در مقاله قبلی به بررسی نکاتی در مورد فروشگاه ساز رایگان پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی معایب آن بپردازیم.

معایب فروشگاه سازهای رایگان

همان طور که در بالا اشاره کردیم، فروشگاه های رایگان مشکلاتی برای شما به وجود می آورند و به عبارت ساده تر، معایبی دارند. اکنون برای آن که بدانید معایب فروشگاه سازهای رایگان نسبت به مزایای آن بیشتر است یا کمتر باید شما را با معایب آن آشنا کنیم.

۱۱ مورد از معایب فروشگاه سازهای رایگان عبارتند از:

یک) هزینه و مشکلات توسعه فروشگاه ساز رایگان

یکی از مهم ترین مواردی که در مدیریت فروشگاه های اینترنتی وجود دارد، توسعه آن است. هر فروشگاه اینترنتی پس از مدتی کاربران زیادی جذب می  کند و بنابراین، ترافیک آن سایت زیاد می  شود. از طرف دیگر امکانات اولیه فروشگاه اینترنتی پاسخگوی نیاز آن نیست و باید آن را توسعه دهید. یکی از مهم ترین معایب فروشگاه سازهای رایگان توسعه آن است! شاید در ابتدای مسیر این مشکل را حس نکنید اما پس از مدتی که نیاز به توسعه فروشگاه اینترنتی خود دارید، این مشکل کاملاً حس می شود. فروشگاه ساز های رایگان معمولاً از زبان های برنامه نویسی محدود استفاده می کنند و توسعه آن شما را با مشکل مواجه میکند. به عبارت ساده تر، معمولاً زبان کدنویسی فروشگاه سازهای رایگان محدود هستند و نمی توانید به راحتی هر امکاناتی را به آن اضافه کنید.

از طرف دیگر، هزینه توسعه فروشگاه سازهای رایگان بسیار زیادی است! همان طور که در بالا تر هم اشاره کردیم، شاید در ظاهر هزینه راه اندازی فروشگاه با پلتفرم های رایگان ناچیز باشد، اما در ادامه مسیر باید هزینه های زیادی را خرج کنید. دلیل این موضوع هم این است که تیم توسعه دهنده آن ها حاضر نیستند هر توسعه ای را انجام دهند و برای توسعه فروشگاه اینترنتی خود، باید از یک متخصص و کدنویس کمک بگیرید! بنابر این یکی از مهم ترین معایب فروشگاه سازهای رایگان هزینه توسعه آن است و مدیریت هزینه ها که یکی از مهم ترین مسائل در مدیریت فروشگاه اینترنتی است را با مشکل مواجه می کند.

دو) عدم کارایی برای فروشگاه های بزرگ

فروشگاه های اینترنتی بزرگ کاربران و ترافیک زیادی دارند و از طرف دیگر، سفارش های روزانه آن بسیار زیاد است. چنین فروشگاه های اینترنتی نیازمند یک پلتفرم فروشگاهی بسیار بهینه هستند که مدیران سایت و کاربران با مشکل مواجه نشوند. یکی از معایب فروشگاه ساز های رایگان بهینه نبودن آن ها است و هنگامی که تعداد سفارش ها و ترافیک سایت زیاد شود، به مشکل مواجه می شوند. کاربران فروشگاه های اینترنتی اصلاً دوست ندارند که با مشکل غیر فعال بودن سایت مواجه شوند؛ اگر سایت شما تنها چند دقیقه غیر فعال باشد، مشتریان حس خوبی نسبت به آن ندارند و خرید خود را از فروشگاه های دیگر انجام می  دهند. بنابر این بهتر است از همین ابتدا کار به فکر این مسائل باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

سه) مشکل بودن انتقال آن به فروشگاه سازهای غیر رایگان

یکی از ایده هایی که به ذهن کاربران می رسد، این است که در ابتدای کار از فروشگاه سازهای رایگان استفاده کنند و پس از رشد فروشگاه، آن را به سیستم های فروشگاه ساز پولی منتقل کنند. این دسته از کاربران فکر میکنند که این راه کار در هزینه های آنها صرفه جویی می کند اما واقعیت این است که انتقال محتوا از یک فروشگاه ساز رایگان به فروشگاه سازهای پولی امری بسیار مشکل است! گاهی اوقات تمام محتوا باید به صورت دستی منتقل شود که چندین هفته زمان لازم دارد. در واقع باید چندین هفته فروشگاه خود را غیر فعال کنید تا محصولات شما منتقل شود و مجدداً شروع به کار کنید. بنابر این یکی از بزرگ ترین معایب فروشگاه سازهای رایگان انتقال آن است که معمولاً انجام نمی  شود و در صورت انجام، وقت و هزینه زیادی می  گیرد.

چهار) امنیت پایین و احتمال خطر سرقت اطلاعات کاربران

هر فروشگاه اینترنتی اطلاعات زیادی از کاربران و سفارش های آنها دارد! بنابراین لازم است تا پلتفرم فروشگاه ساز از امنیت بالایی برخوردار باشد تا جلوی راههای سرقت اطلاعات کاربران بسته باشد. یکی از مهمترین معایب فروشگاه سازهای رایگان امنیت پایین آنها است. اکثر این سیستم های اپن سورس هستند؛ البته اپن سورس بودن آن به معنای امنیت پایین نیست، اما چون برای امنیت آن کار خاصی انجام نشده است، معمولاً چنین سایت هایی از امنیت پایینی برخوردار هستند.

بنابراین هر فروشگاه اینترنتی که از پلتفرم های رایگان استفاده می کند، باید برای امنیت آن از یک متخصص کمک بگیرد و امنیت فروشگاه اینترنتی خود را تامین کند.

پنج) بهینه نبودن و سئوی ضعیف فروشگاه ساز رایگان

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در مدیریت فروشگاه های اینترنتی، سئوی سایت است. کاربران زیادی از طریق موتورهای جستجو نظیر گوگل محصول موردنظر خود را جستجو می کنند و از این طریق به فروشگاه های اینترنتی مختلفی دسترسی دارند. بنابراین پلتفرم فروشگاه ساز باید در قدم اول کاملاً بهینه باشد تا بتواند در موتورهای جستجو رتبه خوبی کسب کند. یکی از معایب فروشگاه سازهای رایگان بهینه نبودن آن است! در واقع در صورت استفاده از پلتفرم های فروشگاهی رایگان، اولین قدم برای کسب رتبه های مناسب در موتورهای جستجو را از دست می دهید. در این صورت نمی توانید رتبه خوبی کسب کنید و منبع بسیار بزرگی برای جذب کاربر از طریق موتورهای جستجو را از دست خواهید داد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *