در هنگام کار با اکسل، انتخاب‌های زیادی در زمینه ایجاد کادر در صفحه دارید اما گاهی می‌خواهید خلاقیت به خرج داده و کادرها را به صورت شخصی سازی شده و در جاهای مختلف به کار ببرید.

با این که حالت‌های پیش‌فرض کادرها در اکسل در بسیاری موارد کافی هستند، اما بد نیست حالت‌های شخصی سازی شده را نیز یاد بیریم و از آن‌ها نیز در جاهایی که نیاز است، استفاده کنیم.

ساختن کادر دلخواه به وسیله‌ی Cell Style در اکسل

شما به وسیله‌ی Cell Style می‌توانید کادر مورد نظر خود را شخصی سازه کرده و سپس آن را ذخیره کنید تا بعدتر در پروژه‌های دیگر نیز از آن‌ها استفاده نمایید. برای شروع workbook مورد نظر خود را باز کنید و در برگه Home و در بخش Styles روی Cell Styles کلیک کرده و سپس New Cell Style را انتخاب نمایید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، نام استایل مورد نظری که می‌سازید را وارد کرده و سپس روی Format بزنید. با انتخاب نام بعدا می‌توانید خیلی راحت‌تر آن‌ را پیدا کنید.

ویرایش و شخصی‌ سازی کادر

وقتی پنجره‌ی Format Cells باز می‌شود، شما انتخاب‌های زیادی برای ایجاد تغییرات ظاهری در این کادر خواهید داشت. در سمت چپ ابتدا شکل خط دور کادر را انتخاب کنید و سپس از بخش Color می‌توانید تغییرات رنگی مورد نظر خود را نیز اعمال نمایید.

در سمت راست و در بخش Presets نمایش خطوط کادر بر اساس سلول‌ها نمایش داده که می‌توانید یکی را انتخاب کنید و در زیر نیز نمایش و عدم نمایش خطوط کادر را یک به یک می‌توانید تغییر دهید. با هر تغییر، پیش نمایش کادر در مرکز پنجره تغییر خواهد کرد تا دقیقا بدانید که کادر شما چه شکلی می‌شود.

در نمونه‌ی زیر ما یک کادر قرمز با خطوط قطری درون آن طراحی کرده‌ایم. به این ترتیب خیلی راحت می‌توان در بعضی از سندها، گزینه‌هایی که نیاز نیست را نادیده گرفت و آن‌ها را در آمار نیاورد.

با توجه به انعطاف‌پذیر بودن تنظیمات این بخش، شما می‌توانید طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را امتحان کرده و نتایج کاملا متفاوت نسبت به چیزهایی که در پریست‌های آماده درج شده به دست بیاورید. در نهایت کادر شخصی سازی شده‌ی خود را خواهید داشت و می‌توانید بعدا از آن‌ها استفاده کنید.

بعد از اتمام کار روی OK کلیک کنید تا استایل کادری که ساخته‌اید در بخش Cell Style قرار بگیرد.

کارهای پایانی ساخت کادر

همانطور که گفتیم، بهتر است یک اسم مناسب برای کادر خود در نظر بگیرید و اگر ابتدا این کار را نکردید، دوباره در این مرحله امکان انجامش را خواهید داشت. همچنین با توجه به تغییراتی که اعمال کرده‌اید، تیک‌های مندرج در این پنجره‌ را کم و زیاد کنید. ما تنها در بخش کادر تغییر داده‌ایم و بقیه تیک‌ها را بر می‌داریم و در نهایت روی OK کلیک می‌کنیم.

استفاده از کادر دلخواهی که ساخته‌اید

بعد از اینکه OK را زدید، کادر شما در بخش Custom در Cell Styles به نمایش در می‌آید. پس کافی است، فضای مورد نظر خود در اکسل را انتخاب کنید و سپس روی استایلی که ساخته‌اید کلیک نمایید. می‌بینید که به سرعت روی آن اعمال خواهد شد.

البته شما محدودیت زیادی در ساخت استایل‌ها ندارید و بسته به نیاز خود می‌توانید چندین کادر مختلف درست کرده تا در فایل‌ها متفاوت از آن‌ها استفاده نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *