید می کنم اون رو اجرا میکنه و مثل این می مونهک دابل کلیک کرده باشی چنتا موس دیگم دارم و این مشکل رو ندارند آیا این مشکل قابل رفعه؟

    1. سلام.بله میتونین از Folder option درستش کنید.احتمالا تنظیمات موس شما قاطی شده و یک کلیک رو دابل کلیک حساب میکنه و با یه کلیک فایل و اینا باز میکنه.از folder option میتونین انتخاب کنین که با دابل کلیک فایل ها و… باز شن. 🙂
      ماوس من 15 ساله کار میکنه هییییچ عیبی نداره جنیوسه مارکش.ولی چون خیلی کار کشیدم ازش الان قاطی کرده یه کلیک میزنم 3-4 تا کلیک میزنه کلیک چپش!!!!!!!!!!!

  9. سلام من بجای دیدگاه مشکلم میگم شاید بعضی ها براشون پیش میاد بزارید لطفا من هیچ کدوم از این مشکل حا رو ندارم ولی من مشکلم انه که وقتی یکبار کلیک موس میزنم این چیز ابی هست که گرفتن چب کلیک و کشیدن میاد من بایک دکمه چپ این چیز ابیه میاد لطفا مشکل منو بگدید چیست و درون سایتتون بگذارید ممنون.

  10. سلام خسته نباشید من وقتی راست کلیک میکنم روی دسکتاپ ، اون منو ک همیشه باید از سمت چپ ما باز بشه از سمت راست میاد یعنی از حالت معمولیش بر عکس شده متوجه میشین دیگه حالا من اینو چیکار کنم هر کاری هم سایتتون گفته انجام دادم ولی نشد اگه میشه یه کمکی کنین

  11. سلام من هم چپ کلیک از کار افتاده و هم کیبورد کار نمیکنه، واقعا هنگ کردم ک چ راه حلی میتونه کمک کنه

  12. سلام
    من ماوسم بیسیم هست و کلیک چپ که می کنم
    کلیک چپ و راست راه باهم می گیره
    میشه کمک کنید مشکلش را حل کنم

  13. سلام من هر پوشه ای که باز میکنم نمیتونم با موس رو ش کلیک کنم و کلیک چپ من انگار روی دکستاپ عمل میکنه و روی پوشه اجرا نمیشه مشکل از کجاست

  14. سلام کلیک چپ من وقتی از دکمه های کیبورد استفاده میکنی همزمان کار نمیکنه اما وقتی تنها کلیک چپ رو میزنی کار میکنه این میکل برا گیم خیلی اذیت میکنه و اینکه مشکل از موس نیست چون چند تا موس دیگه امتحان کردم که سالم بودن و همه همین بودن
    مثال : وقتی تو بازی دارم راه میرم و از کیبورد استفاده میکنم کلیک چپ کار نمیکنه که بتونم تیر بزنم و وقتی از حرکت دست میکشم اوکی میشه

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *