در دنیای امروز نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شوند که برخی از آن‌ها، جزئی از زندگی روزمره ما هستند. از مهم‌ترین نرم‌افزارهای کاربردی که تقریباً به صورت روزمره از آن استفاده می‌کنیم، فتوشاپ است. اگر به افرادی که با دنیای نرم‌افزار آشنایی ندارند، در مورد فتوشاپ بپرسیم، ممکن است به ما بگویند فتوشاپ ابزاری برای ویرایش عکس است! این تعریف درست است اما تنها بخشی از دنیای فتوشاپ را ویرایش عکس تشکیل می‌دهد و دنیای بسیار بزرگ فتوشاپ، کاربردهای بسیار گسترده دیگری هم دارد. اگر فتوشاپ‌کار هستید، می‌دانید که برای کوچک‌ترین کارهایی که مربوط به دنیای گرافیکی می‌شود تا بزرگ‌ترین آن‌ها می‌توان از فتوشاپ استفاده کرد. اگر شما هم دستی در دنیای فتوشاپ دارید، به راحتی می‌توانید درآمد خوبی داشته باشید! افراد مبتدی و حرفه‌ای زیادی وجود دارند که این روزها فتوشاپ برایشان درآمدهای بسیار خوبی دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌کارهای کسب‌ درآمد از فتوشاپ بپردازیم!

فتوشاپ چیست و از آن‌ برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه‌ای است و توسط شرکت Adobe توسعه پیدا کرده است. این نرم‌افزار برای ساخت و ویرایش اسناد گرافیکی و تصویری استفاده می‌شود و علاوه بر این نرم‌افزار، نرم‌افزارهای After effect ، Premiere ، Illustrator ، In design هم از مهمترین محصولات نرم‌افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده و توسعه‌ یافته‌اند. همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند، به نوعی محتاج این نرم افزارها خواهند بود. به طور خلاصه می‌توان گفت Photoshop ابزاری است برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند. طراحان گرافیک، ناشرین کتاب‌ها و مجلات، چاپ‌خانه‌ها ، شرکت‌های تبلیغاتی، طراحان سایت، عکاس‌ها، نقاشی هنری، طراحان نرم افزار و اپلیکیشن، انیمیشن‌سازها و…  به فتوشاپ احتیاج دارند. این نرم افزار حرفه ای گرافیک در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی‌شود، بلکه یک صنعت و ضرورت به شمار می‌رود. فتوشاپ در ۹ مورد کمک زیادی به شما می‌کند و کاربرد دارد:

  1. ویرایش حرفه‌ای عکس‌ها و اسناد تصویری در فتوشاپ

یکی از بارزترین ویژگی ها و کاربرد فتوشاپ که آن را به یک نرم افزار بی رقیب و قدرتمند تبدیل کرده، ویرایش تصاویر است.

  1. افکت‌های بسیار دیدنی و جذاب در فتوشاپ

با وجود ابزارهای متنوع و حرفه ای که در نرم افزار فتوشاپ وجود دارد، می‌توان افکت‌های شگفت انگیزی به تصاویر اضافه کرد.

  1. اصلاح و بهبود رنگ عکس‌ها در فتوشاپ

اگر به دنبال روشی هستید که با آن رنگ عکس های خود را اصلاح کنید، باید بگوییم که فتوشاپ قدرت بی‌نظیری برای انجام این کار دارد. به راحتی می توانید بدون این که رنگ قسمت‌های دیگر یک تصویر تغییر کند، فقط بخشی از تصویر را تغییر رنگ دهید.

  1. ادغام تصاویر در فتوشاپ

یکی از کاربردهای فتوشاپ که طراحان خارجی و ایرانی از آن زیاد استفاده می کنند، ترکیب تصاویر است؛ این نرم افزار استاد خلق و ترکیب تصاویر گرافیکی است.

  1. طراحی سریع قالب وب سایت در فتوشاپ

یکی دیگر از ویژگی‌ها و کاربردهای فتوشاپ که طراحان سایت خیلی از آن استفاده می‌کنند طراحی قالب سایت، بنرهای گرافیکی، تصاویر اسلایدر و دیگر قسمت های مختلف یک وب سایت است.

  1. طراحی بنر و پوستر تبلیغاتی حرفه‌ای در فتوشاپ

یکی دیگر از ویژگی‌های فتوشاپ که در بازار کار ایران زیاد از آن استفاده می شود، طراحی بنر و پوسترهای تبلیغاتی است. تمام بنر ها و پوستر هایی که در سطح شهر می‌بینید، حاصل هنر و قدرت فتوشاپ است. مخصوصاً اگر افکت خاصی هم داشته باشد که طراح آن با کمک خلاقیت خود و قدرت نرم افزار فتوشاپ منظور خود را به مخاطبین رسانده است. از بارزترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های دیگر فتوشاپ که در بازار کار ایران خیلی اهمیت دارد، طراحی تراکت و کارت ویزیت به کمک این نرم افزار است.

فتوشاپ چه کاربردی برای عکاسان دارد؟

عکاسان حرفه ای برای ثبت تصاویر زیبا و منحصر به فرد معمولاً از لنزها و فیلتر های باکیفیت مخصوص عکاسی استفاده می‌کنند اما این برای ایجاد عکس های خلاقانه و منحصر به فرد کافی نیست و اکثر عکاسان دست به دامن فتوشاپ می‌شوند تا تغییرات دلخواه خود مانند انواع روتوش های حرفه ای، ویرایش تصاویر، ویرایش ویدیو، ترکیب تصاویر، تغییر پس زمینه و … را انجام دهند. البته عکاسان برای اینکه بتوانند با ویژگی های خارق العاده فتوشاپ کار کنند و تغییرات دلخواه خود را اعمال کنند باید به شکل حرفه‌ای با این نرم افزار آشنایی داشته باشند که البته این امر نیازمند کمی صبر و حوصله است. کاربردهای فتوشاپ برای عکاسان که منجر به کسب درآمد خیلی خوب می‌شود، عبارتند از:

یک) بالا بردن کیفیت عکس ها

یکی از کاربردهای فتوشاپ برای عکاسان این است که می توانند به وسیله ی آن عکس های بی کیفیت را تغییر بدهند و کیفیت آن ها را در حد بسیار خوبی بالا ببرند. عکس های قدیمی که بسیار رنگ و رو رفته شده اند را می توان بوسیله ی فتوشاپ تغییر داد و یک عکس با وضوح بالا دریافت کرد.

به وسیله فتوشاپ حتی می توان عکس های سیاه و سفید قدیمی را به عکس های رنگی تبدیل کرد. نرم افزار فتوشاپ بر اساس لایه ها کار می کند و با استفاده از این ویژگی نرم افزار فتوشاپ می توان با ایجاد تغییر در تنظیمات لایه های مختلف موجود در تصویر، میزان وضوح تصاویر را افزایش داد و تصاویری با وضوح و کیفیت بیشتر را ایجاد نمود. اصلاح شدت نور و تُن رنگ تصاویر را نیز می توان به کمک فتوشاپ انجام داد. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *