اگر به دنبال جهانی کردن کسب‌وکار اینترنتی خود هستید، اولین قدم چند زبانه کردن سایت است. در واقع توسعه و پیشرفت هر سایت به میزان ترافیک و کاربران آن سایت بستگی دارد؛ به عبارت ساده‌تر اگر بازدید سایت خود را افزایش دهیم ،می‌‌توانیم باعث افزایش فروش سایت خود می‌‌شویم. برای این منظور راهکارهایی پیش روی ما قرار دارد که یکی از آن‌‌ها استفاده از افزونه WPML است. در این مقاله قصد داریم به بررسی این افزونه برای چند زبانه کردن سایت بپردازیم تا بتوانید به کمک این افزونه سایت وردپرسی خود را جهانی کنید.

افزونه وردپرس WPML

WPML یک افزونه برای چندزبانه کردن سایت‌های وردپرسی است. این افزونه به ما کمک می‌‌کند تا سایت خود را به زبان کشورهای مختلف ترجمه کنیم و محصولات یا خدمات خود را به آن‌ها ارائه کنیم. اگر ما سایت خود را تنها به زبان فارسی محدود کنیم، نهایتا کاربران فارسی‌زبان محصولات و خدمات ما را خریداری می‌کنند و این یعنی تنها سهم کوچکی از بازار جهانی! اما در صورتیکه سایت ما چند زبان دیگر را هم پشتیبانی کند، کاربران از کشورهای دیگر هم محصول یا خدمات ما را می‌خرند. بنابراین اگر ما سایت وردپرسی خود را به یک سایت چند زبانه تغییر دهیم، نه تنها کاربران بیشتری را جذب می‌کنیم بلکه این موضوع باعث می‌شود سایت ما اعتبار بیشتری را نزد کاربران فارسی زبان به دست بیاوریم و حرفه‌‌ای بودن خود را نمایش دهیم و تا حد بسیار زیادی از رقیبان خود سبقت بگیریم.

ویژگی‌های افزونه WPML عبارتند از:

  • وجود نسخه‌های کاملا فارسی‌سازی شده
  • بروزرسانی منظم و مداوم
  • امکان چند زبانه کردن بخش‌های مختلف سایت
  • سازگاری کامل با تمام نسخه‌های وردپرس
  • قابلیت ذخیره ترجمه در دیتابیس و فراخوانی مجدد ترجمه‌ها
  • قابلیت ترجمه برچسب، دسته‌بندی و ساختار سایت
  • قابلیت ترجمه فهرست‌های وردپرس
  • قابلیت تعیین سطح برای دسترسی کاربران مختلف سیات به بخش
  • قابلیت ترجمه سایت به چندین زبان مختلف

پس از نصب این افزونه تمامی بخش‌‌های سایت ما مانند برگه‌‌ها، نوشته‌‌ها و پنل تنظیمات و غیره به صورت زبان‌‌های مختلف برای ما به نمایش در می‌‌آید و ما می‌‌تونیم بین آن‌‌ها به راحتی سوئیچ کنیم و زبان مورد نظر رو انتخاب کنیم.

آموزش استفاده از افزونه wpml برای چند زبانه کردن وردپرس

اگر یک سایت وردپرسی دارید و برای چند زبانه کردن آن می‌خواهید از افزونه wpml استفاده کنید، ابتدا باید آن را به صورت مستقیم از طریق پیشخوان نصب کنید. البته می‌توانید آن را از مخزن وردپرس دانلود و سپس در سایت وردپرسی خود نصب کنید. پس از نصب و فعال‌سازی این افزونه آیتم جدیدی در منوی وردپرس برای شما نمایش داده خواهد شد که با کلیک بر روی آن وارد تنظیمات ‌می‌شوید. در این پنجره زبان پیش فرض برای شما نمایش داده می شود. افزونه WPML قابلیت تشخیص خودکار زبان را دارد ولی بهتر است شما زبان پیش‌فرض را خودتان در اینجا انتخاب کنید و بر روی next کلیک کنید.

در صفحه بعد، گزینه‌های تصویر زیر در دسترس شما قرار دارد. در این صفحه باید زبان‌هایی که می‌خواهید در سایت خود اضافه کنید را انتخاب کنید. شما در هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید این زبان‌ها را تغییر دهید؛ مثلاً یک زبان دیگر را به آن اضافه کنید یا زبان فعال را حذف کنید. پس از انتخاب زبان مورد نظر وارد صفحه بعد شوید. در قسمت بعد که در زیر آمده است، از شما زبان دوم را سوال می کند تا زمانی که کاربر نیاز داشته باشد بتواند به آن انتقال پیدا کند.

شما برای تغییرات زبان خود می‌توانید به دو صورت اقدام کنید! اول اینکه به صورت یک منوی جداگانه نمایش داده می‌شود و دوم اینکه زمان تغییر محتوا در منوی ناوبری شما حضور داشته باشد. شما می‌توانید کلید تغییر زبان خود را در این مرحله انتخاب کنید؛ این موضوع را که درون دکمه پرچم کشورها نمایش داده شود و یا تنها به صورت حروف باشد. اگر تا حالا دکمه ای انتخاب نکرده‌اید، می توانید در این بخش این کار را انجام دهید.

تا اینجای کار افزونه شما به صورن کامل فعال شده است و وبسایت شما به کمک wpml به صورت چند زبانه اجرا خواهد شد. بعد از انجام تمام تغییرات بالا کدی برای فعال‌سازی افزونه برای شما ارسال می‌شود که مانند تصویر بالا باید در کادر روبرو site key وارد کرده و دکمه register را بزنید. راه اندازی افزونه شما با موفقیت به پایان رسید و شما می توانید بر روی دکمه finish کلیک کنید.

چگونه محتوای خود را چند زبانه کنیم؟

در مراحل بالا تنها تنظیمات اولیه افزونه تنظیم شده است اما برای چند زبانه کردن محتوای سایت باید به صورت دستی اقدام کنید. برای تنظیم زبان دوم برای مقالات خود کافی است اقدامات زیر را انجام دهید.

وارد قسمت نوشته‌ها شوید و مطلب مورد نظر خود را انتخاب کنید. در کنار عنوان آن پرچم کشورهای موردنظر شما در آنجا قابل نمایش است که با انتخاب هر کدام می توانید محتوای مرتبط در آن زبان را ایجاد کنید. برای ارسال مقاله، تنها زبان اصلی سایتی که انتخاب کرده‌اید کافیست و در تمامی زبان ها آن نمایش داده می‌شود ولی اگر ترجمه آن مطلب را وارد کرده باشید، ترجمه مرتبط با آن زبان برای شما نمایش داده می شود.

زمانی که شما متنی را به زبان های دیگر ترجمه می‌کنید، مصداق کپی پیست بوده و گوگل آن را به عنوان محتوای تکراری شناسایی می‌کند که این افزونه این مشکل را نیز برای شما حل کرده است. اگر شما شرکتی چند زبانه هستید و هر مترجم متنی جدا گانه برای شما ایجاد کرده و در سایت انتشار می‌دهد، شما برای مدیریت بهتر آنها می‌توانید CMS چند زبانه خود را خریداری کنید و از ماژول مدیریت مترجمان آن نیز استفاده کنید. جدایی از نقش هایی که در وردپرس برای کاربران ایجاد می کنید، ماژول مدیریت ترجمه این امکان را به شما می دهد تا نقش های خود را تعریف کنید؛ مثلاً شما می توانید مشترکین سایت خود را نیز با استفاده از این امکان، به عنوان مترجم معرفی کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی افزونه wpml که یک افزونه برای چند زبانه کردن سایت است، پرداختیم. امیدواریم با استفاده از این افزونه بتوانید سایت خود را جهانی کنید! اگر سوالی در مورد این افزونه دارید یا در هنگام استفاده از آن با مشکلی مواجه شدید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ سوال یا مشکل شما را بدهیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *