اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

در کل چرا وبلاگ نویسی برای کسب‌وکارها اهمیت دارد؟

وبلاگ به عنوان فضایی برای نوشتن تعریف می‌شود و وبلاگ نویسی به فعالیتی گفته می‌شود که به تعریف و تفسیر فعالیت‌های مختلف می‌پردازد. بنابراین وبلاگ می‌تواند در کسب‌وکارهای مختلف نقش داشته باشد و به رونق یا عدم رونق آنها کمک کند. امروزه می‌بینیم که شرکت‌های بسیار بزرگ دنیا مانند آمازون و علی بابا، با وجود داشتن آمار منحصر به فرد در فروش و جذب مشتری، کماکان از وبلاگ نویسی به عنوان یک راهکار برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. به همین دلیل 5 نکته در مورد اهمیت وبلاگ نویسی برای کسب‌وکار فراهم آورده‌ایم که به شکل زیر هستند:

وبلاگ فرصت کافی برای به اشتراک‌گذاری مطالب ارائه می‌دهد: وقتی که قصد اطلاع‌رسانی در رابطه با یک موضوع خاص یا نسبت به کسب‌وکار خود دارید و ابزارهای کافی از لحاظ خبرگزاری یا کانال‌های شبکه‌های اجتماعی در اختیار ندارید، وبلاگ ابزاری است که از طریق آن می‌توانید خبرهای مختلف را انتشار دهید و از این شیوه برای اطلاع‌رسانی در کسب‌وکار خود استفاده کنید. این اطلاع‌رسانی ممکن است در قالب برنامه‌های تبلیغاتی شرکت انجام گیرد یا صرفاً قصد معرفی خدمات و فعالیت‌های سالانه و ماهانه شرکت خود را داشته باشید.

روش‌های مختلف کسب درآمد از وبلاگ نویسی

مسلماً راه اندازی یک وبلاگ و نوشتن مطالب در آن به هیچ وجه نمی‌تواند شما را به پول یا به روش خاصی برای کسب درآمد برساند. این شما هستید که به عنوان یک وبلاگ‌نویس روش‌های مختلف کسب درآمد از وبلاگ نویسی را باید پیدا کنید و به کمک آن وبلاگ خود را به سمت شیوه‌های مختلف حرکت دهید. مثلاً اگر شما تصمیم می‌گیرید که از روش‌های متنی برای کسب درآمد استفاده کنید، در کل باید مسیر وبلاگ شما به سمت این روش حرکت کرده و از این به بعد مطالب خود را در این جهت بنویسید.

  • کسب درآمد با استفاده از لینک‌های وابسته

لینک‌های وابسته به لینک‌های گفته می‌شود که به عنوان پل ارتباطی بین یک وبلاگ و یک فروشگاه قرار می‌گیرد و باعث ارجاع بازدیدکنندگان به فروشگاه مورد نظر می‌شود. در واقع، استفاده از لینک‌های وابسته بمانند تعریف و تمجید شما از یک محصول خاص است و در نهایت به بازدیدکننده خود می‌گوید که می‌توانید این محصول را از فلان شرکت خریداری کنید. لینک‌های وابسته حساسیت بالایی دارند و لازم است که متن وبلاگ از جنبه تبلیغاتی خارج شود. هرچه جذابیت متن و واقعی بودن آن برای بازدیدکننده بالاتر باشد، امکان جذب بازدیدکننده از این طریق بیشتر است.

برای مثال، فرض می‌گیریم که شما یک وبلاگ در زمینه مدیریت کسب‌وکار دارید و می‌خواهید به عنوان عامل فروشنده برای وب‌سایت مدیروب عمل کنید. اگر محصول هدف شما یک بسته آموزشی در مورد محتوا نویسی باشد، در مورد محصول مورد نظر به طور کامل توضیح می‌دهید و در جریان آن به مخاطب خود اعلام می‌کنید که بسته آموزشی گروه مدیر وب بهترین کیفیت ممکن را دارد. در صورتی که بازدیدکننده از طریق شما به وب‌سایت مدیر وب کشیده شود و فرایند خرید را تکمیل کند، از میزان فروش مورد نظر، کمیسیون خود را دریافت می‌کنید.

برای شروع کار و کسب درآمد از طریق لینک‌های وابسته در وبلاگ نویسی باید چند گام زیر را انجام دهید:

  • ابتدا با شرکت یا فروشگاه مورد نظر تماس بگیرید و از بخش فروش آنها در مورد لینک‌های وابسته کسب اطلاع کنید؛
  • یک لینک وابسته از آنها دریافت کنید که به عنوان مشخصه فروش شما باشد؛
  • لینک مورد نظر را در محتوای خود قرار دهید و به شکل طبیعی در مورد آن توضیح دهید؛

از ابزارهای مختلف مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ برای معرفی محتوای خود و جذب بازدیدکننده استفاده کنید.

  • کسب درآمد با استفاده از تبلیغات در وبلاگ

این روش در وبلاگ نویسی به عنوان قدیمی‌ترین و شاید ابتدایی‌ترین روش به دست آوردن پول از طریق وبلاگ است. استفاده از این روش نیاز به توضیح چندانی ندارد و می‌توان از روش‌های مختلفی آن را انجام داد. رایج‌ترین و شاید پردرآمدترین روش در این حالت، گذاشتن بنر تبلیغاتی در وب‌سایت است. برای استفاده از این روش، باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید که رتبه وبلاگ شما در الکسا در بالاترین حد ممکن قرار گیرد و تعداد بازدیدکنندگان شما برای تیم‌های تبلیغاتی و بازاریابی جالب توجه و وسوسه کننده باشد.

روش‌های دیگری نیز وجود دارد که شما با قرار دادن تبلیغات در وبلاگ خود به پول برسید. یکی از این روش‌ها، استفاده از ریپورتاژ خبری است. فرایند نوشتن ریپورتاژ هم مانند لینک‌های وابسته است و در جریان آن شما یک محتوا در مورد یک موضوع خاص می‌نویسید و در نهایت آن را به یک شرکت یا یک محصول خاص لینک می‌دهید. تفاوت ریپورتاژ خبری با لینک‌های وابسته در این است که شما در میزان فروش سهیم نیستید و تنها منبع درآمد شما، هزینه ایست که بابت گذاشتن ریپورتاژ دریافت می‌کنید.

حالا چه کار کنیم؟

اولین قدمی که در این مسیر باید بردارید، خود را در وبلاگ نویسی به حد حرفه‌ای برسانید و محتوای جذاب بنویسید که در موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتر قرار گیرید و تعداد بازدیدکنندگان شما بالا باشد. اگر بتوانید خود را در بین رتبه‌های برتر الکسا قرار دهید، شرکت‌های تبلیغاتی به راحتی شما را پیدا می‌کنند و از شما می‌خواهند که تبلیغات آنها را در وبلاگ خود قرار دهید. اما روش دوم و شاید روش سخت‌تر، گشتن در بین نتایج موتورهای جستجو و پیدا کردن شرکت‌هایی است که از ابزار گوگل ادوردز استفاده می‌کنند. از این طریق نیز می‌توانید پیشنهاد تبلیغات‌شان را در وبلاگ خودتان با آنها مطرح کنید.

  • کسب درآمد با استفاده از محتوای اسپانسری شده (حمایت شده)

برای درک این موضوع می‌توانید محتوای یک وبلاگ را در نظر بگیرید که توسط یک شرکت به شما توصیه شده که در وب‌سایت یا وبلاگ خود قرار دهید. در این حالت شما نه شریک تجاری محسوب می‌شوید و مطلب گذاشته شده نیز ریپورتاژ خبری محسوب نمی‌شود. در حقیقت شما به عنوان مشتری یا حامی یک شرکت مطالبی مطابق با فرمت وبلاگ خود برای مخاطبان خود می‌نویسید و سعی می‌کنید که در این محتوا به معرفی قابلیت‌ها و یا محصولات آن‌ها بپردازید. در این شیوه، معیار سنجش تعداد بازدید‌کننده جذب شده نیست و از روش‌های سنجش ترافیک ورودی برای محاسبه سهم شما استفاده نمی‌شود؛ تنها شرکت مورد نظر از شما می‌خواهد که یک محتوا برای آنها بنویسید.

محتوای اسپانسری شده یا حمایت شده می‌تواند یک نوشته وبلاگی، یک ویدیو یا حتی یک پادکست باشد که هدف شما از ایجاد آن معرفی یک محصول یا خدمات خاص آن شرکت به خوانندگان است. در این شیوه نیاز به فرمت محتوای خاصی ندارید و باید متن مورد نظر را با همان فرمت وبلاگ خود بنویسید. یکی از دلایل جذابیت محتوای حمایت شده، عدم نیاز به گذاشتن بنر تبلیغاتی یا لینک‌های زیاد است و شما تنها می‌توانید از شرکت مورد نظر یا محصولات آن نام ببرید.

اگر احساس می‌کنید که در زمینه نوشتن محتوای حمایت شده تبحر دارید، لازم است که زمینه‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید و بهترین گزینه ممکن و با توجه به محتوای وبلاگ خود انتخاب کنید. در این مورد می‌توانید:

  • یک آموزش در مورد یک خدمت یا محصول خاص بنویسید؛
  • یک پروژه در مورد دستور غذا یا استفاده از یک آیتم خاص ایجاد کنید؛
  • یک لیست تحت عنوان لیست برتر در مورد یک محصول یا یک خدمت خاص فراهم کنید؛
  • یک محصول یا یک خدمت ویژه را به طور کامل و عمیق بررسی کند؛
  • یک بررسی ویدیویی در مورد یک محصول یا یک خدمت بسازید؛

در مورد نکات جدید و منحصربه‌فرد یک شرکت توضیح دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *