در دنیای رمز ارزها اتریوم Ethereum بلاکچینی متن باز است که شبکه‌ای محاسباتی غیر متمرکز محسوب می‌شود که دارای قابلیت قرارداد هوشمند است. تکنولوژی اتریوم بر پایه بلاکچین ساخته شده که امکان انتقال رمزارزها را در ازای کارمزد کمی برای عموم مردم فراهم می‌کند. اتریوم بازاری برای خدمات مالی، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها است که امنیت اطلاعات شما را تضمین می‌کند. شاید بخواهید درباره اینکه هدف اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد، بیشتر بدانید. با ما همراه باشید و خلاصه‌ای از کلیات اتریوم بخوانید.

در صورتی که می‌خواهید با بازار ارز، دیجیتال و تکنولوژی بلاکچین بیشتر آشنا شوید و یا در این زمینه فعالیت کنید بهتر است بدانید اتریوم کاربرد بسیاری دارد که به سرعت در حال گسترش است و امنیت، برابری غیر متمرکز و بهره‌وری ارتقاءیافته را در تمام دنیا در اختیار بلاکچین قرار می‌دهد. در تفاوت این رمز ارز با بیت کوین می‌توان گفت بیت کوین اولین رمزارزی بود که از تکنولوژی بلاکچین استفاده کرد اما اتریوم این رمزارز را توسعه داد و زیربنای شبکه‌ جهانی این بازارهای به هم متصل از دَپ‌ها، دائوها، استیبل کوین‌ها، دیفای و توکن‌های غیر قابل معاوضه را ایجاد کرد.

کارکرد اتریوم

قبل از هر چیز شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اتریوم چگونه کار می‌کند. در پاسخ به آن، می‌توان گفت مانند تمام ارزهای دیجیتال، اتریوم نیز بر اساس بلاکچین ساخته شده و کار می‌کند. در بلاکچین تمام تراکنش‌ها تایید و ثبت می‌شوند. به این صورت که همه افرادی که در این شبکه مشارکت و فعالیت می‌کنند، نسخه‌ای از لجر در اختیار دارند که به آنها این اجازه را می‌دهد تا سوابق تمامی تراکنش‌های گذشته را مشاهده کنند. در این تکنولوژی از رمزنگاری برای امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. مشارکت‌کنندگان با استخراج کوین‌ها و معادلات ریاضی پیچیده پاداش می‌گیرند. در واقع به این کوین‌های رمزدار در سیستم اتریوم، اتر ETH گفته می‌شود. از اترها می‌توان همچون بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال برای خرید و فروش کالا و خدمات استفاده کرد.

چرا اتریوم

نام اتریوم از میان تعدادی از عنصرهای برگرفته از موضوعات علمی تخیلی انتخاب شد. ویتالیک بوترین گفته است: فورا فهمیدم که این نام را از تمامی جایگزین‌های دیگر بیشتر دوست دارم. اتر به محیطی فرضی و نامرئی اشاره دارد که به درون جهان نفوذ می‌کند و به نور امکان عبور را می‌دهد. اتریوم که کاربرد بسیاری در دنیای دیجیتال امروز دارد از سال ۲۰۱۳ برای ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز پیشنهاد شد.

از مزایای آن می‌توان به بزرگ و در دسترس بودن این شبکه، عملکردهای گسترده، نوآوری و نبود واسطه‌ها اشاره کرد. به این صورت که از اتریوم به جز ارزی دیجیتال می‌توان برای انجام تراکنش‌های مالی، اجرای قراردادهای هوشمند و ذخیره‌ داده برای اپلیکیشن‌های شخص ثالث نیز استفاده کرد. این شبکه‌ غیر متمرکز به کاربران قول داده که واسطه‌هایی مانند وکلا، بانک‌ها وشرکت‌های سرویس دهنده هاستینگ وب را حذف کند.

ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

ویتالیک بوترین Vitalik Buterin ، برنامه‎‌نویس روسی کانادایی یکی از ‌بنیان‌گذاران اتریوم است. ویتالیک در اواخر سال ۲۰۱۳ با هدف ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز، اوراق سفید اتریوم را منتشر و ادعا کرد که این تکنولوژی به جز انتقال ارز، کاربردهای دیگری نیز در پیش خواهد داشت. پس از انتشار این اوراق و پیوستن تعدادی از توسعه‌دهندگان از جمله چارلز هاسکینسون مدیرعامل  IOG، آنتونی دی لوریو مدیرعامل Decentral و میهای آلیسی مؤسس Akasha برای انجام این پروژه به او، بوترین دو عضو دیگر را هم معرفی کرد.

 

برنامه‌نویسی اتریوم

در حال حاضر چهار نسخه از اتریوم موجود است که به زبان‌های Golang، C++، Python و Java برنامه‌نویسی شد. پس از آن نسخه‌های دیگری از اتریوم به زبان‌های Rust ، Ruby ، JavaScript ، Haskell نوشته و همچنین قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم نیز به زبان سالیدیتی Solidity نوشته شدند. سالیدیتی برای اولین‌ بار در آگوست ۲۰۱۴ توسط گوین وود معرفی و توسط تیم سالیدیتی توسعه داده شد.

راه‌های به دست آوردن اتریوم

امروز برای داشتن ارز دیجیتال سه راه وجود دارد. خرید، مبادله و استخراج اتریوم. می‌توان گفت بیشتر صرافی‌های ارز دیجیتال، اتریوم را می‌فروشند و شما امکان خرید اتر را با پرداخت مبلغ معادل خواهید داشت. همچنین در صورت داشتن ارزهای دیگر و یا کالایی با ارزش مشابه می‌توانید آن را با اتر مبادله کنید. یکی دیگر از روش‌های به دست آوردن اتر، استخراج آن است که معمولا توسط کارت‌ گرافیک یک کامپیوتر انجام می‌شود. شما با نصب نرم‌افزار مرتبط در ازای تراکنش‌ها، کارمزد دریافت می‌کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *