اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

کسب درآمد از مشترکین و از Lead های وبلاگ

برای وبلاگ نویسی مسئله بدست آوردن اشتراک و مشتری و همچنین تبدیل بازدیدکنندگان به Lead بسیار مهم است. Leads به کسانی گفته می‌شود که هنوز مشتری دائمی وبلاگ شما نیستند، اما اطلاعات تماس خود مانند شماره تلفن یا آدرس ایمیل خود را در اختیار شما گذاشته‌اند. این بهترین فرصت برای کسب درآمد از وبلاگ نویسی است و به راحتی می‌توانید از این افراد برای به دست آوردن پول استفاده کنید.

زمانی که شما تصمیم به جذب بازدیدکننده برای وبلاگ خود می‌گیرید، شرایط لازم را فراهم می‌آورید تا اطلاعات تماس و آدرس ایمیل آنها را به دست بیاورید و در فواصل زمانی مشخص، مطالب وبلاگ خود را برای آنها ارسال کنید. این شیوه هم به ماندگاری مشتریان کمک می‌کند و هم به شما این امکان را می‌دهد که در برخی موارد از قابلیت تبلیغاتی آن استفاده کنید. پس اگر به فکر کسب درآمد از وبلاگ خود هستید، می‌توانید از ظرفیت مشترکین وبلاگ خود نهایت بهره را ببرید.

برای استفاده از مشترکین به عنوان منبع کسب درآمد باید با یک شرکت به توافق برسید که وظیفه تبلیغات آنها را در قالب ایمیل مارکتینگ یا هر روش دیگری بر عهده بگیرید. بعد از این توافق، می‌توانید مشترکین وبلاگ خود را در دسته‌های مختلف قرار دهید و در فواصل زمانی تعیین شده، برای آنها ایمیل‌های تبلیغاتی با معرفی شرکت مورد نظر بفرستید. در این ایمیل می‌توانید به محتوای وبلاگ خود نیز اشاره کنید که در آن محتوای اسپانسری شده یا حتی رپورتاژ خبری قرار داده‌اید. طبیعتاً مشتری‌های به دست آمده و ترافیک جذب شده از طرف شما برای شرکت مورد نظر، میزان درآمد ماهانه یا پروژه‌ای شما را تعیین می‌کند.

کسب درآمد از طریق فروش محصول در وبلاگ

منظور ما در اینجا فروشگاه‌های اینترنتی نیست، بلکه به وبلاگ‌هایی اشاره داریم که در جریان آن صرفاً چند محصول خاص فروخته می‌شود که وبلاگ بر پایه آنها طراحی شده است. مثلاً می‌بینیم که یک فروشگاه اینترنتی معروف مانند دیجی کالا، در کنار فروشگاه خود یک وبلاگ نیز ایجاد کرده است که به نحوه استفاده از کالاهای مختلف و خدمات ارائه شده در این فروشگاه اشاره می‌کند. اما منظور ما از کسب درآمد از طریق فروش محصول در جریان وبلاگ نویسی، کالاها و خدماتی است که فرد در طول فعالیت خود می‌سازد.

اگر ما وب‌سایت مدیر وب را به عنوان یک وبلاگ در نظر بگیریم، دوره‌های آموزشی گروه، فیلم‌های آموزشی، کالاها و خدمات آموزشی و همچنین بسته‌های آموزشی محتوا نویسی مواردی هستند که به عنوان منبع کسب درآمد به فروش می‌رسند. استفاده از این روش بسیار سخت است و شما به عنوان وبلاگ‌نویس باید شرایطی به وجود بیاورید که بازدیدکننده اعتماد کاملی به شما و محتوای وبلاگ شما داشته باشد.

چگونه یک متن جذاب برای وبلاگ خود بنویسیم؟

معمولاً کسانی که فعالیت وبلاگ نویسی خود را به صورت معمولی و عادی دنبال می‌کنند، در ابتدای کار متوجه پیشرفت آن می‌شوند، که با ابزارهای مختلفی مانند الکسا یا گوگل آنالیتیکس می‌توانند این روند پیشرفت را دنبال کنند. اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که روند پیشرفت وبلاگ آنها کمتر می‌شود و احساس می‌کنند که باید تغییراتی در محتوای خود به وجود بیاورند. برای این گروه و برای کسانی که اخیراً به دنبال ایجاد وبلاگ رفته‌اند، چند پیشنهاد داریم که می‌تواند به آنها در این مسیر کمک کند:

اصلی‌ترین و شاید مهمترین بخش محتوای یک وبلاگ، انتخاب موضوع برای مطلب و عنوان مطلب است. محتوا مهمترین ابزار وبلاگ‌ها برای رسیدن به رتبه‌های برتر در موتورهای جستجو است و این موضوع به وبلاگ کمک می‌کند که در یک یا چند کلید واژه خاص، رتبه بالاتری داشته باشد. یکی از محل‌های استفاده از کلید واژه‌ها، عنوان مطلب است که باید به طور خلاصه و مفید اطلاعات کاملی در مورد مقاله و نوشته ارائه دهد. اگر عنوان مطلب جذاب باشد، جذب بازدید کننده راحت‌تر بوده و آمار ترافیک افزایش می‌یابد.

  • پاراگراف اول؛ واضح و گویا باشد!

بعد از عنوان مطلب، پاراگراف اول نشان می‌دهد که ما قصد نوشتن در مورد چه موضوعی را داریم و در موضوع به دنبال چه نیتی هستیم. در این پاراگراف باید به کلید واژه‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با موضوع محتوا اشاره شود و حتی امکان یک برآورد کلی از نوشته و نتیجه نهایی آن ذکر شود. هرچه پاراگراف اول واضح‌تر و گویاتر باشد، بازدید کننده برای مطالعه ادامه مطلب و مشتاق‌تر خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که مدت زمان بیشتری در صفحه مورد نظر باقی بماند.

  • متن مقاله باید جذاب و دوستانه باشد!

فراموش نکنید که وبلاگ محلی برای نوشتن نامه‌های رسمی نیست و کاربران به دنبال خواندن یک محتوای کتابی نیستند. معمولاً افرادی که به فضای مجازی پناه می‌برند، به دنبال مواردی هستند که در دنیای واقعی به آنها دسترسی ندارد. این هنر شماست که خواسته آنها را به صورت واضح و دوستانه در اختیارشان قرار دهید و از اضافه‌گویی یا نوشته‌های رسمی و سخت بپرهیزید. البته این بدین معنی نیست که شما یک محتوای سخیف را در قالبی دوستانه و بدون رعایت نگارشی بنویسید.

قبل از اینکه به پاراگراف آخر برسید، سعی کنید به مرور زمان بار اطلاع‌رسانی و اخباری را در متن خود کاهش دهید. در پاراگراف آخر به نتیجه‌گیری در مورد متن بپردازید و نیازی به اعلام نکته جدیدی نیست. اگر احساس می‌کنید که متن شما ناقص است، می‌توانید انتهای مطلب خود را به یک مقاله دیگر لینک دهید تا از این طریق بازدید کننده را در وبلاگ خود حفظ کنید. اما اگر در این زمینه کوتاهی کنید و در پاراگراف آخر به یک مطلب یا نکته جدید اشاره کنید، بازدید کننده مجبور است که از طریق گوگل به سایر وب‌سایت‌ها سر بزند و احتمال جذب آن به وبلاگ شما کاهش می‌یابد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *