در ویندوز ۱۰ مایکروسافت به جای پسوردهای استاندارد، راه‌های دیگری را نیز برای ورود به ویندوز در نظر گرفته که شما می‌توانید از آن‌ها هم استفاده کنید. از جمله تشخیص چهره یا اسکن اثر انگشت. اما این گزینه‌ها در بسیاری از دستگاه‌ها، مخصوصا کامپیوترهای خانگی در دسترس نیستند.

به همین دلیل ویندوز ۱۰ یک قابلیت جالب دارد که پین (PIN) نامیده می‌شود. این گزینه با پسورد استاندارد متفاوت بوده و ورود به ویندوز ۱۰ را برایتان ساده‌تر می‌کند.

پین در ویندوز ۱۰ چه عملکردی دارد؟

پین در واقع یک ترکیب عددی است که شما به جای پسورد می‌توانید برای ورود به ویندوز از آن استفاده کنید. مهم نیست از اکانت مایکروسافت استفاده می‌کنید یا یوزری که ساختید لوکال باشد، این امکان را دارید تا روی آن پین بگذارید و به جای پسورد استفاده کنید. در نظر داشته باشید که شما هم می‌توانید یک پسورد داشته باشید و هم پین و پین جایگزین پسورد نیست، تنها جایگزینی برای ورود به اکانت بر روی دستگاهی مشخص است.

آموزش کدگذاری روی پوشه‌های ویندوز ۱۰

چطور پین را در ویندوز ۱۰ فعال کنیم؟

برای انجام این کار ابتدا از باید برنامه‌ی Settings را باز کنید. برای این کار می‌توانید استارت منو را باز کرده و روی آیکون چرخ دنده کلیک کنید. سپس به مسیر Accounts > Sign-in options  بروید. در این جا می‌بینید که متدهای مختلف برای ورود به ویندوز در نظر گرفته شده است.

اگر از قبل برای ورود پسورد گذاشته باشید، می‌توانید روی Windows Hello PIN کلیک کرد و سپس Add را انتخاب نمایید تا روند گذاشتن پین آغاز شود. ابتدا از شما خواسته می‌شود تا پسورد اکانت خود را وارد کنید، سپس باید یک پین در نظر بگیرید که ترکیبی عددی است و حداقل باید ۴ عدد باشد. برای این که حداقل مسائل امنیتی را رعایت کرده باشید، پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ترکیب ۶ عددی در نظر بگیرید. زیرا عدد ۶ رقمی یک میلیون ترکیب مختلف می‌تواند داشته باشد، در صورتی که این تعداد برای یک عدد ۴ رقمی، ۱۰ هزار تاست.

همچنین شما می‌توانید با زدن تیک Include letters and symbols حروف یا نشانه‌ها را نیز در آن اضافه کنید که البته به این صورت همان بهتر است که از پسورد استفاده کنید و برای پین ضروری نیست.

پسورد یا پین، کدام یک را برای ویندوز ۱۰ انتخاب کنیم؟

وقتی پای امنیت به میان می‌آید، شما بین دو راهی سادگی و امنیت بیشتر می‌مانید. مسلما پین ۱۲۳۴ برای وارد کردن خیلی ساده است، اما تقریبا هیچ امنیتی برایتان به همراه نخواهد داشت. در عوض یک پین بسیار طولانی نیز آنقدر سخت می‌شود و به خاطر سپاری آن مشکل خواهد بود که اساسا آزار دهنده خواهد بود. بهترین راه حل این است که شما هم پسورد داشته باشید و هم یک ترکیب عددی عالی برای پین در نظر بگیرید، به این ترتیب امنیت را در کنار راحتی خواهید داشت.

مهم‌ترین ویژگی امنیتی پین در ویندوز ۱۰ این است که هر پین تنها بر روی یک دستگاه عمل می‌کند. به همین دلیل اگر شما یک اکانت مایکروسافت داشته باشید که پسوردی پیچیده دارد، می‌توانید در دستگاه خانگی خود که کسی به آن دسترسی ندارد، از پین استفاده کنید و مطمئن باشید با آن پین ساده، کسی نمی‌تواند به لپتاپ شما یا دستگاه محل کارتان دسترسی داشته باشد و پسورد پیچیده شما به خوبی جلوی مزاحم‌ها را خواهد گرفت.

در واقع این کار امنیت دستگاه شما را هم از یک نظر بالا می‌برد. اگر شما مجبور باشید همیشه از پسورد اکانت مایکروسافت استفاد کنید، برای راحتی آن را ساده‌تر خواهید گرفت و امنیت دستگاه را به خطر می‌اندازید. پس بهترین راه این است که بین پین و پسورد انتخاب نکنید، بلکه هر دو را در کنار هم داشته باشید.

استفاده از پین برای ورود به برخی برنامه‌ها

یکی دیگر از نکات بسیار خوب در مورد پین این است که برخی برنامه‌ها بر روی ویندوز از این قابلیت بهره می‌برند. مثلا شما می‌توانید تعیین کنید که برنامه‌ای خاص همچون 1Password یا حتی گوگل، برای اجرا نیاز به وارد کردن پین داشته باشند.

در این مواقع، وارد کردن پین بسیار کاربردی‌تر از پسوردهای طولانی و پیچیده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *