ما در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که نه تنها نمی‌توان به نوشته‌ها اعتماد کرد، حتی عکس‌ها هم در خیلی از اوقات به شما دروغ می‌گویند! در چنین دنیایی این که متوجه شوید کدام عکس دستکاری شده و به قولی فتوشاپ شده، در خیلی از جاها می‌تواند به شما کمک کند.

چند روش وجود دارد که شما بتوانید به وسیله‌ی آن‌ها بفهمید که آیا عکسی دستکاری شده یا نه و اگر دوست دارید این روش‌ها را یاد بگیرید، در ادامه‌ی این نوشته همراه ما باشید.

ایربراش به راحتی در عکس مشخص می‌شود

خیلی از عکس‌های پرتره که می‌بینید، به وسیله‌ی برنامه‌های مختلف (مخصوصا فتوشاپ) دستکاری شده‌اند تا پوستی صاف‌تر را به نمایش بگذارند. این کار برای از بین بردن جوش و مشکلات صورت یا حتی سایه‌های زمخت انجام می‌شود. حرفه‌ای‌ها سعی می‌کنند تا جای ممکن، در عین بهتر کردن پوست، شکل واقعی آن را حفظ کنند، در صورتی که آمارتورها و برنامه‌های موبایلی، کاملا به شکلی غیر واقعی این کار را انجام می‌دهند.

شما به راحتی می‌توانید ایربراش را در صورت دقت روی بخش‌هایی از صورت مشاهده کنید. جاهایی که پوست نباید بافت صاف داشته باشد، اما دارد، یا سایه‌هایی که به هیچ وجه نباید آنقدر نرم شکل بگیرند. دور لب‌ها، جاهای نزدیک به مو و این گونه بخش‌هایی از صورت که دو رنگ به هم نزدیک می‌شوند، حالت محو خواهند داشت.

 نشانه‌هایی از خمیدگی

گاهی باید ورای سوژه اصلی عکس را ببینید تا به حقیقی یا دستکاری شدن عکس پی ببرید. بسیاری از ادیتورها از ابزار warp استفاده می‌کنند تا بخشی را کوچک یا بزرگ کنند. این مهم هم در عکاسی از محصولات و اجسام و هم افراد انجام می‌شود. اما وقتی این کار را انجام می‌دهید، فضای اطراف آن بخش نیز دست خوش تغییر خواهد شد.

به همین دلیل شما باید به بخش‌های مختلف تصویر و آن‌جاهایی که شک دارید نگاه کنید تا ببینید نشانه‌هایی از خمیدگی می‌بینید یا نه. در عکاسی از افراد، این خمیدگی خیلی اوقات در لباس پدید می‌آید و کاملا مشخص می‌شود، فقط باید با دقت به عکس نگاه کنید.

الگوهای تکرار شونده

شبیه سازی و استفاده از بخش‌هایی از تصویر برای پوشاندن بخشی دیگر، یکی از تکنیک‌های رایج در فتوشاپ است. این کار عموما برای از بین بردن ایرادهای کوچک در تصویر انجام می‌شود و برای این که بتوانید به آن پی ببرید، باید به تشابه بخشی از تصویر با بخشی دیگر یا تکرار یک الگو برسید. مثلا در عکس‌هایی که از جمعیت گرفته می‌شود، کلاه تکراری، لباس تکراری یا در عکاسی از طبیعت، گل یا درختی که عینا تکرار شده، عکس دستکاری شده را لو می‌دهد.

 سایه‌ها

اما از مهم‌ترین چیزهایی که عکس‌های دستکاری شده را لو می‌دهند، سایه‌ها هستند. فتوشاپ کارهای حرفه‌ای، همیشه باید حواسشان باشد که در دستکاری عکس‌ها، سایه‌ها را نیز بازسازی کنند، اما در بهترین موارد هم همیشه می‌توان ایراداتی پیدا کرد. اگر به زمان عکس دقت کنید و مثلا در عکسی که سر ظهر گرفته شده یک سایه طولانی ببینید، یک جای کار می‌لنگد.

حتما دقت کنید که سایه‌ی همه‌ی نقاط عکس با دیگر جاها جور در می‌آید، رنگ قالب آن‌ها یکی‌ست یا طول آن‌ها با هم برابری می‌کند یا خیر. همچنین برآورد منبع نور و سایه‌هایی که می‌بینید نیز، یکی دیگر از پارامترهایی است که سایه‌های دروغین را لو می‌دهد.

نگاهی به EXIF و اطلاعات جغرافیایی عکس بندازید

EXIF متادیتایی است که در عکس ذخیره می‌شود. این اطلاعات شامل بعضی پارامترهای عکس از جمله طول و عرض، حجم، سرعت شاتر، ISO، مکان و دوربینی که با آن گرفته شده می‌شود.برای مثالی عکسی که با لنز واید گرفته شده اما پس زمینه‌ای بلور دارد، حتما دستکاری شده است. اطلاعات جغرافیایی نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد و مسلما شما تهران دریایی نمی‌بینید که بخواهید عکس کنار ساحل بگیرید!

استفاده از سایت Image Edited؟

نکات زیادی هنوز وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها بتوانید بفهمید عکسی دستکاری شده است یا خیر، اما فعلا به همین نکات بسنده می‌کنیم و سایتی را به شما معرفی می‌کنیم که تا حدی می‌تواند این نکته را بفهمید. شما عکس خود را در Image Edited? آپلود می‌کنید و هوش مصنوعی پشت سایت، به شما می‌گوید که آیا عکس دستکاری شده یا نه!

نگاهی عمیق‌تر با FotoForensics

FotoForensics عملکردی شبیه به Image Edited? دارد با این تفاوت که اطلاعات را در اختیار شما گذاشته تا داوری را نیز به عهده خودتان بگذارد. البته این سایت بخش‌هایی از آنالیز که احتمالا نشان دهنده ایرادات عکس هست را برای شما نشانه گذاری خواهد کرد. این آنالیز که به وسیله‌ی هوش مصنوعی انجام می‌شود، شامل بافت، کنتراست، نور و … می‌شود.

استفاده از جستجوی عکس گوگل

گاهی هم بهترین راه، ساده‌ترین راه است. عکس را در جستجوی عکس گوگل آپلود کنید و ببینید آیا عکس اصلی آن را پیدا می‌کنید یا نه. بارها شده که سایت‌های آموزش مجازی غیر قانونی، عکس‌هایی از معلمان خود قید کرده و اطلاعاتی از پس زمینه علمی آن‌ها آورده‌اند، در صورتی که با جستجوی ساده می‌بینید که این عکس‌ها از افراد خارجی بوده که تنها لباس آن‌ها را با فتوشاپ تغییر داده اند!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *