ویکی‌پدیا بزرگ‌ترین دایره‌المعارف قابل ویرایش دنیا و یکی از ستون‌های اصلی وب است که امروزه در اختیار داریم. شما به واسطه استفاده از آن می‌توانید مطالب جدیدی بیاموزید و با امکان ویرایش به بهتر شدن آن هم کمک کنید. همچنین ویکی‌پدیا به تازگی امکان پیش‌نمایش مطالب مرتبط را برای استفاده راحت‌تر اضافه کرده که به واسطه آن نیازی ندارید تا لینک‌های زیادی را باز کرده و صفحات را عقب و جلو کنید. در حالی که ویکی‌پدیا در حال اضافه کردن ویژگی‌های بیشتر است بیایید نگاه مختصری به ابزارهای برجسته آن بیاندازیم که استفاده از آن را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر هم می‌کند.

Qikipedia (کروم): پیش نمایش صفحات در هر جایی در وب

ابزار پیش‌نمایش در صورتی کار خواهد کرد که موس خود را بر روی لینکی از مقالات دیگر ویکی‌پدیا در متنی که می‌خوانید قرار دهید. همچنین می‌توانید بین ۱ تا ۷ کلمه را در ویکی‌پدیا مشخص کنید تا Qikipedia به سرعت در سرور به دنبال اطلاعات آن‌ها بگردد و خلاصه‌ای از مطالب مورد نظر را برای شما نمایش بگذارد. معمولا ۴ خط از مقاله به صورت خلاصه برای شما به نمایش در خواهد آمد و اگر بخواهید به لینک آن سوییچ کنید تم خلاصه تیره خواهد شد. Qikipedia از ابزارهای خود ویکی‌پدیا برای جستجو استفاده می‌کند و به طرز قابل ملاحظه‌ای هم سریع است. تقریبا یکی از بهترین ابزارهای جستجوی ویکی‌پدیا Qikipedia می‌باشد.

V for Wikipedia (iOS) : بهترین برنامه برای ویکی‌پدیا

این برنامه دقیقا ویکی‌پدیا را با نمایش بهتر در اندازه و نوع قلم، طراحی جذاب‌تر و ویژگی‌های بیشتر در گوشی‌ هوشمند با سیستم عامل iOS در دسترس شما قرار می‌دهد. همچنین این برنامه از GPS موبایل شما برای دسترسی به نقشه استفاده کرده و مقالات مرتبط با جاهایی که می‌روید یا حضور دارید را جستجو می‌کند و در اختیارتان قرار می‌دهد. در حالی که فکر می‌کنید محیط اطراف‌تان را به خوبی می‌شناسید، با استفاده از این برنامه می‌توانید دانستنی‌های متنوع و جدیدی بیاموزید. همچنین در بخش بیشترین مقالات خوانده شده می‌توانید با موضوعات روز دنیا آشنا شده و اطلاعات به روزی داشته باشید.

VideoWiki (وب): ویکیپدیای ویدیویی

با این که ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای مبتنی بر متن است اما بسیاری از مردم هستند که از طریق دیدن و یا شنیدن بهتر مطالب را درک می‌کرده و به خاطر می‌سپارند و این درست زمانیست که به ویدیوویکی نیاز پیدا می‌کنیم. این ابزار از طریق ویکی‌پدیا محتوای نوشتاری به ویدیو اضافه می‌کند و همچنین تکنولوژی تبدیل صدا به نوشتار را نیز در خود دارد. به علاوه اگر نیاز دیدید می‌توانید به عنوان یک خواننده هر جایی از متن را با اضافه کردن تصاویر، گیف‌ها و فایل‌های ویدیویی ویرایش کنید. در حال حاضر ویدیوویکی روشی عالی برای شنیدن و یا دیدن مطالب ویکی‌پدیا است. اما هنوز راه زیادی دارد تا بتوان از آن به عنوان دانشنامه صوتی همه چیز تمام نام برد. همچنین می‌توانید از افزونه یوتیوب برای مرورگر کروم به عنوان ابزار مشابه برای اضافه کردن متن به ویدیو استفاده کنید.

Everipedia (وب): ویکی‌پدیا همراه با گیف‌ها، رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر

Everipedia

Everipedia را نمی‌توان از ابزارهای ارتقای ویکی‌پدیا دانست. در حقیقت این دانشنامه نسخه بهتری از ویکی‌پدیا بوده که بودجه ۳۰ میلیون دلاری برای آن نظر نظر گرفته شده و حتی یکی از موسسین ویکی‌پدیا به اسم لری سنجر نیز در آن مشارکت دارد. در حال حاضر ویکی‌پدیا با انتظارات روز کاربران اینترنت مطابقت ندارد. Everipedia قصد دارد این کاستی را با امکان ویرایش پست‌ها توسط کاربران از طریق آپلود انواع فایل‌های چندرسانه‌ای مثل گیف‌ها پر کند. این ویژگی از Everipedia دانشنامه‌ای به مراتب بهتر و امروزی‌تر از ویکی‌پدیا خواهد ساخت. همچنین با خط و مشی مشخص و منظم صفحات تایید نشده افراد مشهور و برندهای معروف دنیا و اطلاعاتی که به آن‌ها ختم می‌شود را متوقف می‌کند. Everipedia روشی متفاوت از ویکی‌پدیا دارد. بنابراین هر کسی می‌تواند مقالات را ویرایش کند و نیاز به ویرایشگر معتبر نیست. با این همه برای ایجاد هر ورودی نیاز به token دارید که از نوشته‌های منتشر شده بدست خواهید آورد. بنابراین هرچه اطلاعات بهتری وارد کنید توکن‌های بیشتری کسب خواهید کرد. با استفاده از این روش شما تشویق می‌شوید تا بهترین ارائه خودتان را انجام دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *