جنسن هوانگ (Jensen Huang) مدیر عامل انویدیا با سرمایه گذاری گسترده در هوش مصنوعی، توانسته فروش این شرکت تولید کننده کارت گرافیک و سخت افزار را تا حدی گسترش دهد که حالا بخش زیادی از بازار قطعات کامپیوتری به انویدیا اختصاص دارد.

او کماکان قصد دارد تا شرکتش بر روی تولیدات مبتنی بر هوش مصنوعی تمرکز کرده و وقتی مصاحبه‌های او را می‌شنوید، تاکسی‌های تماما خودکار، چت بات‌های هوشمند و ربات‌های دکتر اصلا دور از انتظار به نظر نمی‌آیند.

انویدیا، شرکت تریلیون دلاری

در سال گذشته فروش انویدیا که به لطف سرعت گرفتن سرمایه گذاری بر روی هوش مصنوعی و تولیدات این شرکت به وجود آمده، سهام انویدیو نیز رشد زیادی را شاهد بود و در نهایت ارزش آن به بیش از 2 تریلیون دلار رسید. تنها در یکی از روزهای پایانی سال 2023، سهام انویدیا 273 میلیارد دلار رشد داشته که یکی از رکوردهای عجیب بازار سهام به حساب می‌آید. سود شرکت انویدیا در یک چهارم پایانی سال 2023 رشد 769 درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بوده که نشان از فروش بسیار بالای این برند دارد.

قرار گیری در جایگاه بزرگان

انویدیا شرکت بسیار بزرگی بود اما با ارزش سهام بیش از 2 تریلیون دلار، حالا آن را باید در زمره برندهای مطرحی همچون مایکروسافت یا اپل به شمار آورد. سرمایه گذاری این شرکت نه تنها باعث شده تا جایگاه آن در میان شرکت‌های تکنولوژی ارتقا یابد بلکه تولیدات و فروش بالای تجهیزات باعث شده تا حالا در تمامی بازارهای دنیا شاهد نفوذ انویدیا باشیم.

نقش غیر قابل انکار انویدیا در هوش مصنوعی

انویدیا حالا تولید کننده پیشگام سخت افزار در زمینه هوش مصنوعی به حساب می‌آید. پردازنده‌های این شرکت نقشی اساسی در توسعه هوش مصنوعی داشته و بخش زیادی از توسعه دهنده‌ها از این سخت افزار برای تولیدات خود استفاده می‌کنند. مخصوصا توسعه دهنده‌هایی که تولیداتی مثل ساخت عکس با هوش مصنوعی دارند. انویدیا توانسته با تولیدات خود، انقلابی در زمینه هوش مصنوعی به وجود بیاورد و نه تنها این تکنولوژی را زیر و رو کند، بلکه در نهایت فروش خود را نیز افزایش داده و حالا کم کم بازار سخت افزار جهان را از آن خود می‌کند.

رشد بی‌سابقه سرمایه گذاری در هوش مصنوعی

البته اتفاقات چند سال اخیر باعث شده تا تب سرمایه گذاری در هوش مصنوعی نیز بالا بگیرد و همین فروش محصولات انویدیا را نیز بیشتر کرده است. بازخورد بسیار عالی تولید کننده‌های عکس و چت بات‌های هوش مصنوعی و همچنین آینده‌ی درخشانی که برای این تکنولوژی پیش بینی می‌شود، باعث چنین تبی شده و هر چه که هوش مصنوعی بیشتر رشد می‌کند، در خواست‌ها برای قطعات بیشتر، زیادتر شده و انویدیا قدرت بیشتری می‌گیرد.

رشد انویدیا، تاثیر زیادی بر بازار تکنولوژی می‌گذارد

البته موفقیت‌های انویدیا تنها به درآمد بیشتر این شرکت منجر نشده و تاثیرات زیادی بر روی دنیای تکنولوژی می‌گذارد. جدا از ادامه تولیدات بهتر و جدیدتر برای هوش مصنوعی، بخش‌های زیادی از این پیشرفت سود می‌برند که از جمله آن‌ها می‌توان به بازی‌های کامپیوتری، تولیدات ویدیویی و چیزهایی از این نظر اشاره کرد. در واقع پیشرفت‌هایی که انویدیا در زمینه هوش مصنوعی داشته، در دیگر حوضه‌ها نیز به بهبود عملکرد قطعات این شرکت منجر شده است.

آیا انویدیا جایگاه غول‌های تکنولوژی را به خطر انداخته است؟

حالا که ارزش انویدیا تا حد بسیار زیادی بالا رفته و از آمازون و آلفابت نیز گذر کرده است، آیا می‌تواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد و حتی به بزرگ‌ترین شرکت در زمینه تولید قطعات کامپیوتری دنیا بدل شود؟ در حلا حاضر انویدیا جایگاه خود را محکم کرده و با توجه به سرمایه گذاری اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگر غول‌های این عرصه در زمینه هوش مصنوعی و نیاز آن‌ها به تولیدات انویدیا، به نظر نمی‌رسد، حالا حالا جایگاه آن به خطر بیفتد اما از همین حالا باید منتظر بود و دید که آیا این شرکت‌ها، به فکر تولید قطعات منحصر به خود نیز می‌افتند یا تنها به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی خود و تکیه به قطعات انویدیا بسنده می‌کنند.

گفته‌های مدیر عامل انویدیا در رابطه با آینده این شرکت

در یک مصاحبه طولانی، جنسن هوانگ مدیر عامل انویدیا از ساخت نوع جدید از دیتاسنترها گفته که با نام “کارخانه هوش مصنوعی” قرار است به فعالیت بپردازند. این دیتا سنترها به عنوان یک پایگاه بزرگ برای توسعه هوش مصنوعی به کار گرفته شده و می‌تواند، تغییرات ماهوی در تولیدات این چنین ایجاد کند.

همچنین گفته می‌شود با شروع به کار این دیتا سنترها، اطلاعات قدیمی از دست نرفته و حتی گفتگوهایی که در گذشته با هوش مصنوعی داشته‌اید نیز ضبط می‌شود و کامپیوتر برای جوابگویی بهتر از آن‌ها استفاده خواهد کرد. البته بازه‌ی استفاده از این دیتا سنترها بسیار گسترده‌تر بوده اما با توجه به این که هنوز شروع به کار نکرده‌اند، باید منتظر بود و عملکرد واقعی آن‌ها را مشاهده کرد. اما اگر این مراکز حتی شبیه به گفته‌های جنسن هوانگ باشند نیز، قرار است سود کلانی را روانه جیب انویدیا کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *