موتورهای جستجو یکی از ابزار های بسیار پر کاربرد در میان کاربران است؛ به طوری که اگر کسی نیاز به چیزی در اینترنت داشته باشد،ابتدا آن را در گوگل جستجو می کند. همچنین کاربران هنگامی که یک کلید واژه را جستجو می کنند، به آن نیاز دارند و به همین دلیل است که ترافیک دریافتی از موتور های جستجو نرخ تبدیل بسیار خوبی به شما می دهد. تبلیغات کلیکی گوگل ادز یکی از راه کار های تبلیغات در اینترنت است که اگر به درستی انجام شود، فروش شما را متحول می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل گوگل ادوردز و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

گوگل ادز یا تبلیغات کلیکی گوگل چیست؟

بسیاری از کسب و کارها با اهمیت ترافیک دریافتی از گوگل آشنا هستند و برای رسیدن به صفحات اول گوگل هزینه و زمان زیادی را صرف می کنند. از طرفی، برخی کسب و کار ها رقیبان زیادی دارند و اگر بخواهند با استفاده از سئو بالا بیایند، نه تنها باید هزینه زیادی کنند، بلکه باید زمان زیادی را برای بهبود سئوی سایت صرف کنند. گوگل ادز یا تبلیغات کلیکی گوگل یکی از راه کارهای بسیار ارزشمند و حرفه ای برای افزایش ترافیک ورودی از گوگل است.

با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل به راحتی می توانید با کلمات دلخواه در صدر نتایج جستجوی کاربران قرار بگیرید و ترافیک بسیار خوبی جذب کنید. گوگل ادوردز روش های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد تا متناسب با استراتژی تبلیغات خود از آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی روش های تبلیغات کلیکی گوگل می پردازیم تا راحت تر بتوانید تصمیم در مورد نوع آن تصمیم بگیرید.

تبلیغات در گوگل به چه روش هایی امکان پذیر است؟

گوگل برای راحتی کسب و کارها، روش های مختلفی در اختیارشان قرار می دهد. اگر قصد تبلیغات گوگل را دارید، می توانید یکی از راه کارهای زیر را استفاده کنید:

  • تبلیغات گوگل به روش CPC: یکی از راه های تبلیغات کلیکی گوگل، استفاده از روش CPC است. در این روش شما به ازای هر کلیک هزینه پرداخت می کنید؛ به عبارت ساده تر، هنگامی که کاربر بر روی تبلیغات شما کلیک کنید، هزینه آن از بودجه مشخص شده برای کمپین تبلیغاتی گوگل کم می شود.  این روش محبوب ترین نوع تبلیغات کلیکی گوگل محسوب می شود و اهمیت زیادی دارد.
  • تبلیغات گوگل به روش CPM: در این روش شما به ازای هر 1,000 باری که تبلیغ شما به کاربران نمایش داده می شود، هزینه پرداخت می کنید. این روش ارزان ترین نوع تبلیغات گوگل ادوردز محسوب می شود اما نرخ کلیک کاربران در آن پایین است؛ البته باز هم بستگی به حوزه موردنظر و همچنین کلمات کلیدی که انتخاب می کنید، دارد.
  • تبلیغات گوگل به روش CPE: در این روش شما به ازای تعاملی که کاربران با شما دارند، هزینه پرداخت می کنید. مثلاً اگر یک اپلیکیشن را تبلیغ کرده باشید، تنها به ازای هر نصب هزینه پرداخت می کنید. معمولاً از این روش برای تبلیغات اپلیکیشن استفاده می شود و برای سایت کاربرد زیادی ندارد!

با استفاده از 3 روش بالا می توانید تبلیغات کلیکی گوگل انجام دهید که البته استفاده از آن ها، کاملاً بستگی به اهداف و استراتژی تبلیغاتی شما دارد.

آیا تبلیغات گوگل در سئو تاثیر مثبت دارد؟

یکی از سوالات بسیار رایج کاربران که هنگام اجرای کمپین های تبلیغاتی گوگل از متخصصان می پرسند، این است که آیا تبلیغات گوگل تاثیری در سئو دارد؟ پاسخ منفی است. سیستم تبلیغات کلیکی گوگل کاملاً با سئو متفاوت است. در گوگل ادز شما با پرداخت هزینه در صدر نتایج جستجو نمایش داده می شوید و این مسئله تنها تا زمانی که کمپین تبلیغاتی شما بودجه داشته باشد، اتفاق می افتد. دقیقاً زمانی که بودجه کمپین شما به صفر می رسد، دیگر اثری از کسب و کار شما در صدر نتایج گوگل نیست و باید مجدداً آن را شارژ کنید.

این در حالی است که اگر با سئو به صفحه اول گوگل راه پیدا کرده باشید، بدون آن که هزینه ای پرداخت کنید، در صفحه اول حضور همیشگی دارید؛ البته منظور ما از حضور همیشگی، تا وقتی است که اصول سئو در سایت شما رعایت شود و گوگل سایت شما را در صفحه اول نمایش دهد. بنابراین اگر فکر می کنید که با استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل می توانید در سئوی سایت خود هم تاثیر مثبت بگذارید، باید بگوییم که درست نیست. با این حال بسیاری از کسب و کارهایی که سئوی خوبی هم دارند، باز هم از سیستم تبلیغات کلیکی استفاده می کنند و با این کار، هم از سئو و هم از گوگل ادز ترافیک جذب می کنند که نتیجه آن، افزایش فروش و مشتریان است.

فرهنگ لغت تبلیغات گوگل!

اگر قصد استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل را دارید، باید با مفاهیم اساسی آن آشنا شوید. در این بخش مهم ترین مفاهیمی که برای استفاده از تبلیغات گوگل نیاز دارید را بررسی می کنیم:

  • حساب کاربری (account): حساب کاربری گوگل ادز همان حسابی است که می توانید تبلیغات سایت های مختلف را مدیریت کنید.
  • کمپین (campaign): اگر بخواهید یک تبلیغات کلیکی گوگل انجام دهید، باید برای آن کمپین بسازید. در واقع کمپین بخشی از تبلیغات گوگل است که در آن کلمات کلیدی و هزینه ها را مدیریت می کنید. شما می توانید بی نهایت کمپین تبلیغاتی گوگل ایجاد کنید و آن ها را در یک اکانت مدیریت کنید.
  • کلمات کلیدی (keywords): کلمات کلیدی همان کلماتی هستند که می خواهید هنگام جستجوی آن ها توسط کاربران، سایت شما نمایش داده شود.
  • مزایده (bidding): کسب و کارهای دیگری هم هستند که می خواهند سایت خود را در جایگاه اول تبلیغات گوگل نمایش دهند؛ به همین دلیل گوگل مفهومی به نام مزایده را به وجود آورده است. بر اساس بودجه تعیین شده برای کمپین و همچنین سابقه حساب کاربری شما این مزایده انجام می شود و جایگاه نمایش تبلیغات شما مشخص می شود.
  • هزینه کلیک (cost-per-click): هزینه کلیک به معنای این است که به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات شما انجام می شود، چقدر می خواهید هزینه کنید. هر چقدر هزینه بیشتر باشد، تبلیغات شما هدفمند تر است و بهتر می توانید به هدف خود (فروش، افزایش مخاطب و…) برسید.
  • حداکثر هزینه هر کلیک (max cpc): این مفهوم به معنی حداکثر هزینه ای است که می خواهید برای تبلیغات کلیکی پرداخت کنید. البته باید توجه داشته باشید که هزینه نهایی را گوگل تعیین می کند و شما تنها باید حداکثر هزینه را مشخص کنید تا گوگل در مورد هزینه نهایی تصمیم بگیرد! معمولاً هزینه نهایی گوگل از هزینه ای که شما مشخص می کنید، کمتر است.
  • نمره کیفیت (Quality Score): امتیاز کیفی یکی عدد بین 1 تا 10 است که مربوط به میزان کیفیت تبلیغات شما است. این نمره بر اساس هزینه تبلیغات، صفحه فرود و فاکتور های مهم دیگری که در نرخ تبدیل تاثیرگذار هستند، مشخص می شود.
  • بودجه روزانه (Daily Budget): بودجه روزانه مربوط به حداکثر بودجه ای است که می خواهید در روز هزینه کنید! مثلاً می توانید برای هر روز 100 دلار هزینه کنید و گوگل حداکثر هزینه روزانه را بر اساس همین هزینه مشخص می کند.
  • نرخ تبدیل (conversion rate یا CTR): نرخ تبدیل در تبلیغات کلیکی به معنای تعداد کلیک صورت گرفته بر روی تبلیغات نسبت به تعداد نمایش آن است. هر چقدر تعداد آن بیشتر باشد، نرخ تبدیل شما هم بیشتر است و به معنای موفقیت بیشتر کمپین تبلیغاتی شما است. البته نرخ تبدیل در بخش های مختلف استفاده می شود؛ مثلاً تعداد فروش محصولات نسبت به تعداد بازدید کاربران می تواند نرخ تبدیل کاربر باشد.
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI): نرخ بازگشت سرمایه به معنای میزان بازگشت سرمایه نسبت به هزینه انجام شده است. این عدد از میزان فروش تقسیم بر میزان هزینه به دست می آید. مثلاً اگر شما 100 دلار هزینه تبلیغات داده باشید و 1000 دلار سود کرده باشید، نرخ تبدیل 10 است که اگر بخواهید آن را به درصد تبدیل کنید، 1000 درصد است.
  • روش های قیمت گذاری تبلیغات گوگل کدام هستند؟ – روش اول

نرخ بازگشت سرمایه یکی از مهم ترین مفاهیم در استراتژی تبلیغات هر کسب و کاری محسوب می شود! شما باید بدانید که تبلیغات انجام شده چقدر سودآوری برای شما داشته است. به عنوان مثال فرض کنید برای تبلیغات خود 5 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده باشید اما پس از پایان تبلیغات، تنها 3 میلیون تومان فروش داشته باشید. در این صورت نه تنها سود نکرده اید، بلکه حتی هزینه تبلیغات خود را هم در نیاورده اید. بنابراین در تبلیغات گوگل یا هر روش دیگری، نرخ بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارید که باید به آن دقت کنید.

نتیجه گیری

بسیاری از کسب و کارها برای آن که بتوانند سایت خود را به کاربران بیشتری معرفی کنند، از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده می کنند. تبلیغات گوگل ادوردز اگر به درستی مدیریت شود، می تواند نرخ تبدیل بسیار بالایی برای شما ایجاد کند که برای هر کسب و کاری ارزشمند است. در این مقاله به بررسی کامل گوگل ادز و مفاهیم اساسی آن پرداختیم که هر کسب و کاری برای استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل، به آن نیاز دارد. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا پاسخ شما را به صورت کامل بدهیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *