در مطلب قبلی کلیات مرتبط به یک گزارش سطح-بالا از «نمای کلی مخاطبین» را شرح دادیم. در انتهای صفحه‌ی مرتبط به این گزارش گزینه‌ای با عنوان «View full report» -یا نمایش یک گزارش کامل- وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید گزارشی کامل راجع به بُعد‌ی را ببینید که از ستون سمت چپ برگزیده شده است.

حال بیایید نگاهی به یکی از این گزارش‌های جامع و کامل بیاندازیم.

وقتی یک گزارش کامل را باز می‌کنید در زیر «انتخاب گر بخش‌ها» (Segment Picker)، لینک‌هایی را مشاهده می‌نمایید که از طریق آنها می‌توان به داده‌های مختلف مرتبط به گزارش دسترسی داشت. لینکِ Summery به نمایی با همین عنوان و به معنای «نمای خلاصه شده» ختم می‌شود، که در آن اطلاعات گردآوری شده‌ی مرتبط به یک بُعد بر مبنای شاخص‌هایی مانند «فراگیری» (Acquisition)، رفتار (Behavior) و نرخ تبدیل (Conversion) دسته‌بندی می‌گردند.

 

 

«Site Usage» شاخص‌های رفتاری، مانند تعداد کاربران، تعداد Session‌ها به ازای هر کاربر، میزان کاربران جدید، متوسط تعداد صفحات نمایش داده شده در هر session و متوسط زمان مجموع sessionها را به نمایش در می‌آورد.

با کلیک روی لینک «Goals» شاخص‌هایی را بر مبنای تعداد اهدافی که تعریف کرده‌اید مشاهده می‌کنید و این لینک تنها زمانی در دسترس خواهد بود که یک هدف (Goal) ایجاد کرده باشید؛ در مورد نحوه‌ی ایجاد اهداف و کاربردشان بعداً به شکل مفصل‌تری صحبت خواهیم کرد. در نهایت نوبت به لینکِ «Ecommerce» می‌رسد که شاخص‌های مرتبط به تراکنش‌های مالی را نشان می‌دهد. برای در دسترس بودن این گزینه ‌هم باید ویژگی مرتبط به دنبال کردن تراکنش‌های مالی-الکترونیکی توسط گوگل آنالیتیکس را فعال کرده باشید.

در صفحه مرتبط به «گزارش کامل» در زیر نمودار خطی قادر هستید جدول اطلاعاتی اصلی را ملاحظه کنید. در تصویر زیرین ستون اول این جدول به Country (کشور) تخصیص پیدا کرده؛ گفتنی است ستون مذکور همواره به بعدی اختصاص می‌یابد که در هنگام کلیک روی عبارت «View full report» در صفحه‌ی نمای کلی مخاطبین در حال انتخاب بوده است. این حرف به آن معناست که در تصویر زیرین وقتی «نمایش گزارش کامل» کلیک شده، کاربر از قسمت «جمعیت شناسی» -یا همان Demographics- گزینه‌ی Country –یا همان کشور- را انتخاب کرده بوده است.

ضمناً شما می‌توانید با لینک‌هایی که در بالای جدول قرار دارند، بین دسته‌بندی‌های شهر‌ها (city)، قاره‌ها (continent) و شبه قاره‌ها (subcontinent) سوئیچ کرده و داده‌های جدول را بر مبنای این دسته‌بندی‌ها رویت کنید. لازم است این نکته را هم یادآور شویم که برای داشتن تحلیل‌هایی دقیق‌تر این امکان را دارید که یک بعد دوم را نیز به جدول بیافزایید. چنین کاری از طریق منوی Secondary dimension به سادگی امکان پذیر است. بهره‌گیری از یک بعد ثانویه در تحلیل داده‌ها یک امر کاملاً رایج به حساب می‌آید. برای مثال، می‌توان از «device category» -یا همان «دسته‌بندی ابزارهای مورد استفاده‌ی کاربران»- به عنوان بعد دوم در «گزارش موقعیت جغرافیایی» (location report) بهره گرفت و دریافت کاربران هر کشور عمدتاً با چه گجت‌ها و ابزار‌هایی به سایت‌تان سر می‌زنند.

 

 

در جدول بالا هر ردیف جزئیات متفاوت و معینی از ترافیک مرتبط به یک کشور را نمایش می‌دهد. می‌بایست به این مسئله اشاره‌ای داشته باشیم که آنالیتیکس به صورت پیش‌فرض تنها ده ردیف اول جدول را نشان می‌دهد ولی شما می‌توانید هر تعداد ردیف را که می‌خواهید روی نمایشگر‌تان مشاهده کنید. برای دیدن ردیف‌های بیشتر از منوی «Show rows» (نمایش ردیف‌ها) در گوشه‌ی سمت راست و پائین استفاده کنید و معین نمایید که چند ردیف را می‌خواهید ببینید؛ در عین حال دو دکمه‌ی جهت‌نمای چپ و راست هم اجازه می‌دهند تا در میان ردیف‌های جدول اسکرول کنید. اگر تمام ستون‌های جدول را نیز به صورت یکجا نمی‌بینید، برای دسترسی به باقی آنها شاید لازم باشد از نوار اسکرول افقی بهره بگیرید که در پائین آن ظاهر می‌گردد.

تحلیل داده‌های جدول به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. کلیک روی عنوان هر ستون، سبب می‌شود داده‌های آن به شکل صعودی یا نزولی مرتب شوند. ضمناً در کنار عنوان یکی از ستون‌ها نیز یک فلش کوچک ظاهر می‌گردد، که این فلش نشان می‌دهد کل جدول بر اساس داده‌ّهای کدام ستون به صورت نزولی یا صعودی نظم گرفته است.

نباید از یاد برد که فیلتر کردن داده‌های جدول نیز می‌تواند مفید باشد و تمرکز بیشتری روی بخش‌هایی از ترافیک ایجاد کند که حائز اهمیت‌تر هستند. بگذارید استفاده از فیلتر‌ها را با یک مثال شرح دهیم. فرض کنید که می‌خواهید داده‌های ترافیکی مرتبط به کاربران یک کشور خاص، مثلاً هند را ببینید. برای این منظور دو راه حل دارید؛ راه حل اول اینکه می‌توانید در جدول اسکرول کرده تا عاقبت به ردیف مرتبط به کشور هند برسید، یا اینکه از نوار جستجو یا همان فیلتر حاضر در بالای جدول کمک گرفته و عبارت «India» را در آن وارد کنید تا تمامی داده‌هایی که در جدول این عبارت در آنها وجود دارد شامل فیلتر شده و به شما نشان داده شوند. در کنار نوار جستجو یا فیلتری که به آن پرداختیم یک گزینه‌ی Advanced هم تعبیه شده که به کاربر امکان می‌دهد فیلتر‌های پیشرفته‌تر و دقیق‌تری را ایجاد کند. ناگفته نماند که در درس‌های آتی و در دوره‌های پیشرفته‌تر به شکل مفصلی به نحوه‌ی ایجاد فیلتر‌های پیچیده‌تر و کمک گرفتن از آنها خواهیم پرداخت.

بصری سازی گزارش‌ها

درست در کنار لینک Advanced که در بالا از آن سخن گفتیم و در کنار نوار فیلتر قرار داشت، چندین گزینه برای بصری‌سازی گزارش‌ها در نظر گرفته شده‌اند:

  • گزینه‌ی data در اصل شیوه‌ی پیش‌فرض بصری سازی برای اکثر گزارش‌ها محسوب می‌شود. استفاده از این گزینه داده‌ها را در یک جدول تعبیه کرده و آنها را در بخش‌هایی با عناوین فراگیری (acquisition)، رفتار (behavior) و نرخ تبدیل (conversions) نظم می‌بخشد.
  • گزینه دیگری با عنوان «Pie Chart» یا «Percentage» هم در دسترس است که نمودار‌هایی دایره‌ای از داده‌های شما ایجاد می‌کند. با چنین نمودارهایی می‌توانید به شکل بصری نشان دهید چند درصد از کاربران‌تان از کامپیوترهای دسکتاپ، تبلت‌ها و یا تلفن‌های هوشمند برای رجوع به سایت یا سرویس‌تان استفاده می‌کنند. گفتنی است قادرید از منوهای موجود معین کنید چه شاخص‌هایی در نمودارهای دایره‌ای دخیل شده و نمودارها با توجه به آنها تولید گردند.
  • گزینه‌ی «Performance» نموداری خطی از داده‌های شما را نشان می‌دهد. استفاده از این شیوه بصری سازی مقایسه شانه به شانه میان بخش‌های مختلف را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. مثلاً به کمک آن می‌توانید به سادگی ترافیک ورودی از کشور‌های مختلف را مرور و مقایسه کرده و دریابید بیشترین و کمترین ترافیک متعلق به کاربران کدام سرزمین‌ها هستند. همچنین دخیل کردن شاخص‌های گوناگون در نمودار مورد بحث نیز از طریق منو‌های موجود امکان‌پذیر است.
  • «نمای مقایسه‌ای» یا «Comparison View» یک نمودار میله‌ای را به کاربر نشان می‌دهد تا بتواند به سرعت دریابد کدامیک از داده‌های جدول بر مبنای شاخص انتخابی، از میزان میانگین آن در رابطه با سایت بیشتر یا کمتر هستند. اگر اطلاعات موجود در یک ردیف از میزان میانگین شاخص مربوطه بیشتر باشند، نمودار خطی مرتبط به آن به رنگ سبز خواهد بود و در غیر اینصورت نمودار با رنگ قرمز پدیدار می‌شود. یکبار دیگر نیز یادآور می‌شویم با استفاده از منوهای موجود می‌توانید شاخص‌هایی که در این شیوه بصری‌سازی دخیل هستند را تغییر دهید.
  • در آخر به گزینه‌ی «Pivot» می‌رسیم، که با آن جدولی ایجاد شده و در این جدول ستون‌ها و ردیف‌ها داده‌های بُعد‌های مختلف را در کنار یکدیگر نشان داده و به این ترتیب به سادگی امکان قیاس میان‌شان فراهم می‌آید. برای مثال می‌توانیم مقدار bounce rate و تعداد sessionها به همراه نوع دیوایس مورد استفاده‌ی کاربران برای هر صفحه را در کنار هم و در یک جدول ببینیم و قیاسی میان این داده‌ها برای صفحات مختلف داشته باشیم.

منبع: Google Analytics Academy

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *