یکی از مهم‌ترین مواردی که برای کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت زیادی دارد، مشتریان یک کسب‌وکار هستند! قدم اول برای جذب مشتری، جذب کاربر از روش‌های مختلفی است که اینستاگرام یکی از مهم‌ترین آنها است. برای تبدیل کاربر به مشتری روش‌های مختلفی وجود دارد که هریک از آن‌ها برای کسب‌وکارهای مختلفی کاربرد دارند؛ اما در حالت کلی چندین روش برای کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد که بازدهی نسبتاً خوبی نسبت به روش‌های دیگری دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش‌های رهبری کاربران اینستاگرام از افزایش مخاطب تا تبدیل آن‌ها به مشتری کسب‌وکار اینترنتی بپردازیم.

استفاده از دکمه‌های فراخوان برای رهبری کاربران

سوالات زیادی برای کاربران بوجود می‌آید که نیازمند ایجاد ارتباط با شما هستند! نحوه ارتباط کاربران با شما متفاوت است؛ برخی از طریق تماس، برخی از طریق دایرکت و برخی دیگر از طریق ایمیل با شما ارتباط برقرار می‌کنند و شما باید راه‌های ارتباطی مختلفی برای کاربران درنظر بگیرید. خوشبختانه اینستاگرام این مسئله را به خوبی درک کرده‌ و راه‌های ارتباطی مختلفی برای حساب تجاری اینستاگرام ایجاد کرده است. اینستاگرام با استفاده از دکمه‌های فراخوان (Call to Action) به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند از طریق ایمیل، تماس و دایرکت با شما ارتباط برقرار کنند.

تنها کافی است از طریق بخش اطلاعات تماس، ایمیل و شماره تماس خود را وارد کنید تا کاربران با کلیک بر روی آن‌ها، بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. البته توجه داشته باشید که با وجود آن ‌که عملکرد این دکمه‌ها کاملاً واضح است، اما بسیاری از کاربران با آن آشنا نیستند! بنابراین لازم است با استفاده از ابزاری مثل استوری به کاربران خود نحوه استفاده از دکمه‌های تماس را آموزش دهید؛ مثلاً در یک استوری به آن‌ها بگویید که با کلیک کردن بر روی دکمه ارسال ایمیل، اپلیکیشن ایمیل آن‌ها جهت ارسال ایمیل به پشتیبان باز می‌شود و تنها کافی است متن موردنظر خود را بنویسند. همچنین پیشنهاد می‌کنم این استوری را در بخش Highlights به همراه یک عنوان مناسب (مثلاً روش‌های پشتیبانی کاربران) اضافه کنید تا کاربران بدانند چگونه باید با شما در ارتباط باشند.

این روش برای پشتیبانی کاربران مناسب است اما روش خوبی برای جمع‌آوری ایمیل کاربران نیست! زیرا اگر کاربران به شما پیام دهند، باید به صورت دستی ایمیل آن‌ها را به لیست خود اضافه کنید؛ فرض کنید تعداد ایمیل‌های دریافت زیاد باشد، در اینصورت جمع‌آوری لیست ایمیل به صورت دستی، زمان زیادی را از شما می‌گیرد. بنابراین سعی کنید آن‌ها را تشویق به کلیک بر روی لینک بیو کنید و از آن‌ها بخواهید ایمیل خود را در فرم مربوط به دریافت ایمیل که در صفحه فرود وجود دارد، وارد کنند.

چگونه بازدهی دکمه‌های فراخوان را افزایش دهیم؟

از رنگ سفید بهره ببرید  در انتخاب محل مناسب برای دکمه فراخوان یک بنر تبلیغاتی، تو چشم بودن آن کافی نیست و لازم است که یک کار کوچک دیگر هم انجام دهید. یک فضای سفیدی که دور تا دور دکمه فراخوان بنر ما را احاطه کند، می تواند به واسطه تضاد رنگی، تاثیر بسیاری در چشم بیننده بگذارد. شما می‌توانید در حین طراحی، یک فضای سفید به دکمه فراخوان خود بدهید تا راحت‌تر تشخیص داده‌شود.

اهمیت استفاده از دکمه‌های فراخوان رنگی در چیست؟

استفاده از رنگ‌ها در دکمه‌های فراخوان، یکی از بهترین روش‌هایی است که شما می‌توانید بواسطه آن، نظر مخاطب خود را جلب کنید. مخصوصا زمانی که وب‌سایت شما دارای یک رابط کاربری ساده است و طراحی پیچیده‌ای ندارد.

دکمه فراخوان یا Call To Action چیست و چگونه باید از آن نهایت استفاده را ببرید البته خیلی از طراحان با به کار گیری رنگ مخالف‌اند، زیرا می‌گویند که تعداد بسیاری از کاربران کور رنگ هستند و نمی‌توانند به درستی رنگ‌ها را تشخیص دهند.

تنظیم پیش‌فرض ارسال اس‌ام‌اس برای بخش شماره تماس

اگر یک صفحه تجاری را مدیریت می‌کنید، در بخش تنظیمات شماره تماس اینستاگرام از شما می‌خواهد تا پیش‌فرض نحوۀ تماس کاربر را مشخص کنید! اگر پیش‌فرض را بر روی Text قرار دهید، هنگام کلیک کاربر بر روی آن به بخش ارسال SMS موبایل خود منتقل می‌شود اما اگر بر روی Call قرار دهید، شماره تماس شما به بخش تماس موبایل منتقل می‌شود. اگر در کسب‌وکار خود از SMS مارکتینگ استفاده می‌کنید، با قرار دادن پیش‌فرض روی Text، به مرور زمان می‌توانید یک لیست شماره از کاربران کسب‌وکار اینترنتی خود تهیه کنید.

از دکمه فراخوان سوم استفاده کنید!

اینستاگرام یک قابلیت کاربردی دیگر در بخش دکمه‌های فراخوان خود تهیه کرده است؛ دکمه فراخوان خرید! با استفاده از این دکمه می‌توانید کاربران را تنها با یک کلیک به صفحه موردنظر خود برای خرید منتقل کنید؛ مثلاً اگر یک سایت فروش بلیط دارید، کافی است لینک خود را در این بخش قرار دهید تا کاربران با کلیک بر روی آن به صفحه خرید منتقل شوند. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بتوانید لینک دلخواه خود را به همراه نوع خدمات موردنظر (لیست خدمات را اینستاگرام به شما ارائه می‌کند و می‌توانید انتخاب کنید) انتخاب کنید. این ابزار قابلیت فروش خدمات را تا حد بسیار زیادی آسان میکند؛ زیرا کاربران تنها با یک کلیک می‌توانند خدماتی که به آن‌ها پیشنهاد کرده‌اید را خریداری کنند و نیازی به یافتن آن خدمات از طریق صفحه اصلی سایت مربوط به کسب‌وکار اینترنتی شما نخواهد بود.

همیشه همراه مخاطبان خود باشید!

مخاطب را تنها نگذارید! او خیلی سریع شما را فراموش می‌کند. ممکن است پستی را از شما ببیند و دیگر به سراغ‌تان نیاید! نه این که صفحه بدی داشته باشید، یا محتوای خوبی برای پست خود ننوشته‌اید؛ خیر! این طبیعت آدم است. تا به حال چند بار شده که وارد یک صفحه خیلی عالی شده باشید و بعد از این که کارتان تمام شد، دیگر آن پیج را به خاطر نیاورید؟

بر فرض که یادتان بماند، ولی خب ممکن است هیچ وقت فرصت نکنید که به آن دوباره سر بزنید! ممکن است در یک سمینار یا دوره‌ی آموزشی فوق‌العاده شرکت کنید، ولی بعد از اتمام سمینار یا دوره، به طور کلی آن سمینار و برندی که آن را برگزار کرده است، فراموش کنید و بروید به دنبال دغدغه‌های خودتان که برایتان اهمیت بیشتری دارند.

استفاده از CTA و تشویق کاربران برای دریافت کد تخفیف در اولین خرید

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا وقتی وارد یک فروشگاه آنلاین می‌شوید، سریعا برای شما یک پاپ‌آپ کوچک می‌آید که اگر ایمیل‌تان را وارد کنید و بار اول است که خرید می‌کنید، به شما چند درصد تخفیف می‌دهند؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل این کارشان همین است. اکنون اگر شما در صفحه خود و در بخش استوری از کاربران بخواهید وارد یک لینک شوند و ایمیل خود را جهت دریافت کد تخفیف وارد کنند و اگر پس از ورود به سایت، از وب‌سایت خوششان بیاید و چند دقیقه‌ای به بررسی سایت بپردازند، اما با تمام خوب بودن آن وب‌سایت و محصولاتش، ممکن است که (به هر دلیلی) به سادگی آن وب‌سایت را ببندید!

همچنین باید توجه داشته باشید که اگر وعده دریافت کد تخفیف به کاربران داده‌اید، حتماً باید در وعده خود صادق باشید. اگر کاربر ایمیل خود را دریافت کند و کد تخفیف دریافت نکند، اعتماد کاربر نسبت به کسب‌وکار اینترنتی شما از بین می‌رود و به همین طرف بخش بزرگی از افرادی که می‌توانند تبدیل به مشتری واقعی کسب‌وکار شما شوند را از دست دهید. همچنین می‌توانید به جای کد تخفیف به کاربران یک فایل PDF در حوزه فعالیتی خود هدیه دهید.

اگر بتوانید کاربران اینستاگرام خود را به مشتری تبدیل کنید، به راحتی می‌توانید فروش خود را افزایش دهید و مشتریان زیادی برای کسب‌وکار خود جذب کنید! جالب است بدانید هرچقدر مشتریان یک کسب‌وکار بیشتر شوند، فروش محصولات بعدی نیز افزایش پیدا می‌کند! زیر اگر مخاطبان یک بار به شما اعتماد کنند، دفعات بعد هم محصولات شما را خریداری می‌کنند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *