روزهای کمی از ورود رسمی ویندوز 11 می‌گذرد و خیلی از کاربران دوست دارند، خیلی سریع جدیدترین نسخه از ویندوز را روی دستگاه خود نصب کنند. با این حال هستند کاربرانی که هنوز شک دارند آیا به فاصله کمی از ارائه ویندوز 11، زمان مناسبی برای کوچک به نسخه جدید ویندوز هست یا نه؟ حتی خود مایکروسافت نیز به خیلی از کاربران پیشنهاد کرده تا ویندوز خود را به روز رسانی نکنند.

نحوه Upgrade به ویندوز 11

ویندوز 11 برای کاربرانی که ویندوز 10 را دارند، رایگان خواهد بود و شما می‌توانید خیلی راحت از داخل خود ویندوز این کار را انجام دهید. این رویه‌ای بوده که برای ویندوز 10 نیز صورت گرفته بود و آن‌ها که ویندوز 7 و 8 داشتند، می‌توانستند رایگان ویندوز 10 را نصب کنند.

مشکل اصلی این جاست که ویندوز 11 برای همه‌ی دستگاه‌ها طراحی نشده و پیش نیازهای سخت‌افزاری آن تنها قطعات جدید را پشتیبانی می‌کند. همچنین شما برای نصب ویندوز 11 نیاز به  TPM 2.0،  UEFI  و  Secure Boot دارید و بر همین اساس ویندوز 11 تنها روی انواع خاصی از پردازنده‌ها نصب می‌شود.

مخصوصا اگر از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنید، حتما باید پردازنده شما از نسل 8 و جدیدتر باشد. پردازنده‌های AMD نیز باید از  AMD Zen 2 و جدید باشد تا بتواند ویندوز 11 را اجرا کند. برای PCهای ARM نیز نیاز به Qualcomm 7 و 8 برای نصب ویندوز 11 دارید. متاسفانه مایکروسافت دلیلی برای این که چرا از پردازنده‌های قدیمی در ویندوز 11 پشتیبانی نمی‌شود، عنوان نکرده است.

آیا ویندوز 11 از دستگاه ما پشتیبانی می‌کند یا نه؟

اگر دقیقا از بعضی از جزییات سخت‌افزاری دستگاه خود مطلع نیستید، روش‌هایی وجود دارد که خیلی راحت می‌توانید به وسیله‌ی آن‌ها بفهمید دستگاه شما از ویندوز 11 پشتیبانی می‌کند یا نه. اپلیکیشن PC Health Check یکی از این روش‌هاست که مایکروسافت به صورت رسمی ارائه کرده که در بخشی از آن به شما گفته می‌شود که آیا می‌توانید روی این دستگاه ویندوز 11 را نصب کنید یا نه.

با زدن روی لینک دانلود PC Health Check آن را دانلود و اجرا کنید و روی کلید Check Now بزنید. البته این برنامه به صورت کامل و با جزییات همه چیز را برای شما شرح نمی‌دهد و حتی اگر به شما بگوید که دستگاهتان از ویندوز 11 پشتیبانی می‌کند، باز هم ممکن است نخواهید که آن را روی PC خود نصب نمایید.

ویندوز 10 تا پایان اکتبر 2025 پشتیبانی می‌شود

قبل از این که به آپگیرد کردن ویندوز خود فکر کنید، در نظر داشته باشید که ویندوز 10 تا پایان ماه اکتبر سال 2025 پشتیبانی می‌شود، پس هیچ عجله‌ای برای این که سریعا به نسخه جدید کوچ کنید نخواهید داشت و در این مدت به صورت مستمر، به روزرسانی‌های جدید برای ویندوز 10 ارائه خواهد شد. به هیچ وجه خود مایکروسافت شما را تحت فشار قرار نداده که حتما ویندوز 11 را روی دستگاه خود نصب کنید.

دلایلی که ممکن است نخواهید ویندوز 11 را فعلا نصب کنید

به صورت کلی، ویندوز 11 این حس را به شما می‌دهد که در حال تجربه ویندوز 10 با ظاهری جدیدتر هستید. ویجت‌ها کمی متفاوت جلوه می‌کنند و فروشگاه مایکروسافت نیز ظاهری جدید برای نسخه دسکتاپ پیدا کرده است.

با این حال جای بعضی از قابلیت‌ها در ویندوز 10 خالی بوده که ممکن است برای بعضی کاربرها مهم باشد. مثل ویژگی‌هایی که تسکبار ویندوز 10 داشت و دیگر در ویندوز 11 وجود ندارد. برای مثال هنوز قابلیت کشیدن و رها کردن برای اضافه کردن شورتکات جدید به تسکبار وجود ندارد که البته در به روزرسانی‌های جدید این مشکلات حل خواهد شد. در مجموع چندین مورد وجود دارد که ممکن است به خاطرشان نخواهید ویندوز 11  را نصب کنید .

همیشه و در هر برنامه‌ای، در بدو ارائه مشکلاتی وجود دارد که بعد از ارائه آن به بازار مشخص خواهد شد و ویندوز نیز از این قائده مستثنی نیست. به همین دلیل است که همیشه پیشنهاد می‌کنیم، عجله نکرده و بگذارید اولین به روزرسانی‌ها ارائه شوند، مشکلات ابتدایی حل شوند تا در نهایت ویندوز 11 به یک پایداری برسد و سپس آن را نصب نمایید.

اگر ویندوز 11 به صورت رسمی PC شما را پشتیبانی می‌کند

اگر واقعا هیجان این را دارید که سریعا ویندوز 11 را نصب کنید، نگذارید ما جلوی این هیجان را بگیریم. در نهایت امتحان کردن ویندوز جدید با قابلیت‌ها و ظاهر جذابش، یک اتفاق هیجان انگیز است. اگر ویندوز 11 به صورت رسمی از دستگاه شما پیشتیبانی می‌کند، جای نگرانی خاصی وجود ندارد و می‌توانید آن را نصب کنید و مشکلات کوچک روزهای ارائه نیز در نهایت جلوی لذت بردن شما از ویندوز جدید را نخواهد گرفت.

اگر ویندوز 11 به صورت رسمی دستگاه شما را پشتیبانی نمی‌کند

اگر ویندوز 11 دستگاه شما را به صورت رسمی تایید نکند، تصمیم سختی خواهید داشت. می‌توانید روی ویندوز 10 بمانید یا با روش‌هایی که بعدا برای شما در پرشین تولز شرح خواهیم داد، آن را روی دستگاه خود نصب کنید! اگر در چک کردن دستگاه شما خیلی از پیش نیازها وجود نداشت، ممکن است با ایراداتی در سیستم عامل مواجه شوید که البته احتمالا با به روزرسانی‌های جدید، کمی مشکل پشتیبانی نکردن سیستم‌های قدیمی حل شود. اما اگر یک مورد کوچک در پیش‌نیازها کم بود، احتمالا با نصب آن به مشکل نخواهید خورد.

در مجموع اما برای کاربران حرفه‌ای که باید همه چیز سر جایش باشد و درست کار کند، نصب ویندوز 11 روی دستگاهی که به صورت رسمی تایید نشده را پیشنهاد نمی‌کنیم.

امکان برگشت به ویندوز 10 تا 10 روز!

در نهایت فراموش نکنید که از طریق Settings > System > Recovery شما می‌توانید به ویندوز 10 برگردید و همه چیز برای شما مثل روزی خواهد شد که این ویندوز دوست داشتنی را ترک کرده‌اید.

البته فراموش نکنید که برای این کار تنها 10 روز فرصت دارید و بعد از آن، این گزینه برای شما غیر فعال می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *