همگان می‌دانند اَپ استور مک راه‌حل پیش‌فرض برای ارتقا و نصب سیستم‌عامل macOS محسوب می‌شود، اما این راه‌حل ممکن است برای بسیاری از افراد کارآمد نباشد. برای مثال، شخصی را در نظر بگیرید که چند کامپیوتر مک دارد اما پهنای باند اینترنتش محدود است و نمی‌تواند روی تک تک آنها کل سیستم‌عامل جدید را دانلود کند.

در چنین مواقعی بهترین راهکار در اختیار داشتن یک USB درایو بوتیبل از سیستم‌عامل macOS است. ساخت چنین USB درایوی ابداً سخت نیست و حتی پیش‌نیازهای چندانی را هم لازم ندارد. برای اینکه یک حافظه فلش بوتیبل از macOS داشته باشید ابتدا و پیش از هر چیز به این موارد احتیاج دارید:

  • یک حافظه فلش یا USB درایو با حداقل ۸ گیگابایت ظرفیت؛ گفتنی است فرآیندی که در ادامه توضیح خواهیم داد کل اطلاعات کنونی موجود روی حافظه‌ی USB را پاک خواهد کرد، بنابراین اگر فایل‌های مهمی در آن ذخیره کرده‌اید، بهتر است از آنها پشتیبان بگیرید. اگر هم حافظه‌ USB شما ظرفیتش بیش از ۸ گیگابایت است و می‌خواهید از مازاد ظرفیت آن برای ذخیره‌سازی داده‌های دیگری استفاده کنید، می‌توانید از ابزار Disk Utility خود مک کمک گرفته و روی حافظه USBتان یک پارتیشن ۸ گیگابایتی مجزا را ایجاد کنید.
  • برای ادامه کار و ایجاد یک حافظه USB‌ بوتیبلِ macOS، باید حداقل یک کامپیوترِ مکِ قابل استفاده و بدون مشکل داشته باشید که بتواند به اَپ استور دسترسی پیدا کند.

اگر دو موردی که در بالا آوردیم را در اختیار دارید می‌توانید فرآیند ساخت حافظه‌ی USB قابل بوت را آغاز کنید.

ابتدا macOS را از اَپ استور مک دانلود کنید

برای شروع پیش از هر چیز، به فایل نصب نسخه‌ای از سیستم‌عامل macOS‌ نیاز دارید که می‌خواهید حافظه USB بوتیبل‌تان مبتنی بر آن باشد. در همین راستا به سراغ اپ استور مک بروید. اگر نسخه‌ی مورد نظرتان، آخرین نسخه از سیستم‌عامل macOS محسوب می‌شود، کافیست عبارت «macOS» را در استور جستجو کرده و سپس در صفحه‌ی مربوطه روی دکمه‌ی «Download» یا «Install» کلیک کنید.

بر حسب سرعت اینترنت شما مدتی طول می‌کشد تا فایل نصب سیستم‌عامل دانلود شود. پس از دانلود شدن فایل هم به صورت خودکار پنجره‌ی نصب macOS‌ روی صفحه ظاهر می‌گردد؛ این پنجره را ببندید، سپس به فولدر  Applications بروید تا مطمئن شوید فایل نصب سیستم‌عامل در آن حضور دارد.

گفتنی است که اگر آخرین نسخه از macOS را نمی‌خواهید، جستجوی عبارتی که قبل‌تر ذکر کردیم به شما کمکی نمی‌کند. در این وضعیت می‌بایست در پنجره استور به سراغ تب «Purchase» رفته، در این تب به سمت پائین اسکرول کرده تا نسخه‌ای از سیستم‌عامل را پیدا نمایید که می‌خواهید بوتیبل کنید و سپس روی دکمه‌ی دانلود در مقابل آن کلیک نمایید.

ذکر این نکته ضرورت دارد که وقتی به سراغ تب Purchase در اپ استور می‌روید تنها می‌توانید نسخه‌هایی از macOS را در آن بیابید که قبلاً دانلودشان کرده‌اید. هنگامیکه یکی از این نسخ را پیدا و دکمه‌ی دانلود در مقابلش را زدید، پس از کامل شدن فرآیند دانلود به صورت خودکار پنجره‌ی نصب سیستم‌عامل باز می‌شود؛ پنجره‌ی نصب را ببندید و فولدر Applications را چک کنید تا مطمئن شوید فایل نصب macOS در آن حضور دارد.

حال همه چیز آماده است تا حافظه USB بوتیبل خود را بسازیم. برای اینکار دو روش وجود دارد، یکی با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی سوم شخص و دیگری به کمک خطوط دستور و ترمینال، که در ادامه هر دوی آنها را شرح خواهیم داد.

روش آسان: با استفاده از DiskMaker X

ساده‌ترین راه برای ایجاد یک حافظه USB قابل بوت، دانلود ابزاری با نام DiskMaker X و ایجاد حافظه به کمک آن است. به صورت معمول همواره آخرین نسخه از ابزار مذکور تنها از آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل macOS پشتیبانی به عمل می‌آورد؛ اگر قصد دارید نسخه‌ای قدیمی از macOS را بدل به حافظه‌ای بوتیبل کنید، بد نیست فهرست نسخه‌های پیشین DiskMaker X را چک و ورژنی که مناسب کارتان است را از این فهرست دریافت کنید.

نصب نرم‌افزاری که در بالا از آن سخن گفتیم هم بسیار ساده است. نخست فایل DMG آن را ماونت کرده و سپس فایل برنامه را با کشیدن و رها کردن در درون فولدر Applications بیاندازید.

بعد از نصب، DiskMaker X را اجرا کنید. بلافاصله پس از اجرا معمولاً خود این نرم‌افزار به صورت خودکار فایل نسخه‌ای از سیستم‌عامل را پیدا می‌کند که قبلاً دانلود کرده‌اید. اگر فایل نصب سیستم‌عامل را در فولدری غیر از Applications گذاشته باشید می‌توانید به صورت دستی محل استقرار فایل را به DiskMaker X نشان دهید.

در گام بعدی از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید کدام دیسک را استفاده کرده و آن را مجهز به قابلیت بوت کنید. از یاد نبرید درایوی که در این مرحله معرفی می‌کنید به صورت کامل اطلاعاتش پاک خواهد شد؛ حافظه USBتان را به سیستم وصل کرده و آن را در پنجره‌ی نرم‌افزار هم انتخاب نمایید.

با انتخاب حافظه‌ی USB مورد نظر به شما هشداری در رابطه با پاک شدن اطلاعات آن داده خواهد شد. در پائین این هشدار روی دکمه‌ی «Erase then create the disk»‌ کلیک کنید تا کار آغاز شود. از اینجا به بعد DiskMaker X در پس زمینه مشغول انجام امور می‌شود و وقتی کارش به اتمام برسد، از اسپیکرها‌ی دستگاه یک صدای بلندِ غرش شیر پخش خواهد شد!

روش کمی سخت‌تر: با استفاده از ترمینال و خطوط دستور

اگر نمی‌خواهید از ابزارهای سوم شخص برای ساخت حافظه‌ی USB‌ بوتیبل کمک بگیرید، می‌توانید به سراغ ترمینال مک بروید. در تمامی اینستالرهای macOS، اسکریپتی با نام createinstallmedia وجود دارد و لازم است در روش مبتنی بر ترمینال این اسکریپت را اجرا کنیم.

پیش از شروع ابتدا حافظه USB خود را به سیستم متصل کرده و برای آن یک نام تعریف کنید. ما در این راهنما حافظه‌ی مورد استفاده‌مان را «Installer» نامیده‌ایم، اما شما مجاز هستید هر نامی که می‌خواهید را به آن اختصاص دهید.

حال بیایید به سراغ اسکریپتی برویم که کمی قبل‌تر راجع به آن صحبت کردیم. از طریق فولدر Applications‌ و سپس Utilities ترمینال را اجرا کنید. در پنجره‌ی ترمینال دستوری که در زیر آمده است را وارد کنید؛ ذکر این نکته ضرورت دارد که بر حسب نسخه‌ای از سیستم‌عامل که قصد استفاده از آن را دارید بخش‌هایی از دستور زیر نیازمند تغییر است. آنچه در پائین آمده دقیقاً دستوریست که می‌بایست برای نسخه «های سیرا» به کار بسته شود.

sudo /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/Installer –applicationpath /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app

اگر قصد دارید بدانید دستور بالا چه چیزهایی را در خودش جای داده، می‌توانیم قدری آن را تجزیه کنیم:

  • برای اجرای یک دستور با سطح دسترسی Root لازم است حتماً در ابتدای آن از عبارت sudo استفاده کنیم.
  • /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia محل قرارگیری اسکریپت createinstallmedia که قبلاً‌ راجع به آن توضیح دادیم را شرح می‌دهد. واضح است در این دستور به جای «High\ Sierra.app» می‌توانید نام نسخه‌ی دیگری از سیستم عامل که در حال استفاده از آن هستید را وارد کنید.
  • برای اینکه مشخص نماییم روی کدام حافظه و در چه مسیری اطلاعات باید پیاده شوند، عبارت /Volumes/Installer را به دستور اضافه می‌کنیم.
  • به منظور مشخص شدن محل قرارگیری پکیج‌ نصاب سیستم‌عامل نیز این بخش به دستور اضافه شده است: /Applications/Install\ macOS\ High\ Sierra.app

پس از اینکه دستور را در پنجره‌ی ترمینال وارد کردید، از شما پرسیده می‌شود که آیا اطمینان دارید می‌خواهید کلیه اطلاعات حافظه USB خود را پاک کنید؟

وارد کردن حرف «Y» به معنی پاسخ مثبت و شروع فرآیند ایجاد حافظه USB بوتیبل خواهد بود.

فرآیند ساخت حافظه‌ی بوتیبل احتمال دارد قدری زمان ببرد، اما وقتی به اتمام رسید دیگر کاری باقی نمانده و حافظه USB شما آماده‌ی استفاده کردن است.

همانطوری که گفتیم دستوری که در بالا آمد مختص نسخه‌ی «های سیرا» است. در ادامه دستوری که می‌بایست برای برخی از نسخه‌های اخیر macOS استفاده کنید را نیز ذکر کرده‌ایم:

Sierra:

sudo /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/Installer –applicationpath /Applications/Install\ macOS\ Sierra.app

El Capitna:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/Installer –applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app

Yosemite:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/Installer –applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app

Mavericks:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/Installer –applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app

دقت کنید که ما این دستور را قبلاً به صورت تجزیه شده شرح دادیم. لذا اگر فایل نصب سیستم‌عامل خود را در جای دیگری غیر از فولدر اپلیکیشن قرار ‌داده‌اید یا برای حافظه USB‌‌تان نامی غیر از Installer انتخاب کرده‌اید، لازم است بر اساس همین موضوعات دستور را سفارشی‌سازی کنید.

چگونه با استفاده از حافظه USB‌ که ساختیم یک کامپیوتر مک را بوت کنیم؟

حال می‌توانیم با حافظه‌ی USB‌ که ساختیم یک سیستم را بوت کنیم. برای اینکار ابتدا کامپیوتر مک موردنظر را شات داون کرده و حافظه USB را از طریق درگاه مربوطه به آن وصل کنید. سپس کامپیوتر را روشن کرده و دکمه‌ی Option را پائین نگهدارید. اندکی بعد از شما پرسیده می‌شود که می‌خواهید عملیات بوت از روی کدامیک از درایو‌های موجود انجام گردد.

حافظه USB‌ که خودتان ساختید را انتخاب کرده و سپس چنانچه لازم است فرآیند و مراحل نصب سیستم‌عامل را طی کنید.

منبع: HowToGeek

Join the Conversation

8 Comments

  1. سلام خسته نباشید
    اقا چجوری میشه فلش بوت رو با استفاده از ویندوز درست کرد؟ اصلا شدنیه این کار؟
    خیلی ممنون

  2. سلام خسته نباشید
    اقا چجوری میشه فلش بوت رو با استفاده از ویندوز درست کرد؟ اصلا شدنیه این کار؟
    خیلی ممنون

  3. من هرکاری میکنم روی Mac OS X 10.6.8 بوسیله ترمینال نمیتونم بوت High Sierra یا هر بوت دیگه ای رو بسازم! چند مدل سینتکس رو برای دستور sudo امتحان کردم ولی هردفعه یک خطایی میگیرم یا دستور رو میگه نمیشناسم یا Segmentation Fault ! هیچ کدوم از برنامه های Install disk Creator و DiskMaker X هم روی این نسخه از مک اجرا نمیشه! و ورژن بالاتری لازمه! چندین نسخه مک از سایتهای مختلف دانلود کردم ولی راه به جایی نبردم! دستگاه مک مینی ۲۰۱۰ هست. چطوری این مک رو آپدیت کنم!؟ تنها کاری که تونستم بکنم با دی وی دی خود دستگاه ریستورش کردم. اپل هم که ورژنای قدیمی تر از مویاوه رو دیگه نمیده. این ورژن هم اصلن رو این دستگاه نصب نمیشه.

  4. من هرکاری میکنم روی Mac OS X 10.6.8 بوسیله ترمینال نمیتونم بوت High Sierra یا هر بوت دیگه ای رو بسازم! چند مدل سینتکس رو برای دستور sudo امتحان کردم ولی هردفعه یک خطایی میگیرم یا دستور رو میگه نمیشناسم یا Segmentation Fault ! هیچ کدوم از برنامه های Install disk Creator و DiskMaker X هم روی این نسخه از مک اجرا نمیشه! و ورژن بالاتری لازمه! چندین نسخه مک از سایتهای مختلف دانلود کردم ولی راه به جایی نبردم! دستگاه مک مینی ۲۰۱۰ هست. چطوری این مک رو آپدیت کنم!؟ تنها کاری که تونستم بکنم با دی وی دی خود دستگاه ریستورش کردم. اپل هم که ورژنای قدیمی تر از مویاوه رو دیگه نمیده. این ورژن هم اصلن رو این دستگاه نصب نمیشه.

  5. سلام، من یک فلش داشتم که با استفاده از ترمینال خود مک و دستوراتش سعی کردم بوتیبل کنم فلش رو که نشد. از اون موقع به بعد دیگه فلش مموریم فقط بر روی کامپیوتر خودم کار میکنه و دیگه هیچ سیستمی اون رو نمیخونه، الان فرمتش ExFAT هستش اما باز هم فقط در کامپیوتر خودم شناسایی میشه و نمیدونم چی کار کنم؟ میشه لطفا راهنماییم کنید؟
    آیا اصلا بوتیبل شدن تاثری داشته در اینکه من نمیتونم از این فلش( با اینکه فرمتش کردم) استفاده کنم؟
    باید یک سری دستورات باشه که از بوتیبل در بیاد این فلش، میشه راهنماییم کنید؟
    فلش مموری من patriot rage هست و واقعا دوست ندارم فکر کنم نیم سوز شده!!

  6. سلام، من یک فلش داشتم که با استفاده از ترمینال خود مک و دستوراتش سعی کردم بوتیبل کنم فلش رو که نشد. از اون موقع به بعد دیگه فلش مموریم فقط بر روی کامپیوتر خودم کار میکنه و دیگه هیچ سیستمی اون رو نمیخونه، الان فرمتش ExFAT هستش اما باز هم فقط در کامپیوتر خودم شناسایی میشه و نمیدونم چی کار کنم؟ میشه لطفا راهنماییم کنید؟
    آیا اصلا بوتیبل شدن تاثری داشته در اینکه من نمیتونم از این فلش( با اینکه فرمتش کردم) استفاده کنم؟
    باید یک سری دستورات باشه که از بوتیبل در بیاد این فلش، میشه راهنماییم کنید؟
    فلش مموری من patriot rage هست و واقعا دوست ندارم فکر کنم نیم سوز شده!!

  7. دوستان توجه داشته باشن که دستورات ترمینال که برای استفاده از شیوه ساخت createinstallmedia نوشته شدن یه ایراد کوچک دارن که باعث ایجاد پیام You must specify both the volume and install application path می‌شن.
    وقتی توی ترمینال از این دستوارت استفاده می‌کنیدبه جای –applicationpath و –volume باید دو تا دش بذارین. این شکلی که ––volume و ––applicationpath

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *