زمانی که نام ریپورتاژ آگهی به گوشمان می رسد، فکرمان به سمت سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل می رود! دلیل آن هم این است که بسیاری از کسب و کارها برای گرفتن بک لینک از رسانه های مختلف رپورتاژ آگهی خریداری می کنند اما ریپورتاژ اگهی یک نوع تبلیغات پر بازده هم است؛ در واقع اگر بتوانید محتوای جذاب و کاربردی به کاربران ارائه کنید، رپورتاژ آگهی می تواند تبلیغات پر بازده ای برای کسب و کار شما به حساب بیاید. در این مقاله می خواهیم به بررسی بعد تبلیغاتی در رپورتاژ آگهی و همچنین نکات مهم برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی تبلیغاتی مناسب بپردازیم! پس اگر می خواهید با یک تیر، دو نشان بزنید و از رپورتاژ آگهی علاوه بر بک لینک به چشم تبلیغات هم نگاه کنید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیدگاه تبلیغاتی نسبت به ریپورتاژ آگهی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در رسانه ای، یک عنوان جذاب نظرتان را جلب کرده است و وارد صفحه آن محتوا شده باشید! پس از آن که محتوا را کامل خواندید، متوجه تبلیغات غیر مستقیم در پایان آن محتوا می شوید یا لینک های مربوط به یک سایت دیگر را مشاهده می کنید. به این نوع تبلیغات که در قالب یک پست در سایت های دیگر منتشر می شود و حاوی لینک یا تبلیغات سایت های دیگر است، ریپورتاژ آگهی گفته می شود. در واقع رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات همسان است که در قالب گزارش خبری منتشر می شود؛ البته رپورتاژ آگهی ساختار و قواعد خاص خود را دارد و جالب است بدانید که در گذشته هم از این روش تبلیغات در نشریه ها استفاده می‌شد.

دیدگاه تبلیغاتی نسبت به رپورتاژ آگهی

با استفاده از ریپورتاژ آگهی شما می توانید یک نیاز یا سوال کاربران را به صورت کامل بررسی کنید و در آن محتوا، لینک های سایت خود را قرار دهید. این کار باعث می شود تا رتبه صفحات مربوط به آن لینک ها با آنکرتکست دلخواه شما در گوگل بهبود پیدا کند. از طرف دیگر، شما می توانید در پایان محتوای ریپورتاژ آگهی خود یک پیشنهاد عالی و رد نشدنی به کاربران ارائه کنید تا تشویق به خرید محصولات یا خدمات کسب و کار شما شوند. رسانه های مختلف، قوانین مختلفی برای انتشار ریپورتاژ آگهی شما دارند اما اکثر آن ها ریپورتاژ آگهی را برای همیشه در سایت خود نگه داری می کنند. بنابراین با نوشتن یک محتوای همیشه سبز، کاربران آن محتوا را از طریق آن رسانه و گوگل پیدا می کنند و وارد لینک های آن محتوا که همان لینک های سایت شما است، می شوند. بنابراین رپورتاژ آگهی نوعی تبلیغات است که حس تبلیغاتی به کاربر نمی دهد و بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت.

چگونه بیشترین بازدهی تبلیغاتی را از رپورتاژ آگهی بگیریم؟

تا اینجای مقاله حتماً متوجه اهمیت ریپورتاژ آگهی شده اید و می دانید که چقدر می تواند در افزایش فروش و مشتریان کسب و کارتان موفق عمل کند! البته رپورتاژ آگهی برای آن که بتواند بهترین نتیجه را برای کسب و کار شما داشته باشد، باید ویژگی هایی داشته باشد. در واقع تنها انتشار رپورتاژ آگهی نمی تواند فروش زیادی برای شما ایجاد کند؛ حتی نمی تواند تاثیر خوبی در رتبه سایت شما در گوگل داشته باشد! بلکه رپورتاژ آگهی مناسب می تواند فروش کسب و کارتان را افزایش دهد. در این بخش به بررسی 10 مرحله برای انتشار یک رپورتاژ آگهی تاثیرگذار می پردازیم:

  1. بررسی مخاطبان هدف کسب و کار

اولین قدم برای نوشتن محتوا و انتشار ریپورتاژ آگهی بررسی مخاطبان هدف کسب و کارتان است! مخاطبان هدف هر کسب و کاری ویژگی های خاص خود را دارند و رپورتاژ آگهی شما قرار است به دست این افراد برسد. بنابراین پیش از آن که کاری انجام دهید، مخاطبان هدف کسب و کار خود را بررسی کنید؛ در واقع شما باید ببینید که کدام دسته از افراد به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. بدون دانستن این ویژگی ها هیچ کدام از 9 مرحله بعدی را هم به خوبی نمی توانید انجام دهید.

اگر یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید و مدتی در آن فعالیت کرده باشید، باید اطلاعات خوبی از مخاطبان هدف کسب و کار خود داشته باشید. حتی لازم است که پرسونای مشتری خود را بسازید تا استراتژی کسب و کار خود را متناسب با آن بچینید. برای دانستن ویژگی های مخاطب هدف کسب و کار خود، از خودتان در مورد کاربران سوال بپرسید. می توانید از سوال ساده ای مثل “جنسیت مخاطبان هدف ما و بازه سنی آن ها چقدر است” شروع کنید. این کار می تواند در مراحل بعدی انتشار یک رپورتاژ تاثیرگذار و تبلیغاتی بسیار موثر باشد.

  1. انتخاب یک رسانه مناسب برای انتشار رپورتاژ آگهی

اگر مرحله قبل را به خوبی انجام دهید، قطعاً اطلاعات خوبی در مورد مخاطبان هدف خود کسب کرده اید! یکی از ویژگی های مخاطبان هدف که باید بدانید، این است که آن ها به چه نوع مطالبی علاقه دارند. این کار به شما کمک می کند تا رسانه مناسبی برای انتشار رپورتاژ آگهی انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر مخاطبان هدف کسب و کار شما به محتوای اقتصادی علاقه مند هستند، به راحتی می توانید آن ها را در رسانه های مالی و اقتصادی پیدا کنید؛ به خصوص سایت هایی که تغییرات ارز، طلا، ارز دیجیتال و… را پوشش می دهند.

انتخاب رسانه مناسب برای رپورتاژ آگهی

بنابراین پس از آن که مخاطبان هدف کسب و کار خود را شناسایی کردید، زمان آن رسیده است که به دنبال رسانه های مورد علاقه کاربران هدف خود باشید. اگر در حوزه خاصی فعالیت می کنید و رسانه مناسب برای کسب و کار خود پیدا نکردید، رسانه های خبری که موضوعات متنوعی را پوشش می دهند انتخاب کنید! زیرا در رسانه های خبری انواع مخاطبان هدف حضور دارند و با توجه به رتبه بسیار عالی رسانه های خبری، می توانید به راحتی رپورتاژ آگهی خود را به مخاطبان هدف ارائه کنید.

  1. انتخاب یک عنوان مناسب برای رپورتاژ آگهی

در این مرحله شما ویژگی های مخاطبان هدف خود را می دانید و رسانه مناسبی برای مخاطبان هدف کسب و کارتان انتخاب کرده اید! اکنون زمان آن رسیده است که محتوای رپورتاژ آگهی خود را به بهترین شکل ممکن بنویسید. اولین قدم برای تولید محتوای رپورتاژ آگهی انتخاب یک عنوان مناسب است؛ عنوان مناسب، عنوانی است که نشان دهنده محتوای رپورتاژ شما باشد و به قدری جذاب باشد که نظر کاربر را جلب کند. در انتخاب عنوان از کلماتی که هیجان کاربر را تحریک می کند، استفاده کنید! به عنوان مثال استفاده از کلمات “رایگان، تخفیف ویژه، فروش فوری و…” می تواند نظر کاربران را جلب کند و آن ها را صفحه محتوای شما هدایت کند.

اگر این اتفاق افتاده باشد، به این معنی است که عنوان توانسته وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و بقیه کارها به عهده سایر بخش های محتوای شما است. البته در کنار عنوان، استفاده از یک تصویر شاخص جذاب و با کیفیت هم تاثیر بسیار زیادی دارد! بنابراین عنوان جذاب و تصویر جذاب در کنار هم می توانند مانند بمبی باشد که کاربران را به صفحه رپورتاژ آگهی هدایت می کند.

  1. نوشتن یک مقدمه جذاب برای مخاطبان

پس از آن که کاربر به کمک یک عنوان قوی وارد صفحه محتوای ریپورتاژ شما شود، اکنون وظیفه مقدمه است که کاربر را در آن صفحه نگه دارد! کاربران همیشه چند خط اول که همان مقدمه است را به دقت می خوانند، اگر در مقدمه مسئله جذابی دیدند یا متوجه شدند که با خواندن آن محتوا چه چیزی را یاد می گیرند، آن را تا آخر می خوانند. در صورتی که اگر مقدمه نتواند نظر کاربران را جلب کند یا متوجه نشوند که این محتوا در مورد چه چیزی است، محتوای شما را بسته و به سراغ محتوای دیگری می روند.

بنابراین برای آن که کاربرانی که وارد صفحه رپورتاژ شما می شوند را نگه دارید، باید یک مقدمه جذاب و گیرا داشته باشید! مقدمه در حد یک پاراگراف (3 تا 4 خط) کافی است؛ در همین چند خط باید ابتدا به کاربران بگویید که قرار است چه چیزی در این محتوا یاد بگیرند و کدام نیاز آن ها برطرف می شود.

  1. تحقیق در مورد محتوای اصلی رپورتاژ آگهی

یکی از مسائلی که برای آن که بعد تبلیغاتی رپورتاژ آگهی بسیار موثر عمل کند، تحقیق در مورد محتوای اصلی است! در واقع باید تحقیق کنید که کاربران به دنبال چه نوع محتوایی هستند و به چه چیزی نیاز دارند. بهترین راه کار برای نوشتن محتوای اصلی، این است که ببینید نیاز کاربران چیست یا چه سوالی بیشتر ذهن آن ها را درگیر کرده است. این مسئله هم کاملاً بستگی به ویژگی های مخاطبان هدف شما دارد و نمی توان بدون آن به این سوالات پاسخ داد. اگر سوال یا نیاز کاربران را به درستی پیدا کرده باشید، می توانید یک محتوای ارزشمند در مورد نیاز یا سوال آن ها تولید کنید و اعتبار خود را نزد کاربران افزایش دهید

اگر کاربران توانسته باشند از محتوای شما بیشترین استفاده را داشته باشند، خیلی راحت می توانید محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید و از آن ها بخواهید که خرید کنند. شک نکنید که اگر کاربران به کسب و کارتان اعتماد داشته باشند، اعتبار کسب و کارتان پیش آن ها بالا می روند؛ حال اگر به محصولات یا خدمات شما نیاز داشته باشند، قطعاً از شما خرید می کنند.

  1. استفاده از تکنیک داستان سرایی در نوشتن محتوای رپورتاژ آگهی

در سال های اخیر، کاربران کمتر به محتوای رسمی علاقه نشان می دهند و بیشتر دوست دارند که داستان های جذاب بشنوند؛ البته داستان هایی از جنس واقعیت که به کاربران ارزشی اضافه کند! داستان سرایی تکنیکی است که با استفاده از آن می توانید موضوعی را به صورت کاملاً جذاب و داستانی به کاربران ارائه کنید. جالب است بدانید که بخش بزرگی از موفقیت تبلیغات و بازاریابی محتوای کسب و کارها به داستان سرایی بستگی دارد. در تولید محتوای ریپورتاژ آگهی هم داستان سرایی می تواند بسیار موثر واقع شود. به عنوان مثال فرض کنید بخواهید گزارش یک جلسه را برای کاربران سایت خود تعریف کنید؛ به نظر شما کاربران به گزارش رسمی علاقه نشان می دهند یا گزارش داستانی؟ پس نباید فراموش کنید که داستان سرایی بخش بزرگی از موفقیت رپورتاژ آگهی شما در بعد تبلیغاتی را تضمین می کند.

چگونه ریپورتاژ آگهی رایگان و تاثیرگذار بنویسیم؟ – بخش اول

اهمیت داستان سرایی در رپورتاژ آگهی

یک ایده مناسب برای داستان سرایی در رپورتاژ آگهی، این است که کسب و کار خود را به عنوان یک کاراکتر داستانی تعریف کنید و در نهایت، به معرفی کسب و کار خود بپردازید؛ در این صورت ابتدا نظر کاربران را جلب و سپس کسب و کارتان را معرفی کرده اید.

  1. پیدا کردن مشکلات یا نیازهای مخاطبان هدف

بالاتر هم اشاره کردیم که یکی از ایده های تولید محتوای ریپورتاژ آگهی، پاسخ به سوالات و نیازهای کاربران است! مخاطبان هر کسب و کاری سوالات و نیازهایی دارند که اگر به درستی پاسخ داده شود، اعتماد آن ها را تا حد زیادی جلب می کند. برای آن که ببینید کاربران چه سوالاتی دارند، می توانید از سایت یا شبکه اجتماعی خود کمک بگیرید. البته اگر کسب و کارتان مدتی است که فعالیت می کند، حتماً کاربران تا کنون سوالاتی از شما پرسیده اند و می دانید که اکثر آن ها چه سوالاتی دارند. همین سوال را به صورت یک محتوای جذاب و تا جای ممکن، داستانی در بیاورید و به عنوان یک محتوای کاربردی به کاربران سایت خود ارائه کنید.

فراموش نکنید که این سوال ممکن است سوال هزاران نفر دیگر هم باشد و در صورتی که در یک رسانه پر بازدید ریپورتاژ خود را ارائه کنید، کاربران آن سایت هم پاسخ سوال خود را می گیرند. بنابراین شما با راحتی می توانید مخاطبان رسانه های دیگر را به مشتریان کسب و کار خود تبدیل کنید.

  1. درگیر کردن احساس کاربران

شاید باورتان نشود اما حتی اگر کاربران به محصولی نیاز داشته باشند، تصمیم نهایی آن ها را احساس آن ها می گیرد! حتی گاهی اوقات کاربران به محصولی نیاز ندارند اما به دلیل آن که نسبت به کسب و کارتان حس خوبی دارند، از شما خرید می کنند. حتماً تا کنون از دیجی کالا خرید کرده اید؛ شاید باورتان نشود اما تخفیف های شگفت انگیز این فروشگاه دقیقاً همین کار را می کند! کاربران محصولاتی را که شاید کمتر به آن نیاز داشته باشند اما حس می کنند می تواند برای آن ها مفید باشد، در صورتی که حس خوبی نسبت به تخفیف ها داشته باشند خریداری می کنند.

شما هم یک کسب و کار هستید و تصمیم نهایی کاربران در مورد خرید از شما به احساس کاربران بستگی دارد! سعی کنید با استفاده از جملا مناسب نظر کاربران را جلب کنید و احساس آن ها را برای خرید از کسب و کار خود تحریک کنید.

  1. ارائه پیشنهاد شگفت انگیز رد نشدنی

کاربران معمولاً پیشنهادات عالی را رد نمی کنند! به عنوان مثال اگر شما قصد خرید یک محصول 3 میلیون تومانی که شاید به آن نیاز داشته باشید اما نبود آن هم مشکلی برای شما ایجاد نمی کند را داشته باشید، شاید از خرید آن منصرف شوید. حال اگر همین محصول با تخفیف 50 درصدی ارائه شود، بدون هیچ گونه تردید آن را خریداری می کنید؛ زیرا در این مواقع قیمت آن محصول ارجحیت دارد و نمی توانید چنین پیشنهادی را رد کنید! به خصوص اگر محصولاتی دارید که تاریخ انقضا دارند، این روش بسیار کاربردی است و پیشنهاد می کنیم حتماً از آن استفاده کنید.

اهمیت احساس مخاطب در رپورتاژ اگهی

اگر قصد دارید کاربران رسانه موردنظر را به مشتریان خود تبدیل کنید، به آن ها پیشنهاداتی بدهید که نتوانند رد کنند! ارائه کدهای تخفیف، ارسال رایگان، هدیه دادن و… همگی از کارهایی هستند که می تواند کاربران را تشویق به خرید محصولات و خدمات کسب و کارتان کند. از این روش می توانید در شبکه های اجتماعی هم استفاده کنید تا فروش بیشتری را در کسب و کار خود تجربه کنید.

  1. اثبات ادعا با کمک نظر مشتریان کسب و کار

بسیاری از کسب و کارها هنگام تولید محتوای ریپورتاژ یا حتی کمپین های تبلیغاتی از اغراق استفاده می کنند؛ در واقع آن ها ادعاهای بزرگی می کنند که اگر قابل اثبات نباشد، کاربران به چشم یک کسب و کار فریب کار به آن ها نگاه می کنند. البته ادعا کردن بد نیست؛ اما در صورتی که واقعی و قابل اثبات باشد. اگر خدمات ارائه می کنید، نظرات کاربران می تواند یک روش مناسب برای اثبات ادعای شما باشد. مثلاً اگر گفته اید که 95 درصد کاربران از شما رضایت دارند، کافی است نظرات بزرگ ترین مشتریان کسب و کار خود را معرفی کنید تا کاربران هم بتوانند به شما اعتماد کنند.

البته گاهی اوقات شما نمی توانید نظر کاربران را در رسانه ها قرار دهید؛ پیشنهاد می کنیم یک صفحه در سایت خود ایجاد کرده و نظرات مشتریان خود را در آن درج کنید. سپس لینک مربوط به نظرات را در صفحه رپورتاژ آگهی خود قرار دهید تا کاربران بتوانند نظر مشتریان شما را بخوانند.

نتیجه گیری

ریپورتاژ آگهی یکی از روش های تبلیغات همسان است که می تواند بازدهی بسیار خوبی داشته باشد! در واقع با رعایت برخی اصول حرفه ای، می توانید با کمترین هزینه تبلیغات، بیشترین بازدهی را بگیرید و کاربران رسانه های دیگر را به مشتریان خود تبدیل کنید. اگر در زمینه ریپورتاژ آگهی و بعد تبلیغاتی آن سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *