کسب‌وکارهای اینترنتی برای افزایش فروش و مشتریان کارهای زیادی انجام می‌دهند اما مهم‌ترین آن، توسعه کسب‌وکار است. پس از آن که کسب‌وکار چندین سال در ایران فعالیت کند، مشتریان داخل کشور خودش را پیدا می‌کند و پس از آن به دنبال فروش محصول و خدمات به کاربران خارج از ایران است. اگر بخواهید محصولات یا خدمات خود را به کاربران کشورهای دیگر بفروشید، به نظر شما باید اولین قدم چیست؟

مهم‌ترین قدم برای محصولات و خدمات به کاربران سایر کشورها چند زبانه کردن سایت است. به عوان مثال فرض کنید مدیر یک سایت فارسی زبان هستید و می‌خواهید محصولات خود را به کاربران کشورهای انگلیسی زبان بفروشید. قطعاً زبان فارسی نمی‌تواند منجر به خرید کاربران خارجی شود و باید زبان انگلیسی را هم به سایت خود اضافه کنید. به این کار چند زبانه کردن سایت می‌گویند تا سایت شما برای کاربران خارجی زبان هم به راحتی بتوانند محصولات یا خدمات شما را بینند و خریداری کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بهترین افزونه‌های وردپرس برای چند زبانه کردن وردپرس بپردازیم تا اگر نیاز به چند زبانه کردن سایت خود دارید، با توجه به نیاز خود و امکانات افزونه‌ها بتوانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

افزونه‌های چند زبانه کردن وردپرس

در حال حاضر افزونه‌های چند زبانه به شما این امکان را می‌دهند که بدون نیاز به چندین بار راه‌اندازی سایت بتوانید یک سایت چند زبانه داشته باشید. افزونه‌های چند زبانه کردن سایت متفاوت هستند و امکانات مختلفی دارند اما تمام آن‌ها از یک روش برای چند زبانه کردن سایت استفاده می‌کنند. همه این افزونه‌ها ترجمه یک صفحه خاص را از کاربر می‌گیرند و آن را در همان سایت اما با آدرسی متفاوت (مثلاً با اضافه کردن کلمه en برای زبان انگلیسی به پایان همان صفحه) نمایش می‌دهند. شما می‌توانید با توجه به امکانات موردنیاز خود یکی از افزونه‌ها را برای سایت وردپرسی خود فعال کنید و یک سایت چند زبانه داشته باشید. در ادامه برخی از بهترین افزونه‌های چند زبانه کردن وردپرس را به شما معرفی می‌کنیم و با بررسی آن‌ها، به شما کمک می‌کنیم تا بهترین آن را استفاده کنید.

  1. افزونه Weglot
  2. افزونه WPML
  3. افزونه Polylang
  4. افزونه TranslatePress
  5. افزونه GTranslate

مزیت استفاده از افزونه برای چند زبانه کردن سایت چیست؟

در گذشته برای چند زبانه کردن سایت، یک بار سایت را در دامین اصلی و بار دیگر در یک ساب‌فولدر یا ساب‌دامین نصب می‌کردند! به عنوان مثال اگر سایت با آدرس Site.com در دسترس بود، سایت زبان انگلیسی را در آدرس Site.com/en راه‌اندازی می‌کردند و دردسرهای زیادی برای مدیران کسب‌وکارها بوجود می‌آورد؛ فرض کنید یک سایت نیاز داشت که با ۵ زبان در دسترس کاربران باشد؛ در این صورت سایت باید ۵ بار نصب می‌شد که علاوه بر دردسرهای طراحی، مشکلات زیادی در بخش بروزرسانی هم بوجود می‌آورد. بنابراین استفاده از افزونه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید بدون نیاز به نصب چندین بار یک سایت، سایت خود را چند زبانه کنید.

چند زبانه کردن سایت چه تاثیری روی سئو دارد؟

اگر خدمات یا محصولاتی جهت در دنیا دارید، احتمالاً مایل به چند زبانه کردن سایت خود هستید. به کمک چند زبانه کردن سایت می‌توانید به مردم کشورهای مختلف خدمات ارائه کنید و تنها محدودیت به یک کشور با جمعیتی محدود نباشید. از طرفی باید بدانید چند زبانه کردن سایت چه تاثیری روی سئو دارد! آیا چند زبانه کردن سایت برای سئو مفید است یا باعث کاهش رتبه ما می‌شود؟ در ادامه این مسئله را بررسی می‌کنیم.

چند زبانه کردن سایت برای سئو و بهینه‌ سازی سایت بسیار مفید است! زیرا موتورهای جستجو متوجه می‌شوند که سایت شما، سایت بزرگی است، اگر به چشم کاربر هم به یک سایت چند زبانه نگاه کنید، قطعاً سایتی که چند زبانه است نسبت به سایتی که تنها به یک زبان (مثلاً فارسی) خدمات می‌دهد اعتبار بسیار بیشتری دارد. در چند زبانه کردن سایت باید چند نکته را درنظر بگیرید:

  • از تگ GEO استفاده کنید! در هدر هر صفحه باید از تگ مربوط به موقعیت جغرافیایی را درج کنید که گوگل بدانید کدام صفحه برای چه زبانی ترجمه شده است. فراموش نکنید که سئوی محلی اهمیت زیادی دارد؛ به خصوص اگر محصولی را در یک منطقه خاص می‌فروشید، تگ GEO کمک بسیار زیادی به رشد صفحه شما می‌کند.
  • سئو و بهینه‌سازی سایت‌های وردپرسی با افزونه‌ها – بخش اول

استفاده از ترجمه خودکار و ماشینی برای سئو سایت شما ضرر دارد!

چند زبانه کردن سایت می‌توانید باعث صدمه زدن به رتبه سایت شما شود؛ اگر از ترجمه ماشینی استفاده کنید و آن را ویرایش نکنید گوگل سریع متوجه این موضوع می‌شود. در حال حاضر هوش مصنوعی گوگل بسیار قوی است و نمی‌توان آن را دور زد. به عنوان مثال در ترجمه ماشینی چگالی کلمات کلیدی با توجه به این که از هم جداسازی نمی‌شوند، رعایت نخواهد شد و گوگل این موضوع را متوجه می‌شود.

در واقع اگر سایت به صورت خودکار ترجمه شود، این نوع محتوا هیچ ارزشی برای موتورهای جستجو ندارد! چون نه صاحب سایت برای تهیه آن زمان گذاشته است و نه کاربر آن را می‌خواند! به عبارت ساده‌تر محتوایی که به صورت خودکار ترجمه می‌شوند، از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و اشتباهات نگارشی زیادی دارند.

بنابراین اگر وب سایت شما چند زبانه است، حتما زبان‌های مختلف را در صفحه جدا قرار دهید؛ به عبارت ساده‌تر محتوای اصلی و ترجمه‌های آن را تحت هیچ شرایطی در یک سایت قرار ندهید. محتوای هر زبان سایت باید در بخش جداگانه درج شود تا تاثیر مثبت روی سئو داشته باشد.. قراردادن محتوای زبان‌های مختلف داخل یک صفحه از سایت بدون جداسازی مشکل زیادی برای سئو بوجود می‌آورد. در نهایت باید توجه داشته باشید که محتوا باید برای کاربر مفید باشد؛ بنابراین محتوای ماشینی و خودکار بدون تغییرات و ویرایش‌های لازم نمی‌تواند برای سایت شما مفید باشد! اگر وب سایت چند زبانه با تگ‌های درست معرف زبان و موقعیت جغرافیایی طراحی شود، برای سئو مفید است.

نتیجه‌گیری

چند زبانه کردن سایت‌ها یکی از مواردی است که برای ورود کسب‌وکارها به دنیای بین‌الملل بسیار مفید است. اگر فکر می‌کنید که نیاز به یک سایت وردپرسی چند زبانه دارید، بهترین راه‌کار استفاده از افزونه‌ها است! البته توجه داشته باشید که ترجمه‌ها را باید به صورت دستی ویرایش کنید تا محتوای مفید در اختیار کاربر قرار بگیرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد؛ اگر افزونه‌ دیگری در این زمینه می‌شناسید، از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *