اگر از کامپیوتری استفاده می‌کنید که آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارید، هر چقدر هم که در زمینه‌ی حفظ حریم خصوصی خود دقت کنید، باز هم کم است. یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای بهتر کردن این اوضاع به کار ببندید، گذاشتن رمز برای برنامه‌های خود است. شما این امکان را دارید تا بر روی هر برنامه‌ای که خواستید رمز بگذارید و ما در این پست، آموزش آن را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

آیا باید روی برنامه‌های خود رمز بگذارید؟

در این آموزش ما از ابزار My Lockbox استفاده می‌کنیم که هم نسخه رایگان دارد و هم پولی. برنامه‌های متنوع زیادی هستند که در همین راستا اضافه شده‌اند و یک دوره‌ی چند روزه‌ی رایگان ارائه می‌کنند (مثل Folder Guard) اما My Lockbox تنها برنامه‌ای است که نسخه رایگان آن نیز به خوبی کار می‌کند.

My Lockbox کار خود را در زمینه‌ی قفل کردن برنامه‌ها به خوبی در نسخه رایگان انجام می‌دهد. با این حال اگر کسی دسترسی ادمین به دستگاه داشته باشد، می‌تواند با تغییراتی در دسترسی به پوشه‌ی برنامه‌ها و انجام تنظیمات بیشتر، به برنامه‌ها در یوزر دیگر دسترسی داشته باشد، اما خب کار سختی است و در بیشتر موارد این رمزگذاری کار شما را راه خواهد انداخت.

روش‌های جایگزین به جای رمزگذاری بر روی برنامه‌ها

همیشه به این نگاه کنید که در نهایت هدف شما از کاری چیست. برای مثلا اگر می‌خواهید کودک خود را محدود به ساعاتی خاص برای استفاده از کامپیوتر کنید، می‌توانید از ابزارهای کنترل والدین خود ویندوز 10 استفاده نمایید و اصلا نیازی به نصب برنامه اضافی نخواهید داشت. استفاده از چند کاربر و دادن دسترسی محدود به دیگر کاربران بر روی کامپیوتر نیز، تا حد زیادی مشکل استفاده از کامپیوتر مشترک را حل می‌کند. پس قبل از این که روی برنامه‌ای رمز بگذارید، به دنبال راه‌های جایگزین باشید.

آموزش رمز گذاری بر روی برنامه‌ها در ویندوز 10

ابتدا باید My Lockbox را از این آدرس دانلود و نصب کنید.

بعد از دانلود، روی فایل نصبی دبل کلیک کنید تا مراحل نصب آغاز شود.

شما می‌توانید به راحتی مراحل نصب را با همان تنظیمات پیش فرض انجام دهید. در اولین صفحه باید شرایط استفاده از برنامه را تایید کرده و در مرحله بعد آدرس جایی که می‌خواهید برنامه نصب شود را بدهید. با توجه به حجم بسیار کم برنامه، بهتر است آن را در همان مسیر پیش‌فرض نصب نمایید.

در مرحله بعد Install را زده و چند ثانیه صبر کنید تا نصب برنامه تمام شود.

حالا My Lockbox را اجرا کنید.

اولین کاری که باید در My Lockbox انجام دهید، گذاشتن پسورد برای برنامه است، همان پسوردی که در نهایت برای اجرای برنامه‌های دیگر نیز از آن استفاده می‌شود. حتما ایمیل معتبر وارد کنید تا در زمانی که رمز را فراموش کردید، بتوانید از این طریق، آن را بازیابی نمایید.

در این مرحله باید آدرس چیزی که می‌خواهید رمزگذاری کنید را وارد نمایید. شما در این مرحله باید آدرس پوشه‌ای که برنامه در آن قرار دارد را وارد کنید. در واقع با قفل کردن پوشه، دیگر برنامه بدون وارد کردن پسورد باز نخواهد شد. حتی اگر برنامه از طریق منو استارت یا دسکتاپ هم اجرا شود، باز هم نیاز به وارد کردن رمز خواهد داشت.

در مثال زیر ما می‌خواهیم برنامه گوگل کروم را رمز گذاری کنیم. برای این کار، آدرس پوشه مورد نظر در درایو C را داده و OK را انتخاب می‌کنیم.

در نهایت، دوباره با زدن روی گزینه‌ی OK کار به اتمام خواهد رسید.

حالا اگر برنامه را اجرا کنید، می‌بینید که پیغام خطا در زمینه دسترسی به پوشه دریافت خواهید کرد.

برای اجرای برنامه باید  My Lockbox را باز کرده، پسورد را بزنید و روی OK کلیک کنید.

همانطور که می‌بینید، محتوایی که قفل کرده‌اید در این جا به نمایش در می‌آید و شما با دبل کلیک رویش، می‌توانید آن را اجرا کنید.

این برنامه تا زمانی که دوباره آن را انتخاب و روی گزینه‌ی Enable Protection کلیک کنید، در دسترس خواهد بود.

فراموش نکنید که هر بار باید فعال سازی را با کلیک بر روی Enable Protection اجرا کنید، در غیر این صورت دسترسی به برنامه باز خواهد ماند.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *