یکی از مهم‌ترین مزیت‌های دیجیتال مارکتینگ نسبت به بازاریابی سنتی، امکان دنبال کردن (track) تعاملات مشتریان، کمپین‌ها و تجزیه‌وتحلیل رفتار آن‌ها است که باعث تقویت نقاط قوت و اصلاح نقاظ ضعف هر کسب‌وکاری می‌شود. این کار به شما در بهینه‌سازی مارکتینگ و در نهایت کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند. در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تقریباً هر داده‌ای را می‌توان اندازه گرفت، اما برای جلوگیری از پیچیده شدن این کار، تنها باید فاکتورهای مورد نیاز و مهم برای کسب‌وکارتان را اندازه‌گیری و تحلیل کنید. آنالیز بازاریابی به معنای اندازه‌گیری و سپس بهبود فعالیت‌های بازاریابی است. بدست آوردن یک دیدگاه صحیح از میزان تاثیرگذاری بازاریابی در شبکه‌های مختلف برای آینده کسب‌وکارتان ضروری است و در صورت انجام ندادن این مرحله مهم، قادر به ارتقا و پیشرفت کسب‌وکارتان نخواهید بود. به منظور بررسی تلاش‌های انجام شده در زمینه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ مانند سئو و ASO، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی در اپلیکیشن ، حضور در شبکه های اجتماعی ، ایمیل و تمام استراتژی‌های بیان شده در جلسات قبل، نیاز به تحلیل داده‌های حاصل از مارکتینگ خود خواهید داشت. پس از برداشت داده‌های مورد نیاز، باید در جهت بهبود استراتژی‌های خود تغییرات لازم را ایجاد کنید تا تلاش‌های بعدی شما نتایج بهتری به ارمغان بیاورد و در نتیجه نرخ بازگشت سرمایه بیشتری را تجربه کنید.  با این وجود، بسیاری از بازاریابان همچنان به مسئله تحلیل بی‌توجه هستند و یا اینکه ساعت‌های زیادی را صرف بدست آوردن نتایج کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ خود می‌کنند، اما به منظور بهینه‌سازی استراتژی خود، اقدامی نمی‌کنند.

مزایای آنالیز بازاریابی دیجیتال مارکتینگ

آنالیز دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی مزایای زیادی دارد اما بر اساس گزارش‌های ۲۰۱۹، مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • نظارت بر کاربران و مشتریان: با استفاده از نتایج اندازه‌گیری شده و آنالیز آن‌ها به راحتی می‌توان بر رفتار مشتریان در تمامی شبکه‌های دیجیتال نظارت داشت و از آن‌ها در جهت بهبود کانال‌های بازاریابی و کمپین‌ها استفاده کرد.
  • حضور فعال‌تر و موثرتر در عرصه رقابت با توجه به رفتار کاربران: با توجه به داده‌های به دست آمده  به راحتی می‌توان رفتار کاربران در آینده را پیش‌بینی کرد و به طور موثر پاسخ‌گوی نیاز آن‌ها بود.
  • شخصی‌سازی تعامل با مشتریان مشتریان: با آنالیز داده‌های مربوط به رفتار مشتریان، می‌توان  مشتریان را تقسیم‌بندی و پیام‌های بازاریابی را برای آن‌ها شخصی‌سازی کرد تا مشتریان با محتوای مورد علاقه‌شان روبرو شوند.
  • تعامل با مشتری در هر لحظه: با استفاده از ابزارهای آنالیز، می‌توان نتایج لحظه‌ای کمپین‌ها، تعاملات بازدیدکنندگان و … را مشاهده کرد. این موضوع باعث سرعت بیشتر در پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان می‌شود.
  • محاسبه آسان نرخ بازگشت سرمایه: با نمایش داده‌های آنالیز شده به سرمایه‌گذار، بررسی میزان موفقیت و محاسبه ROI ساده‌تر شده است. در روش‌های بازاریابی سنتی به‌سختی می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را تخمین زد.
  • بهینه‌سازی همیشگی کسب‌وکار، سایت و اپلیکیشن: با استفاده از تحلیل نتایج بدست آمده می‌توان به صورت مداوم نحوه حضور آنلاین را بهبود بخشید. وب‌سایت، اپلیکیشن یا شبکه‌های اجتماعی می‌توانند براساس داده‌ها هر روز پیشرفت کنند.

مراحل آنالیز دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

هر کاری که بر اساس دیجیتال مارکتینگ صورت می‌گیرد، مراحل خاص خود را دارد. بخش آنالیز در دیجیتال مارکتینگ هم مراحلی دارد و این مراحل عبارتند از:

مرحله اول) جمع‌آوری داده و مواردی که باید اندازه‌گیری شوند:

  • همانطور که در بالا توضیح داده شد، انتخاب داده‌ها و معیارها برای اندازه‌گیری به نوع کسب‌وکار و اهداف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد افزایش درآمد دارید، باید شاخص کلیدی عملکرد یا KPI های مرتبط با درآمد را بدست آورید. این شما هستید که باید KPI مورد نظرتان برای اندازه‌گیری را انتخاب کنید و نمی‌توان نسخه‌ای کلی برای تعیین داده‌های اصلی موردنیاز اعلام کرد. به عنوان مثال، در صورتی که می‌خواهید حجم مشارکت کاربران را اندازه‌گیری کنید، باید حجم کل نظرات، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را اندازه‌گیری کنید. با وجود اینکه اغلب داده‌ها قابل اندازه‌گیری هستند، اما اندازه‌گیری همه آن‌ها رایگان نیست. بودجه در این مرحله تا حدی تعیین‌کننده است.

مرحله دوم) تحلیل و آنالیز داده‌ها جمع‌آوری شده و این مسئله که چگونه باید تحلیل شود؟ ‌

  • ابزارهای مختلفی برای آنالیز داده‌ها وجود دارد. در بخش‌های بعد، در مورد ابزارهای مختلف اندازه‌گیری KPI ها در شبکه‌های مختلف مانند وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن توضیح داده می‌شود. شما باید متناسب با نوع داده‌ها، ابزارهای مناسب را برای آنالیز استفاده کنید.

مرحله سوم) تکرار آنالیز و مراحل تحلیل داده‌ها:

  • پس از انجام دو مرحله قبل، به اطلاعات عددی رسیدید، اما این اطلاعات تا زمانی که تفسیر نشوند، فقط عدد هستند. در این مرحله باید نتایج بدست آمده را آنالیز کنید تا بتوانید برای بهینه‌سازی مارکتینگ خود تصمیم بگیرید. هرچه بیشتر اندازه‌گیری و تحلیل کنید، بیشتر پی می‌برید که از نتایج بدست آمده چه استفاده‌ای کنید. اعمال تغییر در بخشی از استراتژی، تست مجدد آن و گزارش‌های جدید نشان‌دهنده میزان درستی مسیر شما در زمینه بهینه‌سازی است.

در حال حاضر اکثر کسب‌وکارها وب‌سایت دارند، اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند برای فروش بیشتر محصولات و خدمات خود، چگونه باید وب‌سایت خود را بهبود ببخشند. به منظور بهینه‌سازی وب‌سایت، باید معیارهای صحیحی را برای اندازه‌گیری و آنالیز انتخاب کنید. انتخاب این معیارها به اهداف وب‌سایت شما بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، Referrals یا ارجاع است. با استفاده از امکان دنبال کردن (track)، می‌توان لینک‌هایی که بازدیدکننده از طریق آن‌ها به وب‌سایت شما منتقل شده یا آدرس URL که جستجو کرده است را یافت. لینک‌های خارجی اغلب از موتورهای جستجو حاصل می‌شوند؛ با این وجود ممکن است بازدیدکنندگان از طریق لینک‌های تبلیغاتی موجود در وب‌سایت‌های دیگر از وب‌سایت شما بازدید کنند.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *