در گذشته شاید تصور این که آیپد را جایگزین مک یا هر کامپیوتر شخصی دیگری کنیم، غیر قابل باور می‌رسد. اما اپل در نسخه‌های آخر آیپد پرو آنقدر خوب عمل کرده و چیزهایی همچون مجیک کیبورد را در کنارش قرار داده که خیلی آن را به جایگزین لپتاپ نزدیک کرده است. در نوشته‌ی امروز می‌خواهیم برآوردی کنیم ببینیم آیا این امکان وجود دارد که ما به جای مک، سراغ آیپد برای انجام کارهای مختلف برویم.

آیپد پرو، آیپد ایر و یا آیپد؟

با این که شباهت‌های زیادی بین iPad Pro، iPad Air و iPad استاندارد وجود دارد، اما این دستگاه‌ها را کاملا باید جدا از هم بررسی کرد و اگر به دنبال جایگزینی برای یک کامپیوتر تمام عیار می‌گردید، نباید به چیزی غیر از آیپد پرو فکر کنید که از نظر فنی نزدیک‌تر به لپتاپ‌هاست. قیمت آیپد پرو از ۷۹۹ دلار آغاز می‌شود و مسلما گران‌تر از دیگر مدل‌هاست. قیمت آیپد معمولی از ۳۲۹ دلار  آیپد ایر از ۴۹۹ دلار آغاز می‌شود.

آیپد پرو پردازنده قدرتمند A12Z، دو دوربین و تا ۱ ترابایت حافظه دارد و دارای پورت USB-C است. همچنین این دستگاه با کیبورد جدید اپل “مجیک کیبورد” (Magic Keyboard) همخوانی دارد و مدل‌های دیگر همچون ایر از “اسمارت کیبورد” استفاه می‌کنند.  همچنین قلم جدید اپل نیز تنها بر روی نسخه پرو کار می‌کند.

در مجموع تجربه‌ای که با استفاده از آیپد پرو خواهید داشت، همچون استفاده از یک دستگاه قوی است، مخصوصا این که نمایشگر بسیار با کیفیت آن سرعت ۱۲۰ هرتز را داراست و حتی بازیکن‌ها نیز به راحتی می‌توانند از آن لذت ببرند. مسلما اگر از آن دسته کسانی هستید که می‌خواهید رندر سه بعدی بگیرید، یا کارهای گرافیکی سنگین کنید، چاره‌ای جز استفاده از آیپد پرو نخواهید داشت.

آیپد پرو حالا بیش از هر زمان دیگری شبیه به مک است

به نظر می‌رسد اپل نیز مارکتینگ آیپد پرو را بیشتر به کاربرانی که از مک استفاده می‌کند، سوق داده است. your next computer is not a computer شعاری بود که اپل برای محصول جدید خود انتخاب کرده است. اما شاید مهم‌ترین دلیل برای نزدیک شدن آیپد پرو به مک، وجود مجیک کیبورد است. ترک پد عالی، راحتی در تایپ و نقدهایی که از آن به اندازه‌ی ترک پد مک بوک تعریف شده است. همچنین این محصول از USB-C استفاده می‌کند و شما می‌توانید با استفاه از هاب مخصوص، از USB-A، مموری کارت، HDMI و یا حتی جک هدست نیز استفاده نمایید.

نکات زیادی در مورد آیپد پرو است که آن را به مک نزدیک می‌کند، اما خود iOS مخصوص آیپد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن است. تنظیمات و همچنین کاربردها در محصولات اپل بسیار عالی شده‌اند و خیلی بیشتر به تجربه استفاده از یک دستگاه کامل نزدیک گشته‌اند. نرم‌افزار‌های قوی حالا پایشان به این محصول باز شده و حتی گفته می‌شود، نسخه‌های کامل برنامه‌های قدرتمند گرافیکی، همچون چیزی که روی دستکتاپ دارند، بر روی آیپد نیز عرضه می‌شوند. همین حالا هم نسخه آیپد فتوشاپ، از همان کدهایی بهره می‌برد که نسخه دسکتاپ از آن استفاده می‌کند.

قرار است چه کاری روی مک انجام دهید؟

اگر می‌خواهید در اینترنت بچرخید، آهنگ گوش کنید و یا ویدیو ببینید، آیپدهای معمولی و حتی آیپدهای قدیمی هم به راحتی کار شما را راه خواهند انداخت. نیازی نیست زیاد خرج کنید و به سراغ آیپد پرو بروید یا حتی از مک استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید کارهای سنگین گرافیکی کنید، حتما باید از آیپد پرو استفاده کنید.

نکاتی در مورد iOS وجود دارد که به شما اجازه‌ی نصب نرم‌افزار خارج از حیطه‌ی تعیین شده را نمی‌دهد. این نکته امنیتی در مک قابل تنظیم است و در مجموع شما انعطاف‌پذیری بیشتری در این مورد دارد. حتی می‌توانید به کلی سیستم عامل مک را پاک کرده و روی محصول اپل، سیستم عامل ویندوز بریزید. این کار در آیپد پرو به هیچ وجه قابل انجام نیست، مگر این که آن را جیل بریک کنید که خود مشکلات بیشتری برایتان پدید می‌آورد.

پس در نهایت، انتخاب شما در این که واقعا چه کاری با دستگاه دارید، در جواب سوالی که از اول مطرح کردیم، بسیار موثر است. خوبی‌های در استفاده از آیپد وجود دارد که بر کسی پوشیده نیست، اما انعطاف پذیری و در بعضی موارد قدرتی که در مک بوک است نیز نباید نادیده گرفته شود.

از طرفی از نظر قیمتی نیز مسائلی وجود دارد که باید مورد نظر گرفت. آیپد پرو از هر مدل مک بوکی که در بازار هست، ارزان‌تر خواهد بود، اما اگر مبلغ ۲۹۹ دلار برای مجیک کیبورد را به آن اضافه نمایید، آنقدرها هم ارزان به نظر نمی‌آید. قیمت مک بوک ایر از ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود و شما چیز اضافه‌تری نباید برای آن پرداخت کنید.با این حال از نظر قدرت، آیپد پرو از بسیاری از مک‌های قیمت پایین، قوی‌تر است و اگر بخواهید از نرم‌افزارهای قدرتمند استفاده کنید، این دستگاه عملکرد بهتری دارد، مگر این که شما هزینه‌ی خیلی بیشتری کنید و مک بوک گران‌تر با امکانات خیلی بیشتر بخرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *