فتوشاپ و ایلاستریتور، دو برنامه‌ی بسیار محبوب در پکیچ گرافیکی ادوبی هستند که بیشترین استفاده را در میان گرافیست‌ها دارند. اگر تازه کار باشید، احتمالا نمی‌دانید تفاوت این دو برنامه در چیست و یادگیری کدام یک را باید ابتدا آغاز کنید. در ظاهر بسیاری چیزها در این برنامه شبیه هستند و این ممکن است شما را به اشتباه بندازد.

ما در نوشته‌ی امروز نگاهی می‌ندازیم به تفاوت‌هایی که برنامه‌های ایلاستریتور و فتوشاپ دارند.

ادوبی ایلاستریتور چه برنامه‌ای است؟

ایلاستریتور برنامه‌ای برای ویرایش و ساخت فایل‌های وکتوری است. فایل‌هایی که برای ساخت لوگو، طراح‌های گرافیکی، کارتون و فونت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر عکس فتوشاپ که از پیکسل در فایل‌های استفاده می‌کند، ایلاستریتور ساختاری برداری برای فایل‌هایش ایجاد می‌کند تا بتوانید وکتور بسازید.

وکتورها در واقع ساختار برداری دارند، یعنی به جای این که شامل تعداد مشخصی پیکسل باشند، برنامه فاصله‌ی بین نقاط مختلف سطحی که ساخته‌اید را با الگوریتم تخمین می‌زند. این موضوع باعث می‌شود تا طرح وکتوری را هر چه بزرگ‌تر کنید، کیفیت آن افت نکند. به خاطر همین که ایلاستریتور بیشتر برای ساخت وکتور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرافیست‌هایی که روی لوگو یا طراح‌های وکتوری کار می‌کنند به سراغش می‌روند.

مزیت‌های ایلاستریتور:

  • ساخت فایل‌های وکتور که هر چه بزرگ شوند کیفیت خود را از دست نمی‌دهند.
  • ایلاستریتور با توجه به اینکه بر اساس رزولوشن کار نمی‌کند، پرینت بهتری برایتان به همراه خواهد داشت.

مشکلات ایلاستریتور:

  • نمی‌توان از آن برای ویرایش عکس، گذاشتن فیلتر یا کارهای از این دست استفاده کرد.

ادوبی فتوشاپ چه برنامه‌ای است؟

فتوشاپ یکی از قوی‌ترین و محبوب‌ترین برنامه‌های ویرایش عکس در دنیاست که برای طراحی‌های گرافیکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به ابزارهای قدرتمند و کیفیت بالایی که فتوشاپ دارد، بهترین تجربه ویرایش عکس را برایتان به همراه خواهد داشت و شما می‌توانید در کنار تصحیح و تغییر در عکس، فیلترهای و افکت‌های مختص به خودتان را روی عکس اعمال کنید.

مزیت‌های فتوشاپ:

  • فتوشاپ نیز گزینه‌ای عالی برای ساخت طرح‌های گرافیکی است و برای طرح‌های وب و کارهایی که سایز ثابت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • کنترل کامل روی عکس و ابزارهای قدرمند برای ویرایش و بهینه سازی فایل خروجی
  • آموزش ابتدایی برش عکس در فتوشاپ

مشکلات فتوشاپ:

  • فایل‌هایی که با فتوشاپ می‌سازید، در بهترین حالت نیز وقتی بیش از حد بزرگ شوند، از کیفیت می‌افتند. البته این مشکل فتوشاپ نیست و خاصیت فایل‌هایی است که بر پایه تعداد پیکسل ساخته می‌شوند.

استفاده توامان از این برنامه‌ها

البته همین تفاوت‌ها بین فتوشاپ و ایلاستریتور، باعث می‌شود تا بسیاری از گرافیست‌ها، از هر دوی این برنامه‌ها برای تولید آثار خود استفاده کنند. در واقع امکاناتی که این دو برنامه (و حتی دیگر برنامه‌های ادوبی) تکمیل کننده‌ی هم هستند تا بتوانید به وسیله‌ی آن‌ها ایده‌های خود را بهترین و کامل‌ترین شکل پیاده کنید. پس اگر قصد دارید کار با برنامه‌های گرافیکی شرکت ادوبی را آغاز کنید، ابتدا باید بر اساس نیازهای خود، یکی از این دو برنامه را انتخاب کنید، اما باید در نظر داشته باشید، که یادگیری هر دوی آن‌ها، دست شما را برای ارائه کاری بهتر، باز می‌گذارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *