1Password اگر محبوب‌ترین برنامه‌ی مدیریت پسورد نباشد، بدون شک یکی از بهترین‌هاست. قبلا نسخه‌های مختلفی از این برنامه ارائه شده بود و یک سالی بود که نسخه‌ی بتای لینوکس 1Password نیز در دسترس بود، اما به تازگی این نسخه رسمی شده و حالا کاربران لینوکس می‌توانند بدون نگرانی آن را نصب و استفاده کنند.

خوشبختانه 1Password یک پورت ضعیف بر روی لینوکس نیست و به خوبی با قابلیت‌های این سیستم عامل همخوانی دارد و شما می‌توانید بر روی لینوکس‌های مختلف آن را نصب کنید.

وقتی 1Password را روی لینوکس نصب می‌کنید، در همان ابتدای کار از بخش‌های مختلف همچون حالت تاریک خودکار، FTP، SSH و SMB، کار با GNOME و دیگر ابزارهای مدیریت پنجره، آیکون سیستم ترای، مرورگر پیش فرض و … پشتیبانی می‌کند که خود امتیازی بزرگ برای این محصول به حساب می‌آید.

در به روزرسانی‌های بعدی هم گفته شده 1Password بخش‌های بیشتری از لینوکس را پشتیبانی خواهد کرد که باعث می‌شود تا حتی این برنامه بر روی لینوکس بسیار بهتر و پرنفوذتر از ویندوز و مک کار کند.

البته فراموش نکنید که 1Password رایگان نیست و بعد از این که دوره‌ی آزمایشی آن تمام شد باید مبلغ 2.99 دلار به ازای هر ماه برایش پرداخت کنید که نسبت به خیلی برنامه‌های دیگر مبلغ زیادی نیست. تعداد پسوردهایی هم که می‌توانید روی این برنامه ذخیره کنید بدون محدودیت بوده و قابلیت‌هایی برای بازیابی بعضی پسوردهای پاک شده نیز در آن گنجانده شده است. در هر حال، حداقل بر روی لینوکس 1Password بدون رقیب بوده و امکانات خیلی زیادی دارد که نمی‌توان به راحتی از کنارش گذشت.

دانلود و راه‌اندازی 1Password بر روی اوبونتو

1Password تقریبا برای تمامی توزیع‌های مهم لینوکس از جمله اوبونتو، فدورا و آرچ ارائه شده است. شما می‌توانید رپو رسمی 1Password را دانلود کنید و با استفاده از هر پکیج منیجری که مد نظر دارید، آن را نصب کنید. با این حال راحت‌ترین روش برای نصب 1Password بر روی اوبونتو، دانلود پکیج اینستالری است که خیلی راحت می‌توانید روی آن دبل کلیک کرده تا برنامه برای شما نصب شود. شما می‌توانید از طریق این لینک آن را دانلود کنید.

البته این را در نظر داشته باشید که اگر از اپ اسنپ 1Password استفاده می‌کنید، باید بدانید که بخش مربوط به مرورگر در آن گنجانده نشده است و بعضی از ابزارهایی که با سیستم‌های محلی لینوکس کار می‌کنند نیز به این روش نصب نمی‌شوند. به همین دلیل است که نصب راحت آن را با استفاده از لینکی که در بند قبلی به شما معرفی کردیم، پیشنهاد کرده و بهتر است از آن نسخه برای لینوکس استفاده کنید.

امکانات کلی 1Password

1Password مجموعه‌ای از ابزارهای متنوع برای مدیریت پسوردهای شماست. شما می‌توانید پسوردهای خود بر روی مرورگرهای مختلف و همچنین بعضی از نرم‌افزارها، روی 1Password ذخیره کرده و آن را هم در دستگاه محلی خود و هم با استفاده از قابلیت همگام‌سازی، بر روی دستگاه‌های دیگر همراه داشته باشید.

امکان جستجو در میان پسوردها، ردیف کردن آن‌ها و ذخیره‌ی چند پسورد در بسته‌های مختلف و سوییچ بین آن‌ها از دیگر امکانات 1Password به حساب می‌آید. همچنین شما می‌توانید اکانت‌های مختلف داشته و بین‌ آن‌ها نیز سوییچ کنید.

امکاناتی همچون ذخیره پسوردها و یا انتقالشان، Watchtower یا همان برج مراقبت برای این که بدانید پسوردهای شما در چه حد امن هستند، ساخت پسوردهای پیچیده و … نیز دیگر ابزارهای در دسترس 1Password به شمار می‌روند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *