مدیران سایت‌ها برای بهبود وضعیت سایت خود و افزایش رتبه در نتایج جستجو باید توجه خاصی به خطاهای بخش کاربری گوگل وبمستر تولز داشته باشند. در مقاله قبلی به بررسی و آموزش رفع خطاهای ابزار گوگل وبمستر تولز (Crawl Errors) پرداختیم و در این مقاله قصد داریم برخی دیگر از خطاهای بخش Search Console را مورد بررسی قرار دهیم.

در مقاله قبلی به بررسی خطای Not followed پرداختیم که در این مقاله به بررسی دو دلیل عمده این خطا می‌پرداختیم. دو مورد از رایج‌ترین دلایل بروز این خطا عبارتند از:

  • وجود فایل‌هایی نظیر فلش و جاوا اسکریپت: گوگل برای خزنده‌های خود برخی محدودیت‌ها را اعمال کرده است تا برای بررسی سایت‌های مختلف بر روی سرورهای گوگل فشار زیادی وارد نشود! در بسیاری از سایت‌ها نیز فایل‌های جاوا اسکریپت، فلش، کوکی‌ها و… مورداستفاده قرار می‌گیرند که سبب سخت شدن عملیات بررسی سایت توسط خزنده‌های گوگل می‌شود. برای بررسی این مشکل ابتدا یکی از آدرس‌هایی که اخیرا در سایت خود ایجاد کرده‌اید را با استفاده از ابزار Fetch as Google ایندکس و خطای آن را بررسی کنید.
  • انتقال لینک‌ها (Redirect): یکی دیگر از عوامل مهم در این خطا، ریدایرکت‌های صورت گرفته در سایت است. گاهی اطلاعات ناقص وبمستران در زمینه نوع ریدایرکت سبب بروز این خطا می‌شود؛ همچنین در صورت امکان سعی کنید به جای استفاده از لینک‌های ثابت به صورت http://site.com/page.html از آدرس‌هایی نظیر /page.html استفاده کنید و آدرس اصلی دامین را از خود سایت فراخوانی کنید! این موضوع در صفحه‌اصلی سایت بسیار می‌تواند موثر باشد. همچنین از ریدایرکت به یک صفحه صحیح اطمینان حاصل کنید و لینک صفحات ریدایرکت شده را از نقشه سایت خود حذف کنید.

 بروز خطای faulty redirects

یکی از مواردی که مدیران برخی از سایت‌ها برای بهبود وضعیت نمایش سایت برای کاربران استفاده می‌کنند، استفاده از چند صفحه برای کاربران مختلف است! به طور مثال برخی از آنها با استفاده از موبایل و برخی دیگر با استفاده از دسکتاپ از سایت شما بازدید می‌کنند و شما می‌خواهید هریک از آنها را به آدرس متمایزی منتقل کنید. گاهی این انتقال به صورت صحیح صورت نمی‌گیرد و کاربرانی که بخواهند از یک مطلب بازدید کنند، به صورت مداوم به صفحه اصلی سایت منتقل می‌شوند. این عملکرد سبب می‌شود تا کاربران پس از چندبار بررسی این موضوع از سایت شما خارج شوند و شما در گوگل وبمستر تولز با خطای Faulty redirect مواجه شوید. البته این خطا معمولا در گذشته رخ می‌داد و امروزه با توجه به وجود ریسپانسیو بودن قالب در فاکتورهای اصلی سئو و اهمیت دادن وبمستران به آن، قالب دسکتاپ و موبایل کاملا یکپارچه است و کمتر با این خطا مواجه می‌شوید؛ همچنین اگر واقعا نیاز به جدا کردن آدرس دسکتاپ و نسخه موبایل سایت خود دارید، برای مشاهده این خطا کافی است از طریق بخش Crawl > Crawl Errors وارد تب Smartphones شوید تا خطا را مشاهده کنید. در صورت وجود خطا کافی است دو بخش دسکتاپ و موبایل سایت خود را چک کنید و مشکل را بررسی کنید.

بلاک‌شدن چند صفحه برای خزنده‌های گوگل و خطای URLS blocked for smartphones

خطای URLS blocked for smartphones هنگامی به چشم می‌خورد که صفحات سایت شما برای برخی از دستگاه‌های هوشمند نظیر گوشی‌ها بلاک شده باشد و گوگل نتواند به آنها دسترسی پیدا کند. این خطاها در بخش Crawl> Crawl Errors و در بخش URL Errors قابل دسترسی هستند. البته به گفته گوگل این خطا تنها در تلفن‌های هوشمند رخ نمی‌دهد و ممکن است گریبان‌گیر کاربران دسکتاپ سایت شما نیز بشود. برای رفع این خطا کافی است دستورات فایل robots.txt را بررسی کنید تا دسترسی برای خزنده‌های گوگل مسدود نشده باشد.

استفاده از محتوای فلش و خطای Flash content

مدت زمان زیادی است که استفاده از فایل‌های Flash منسوخ شده است اما بازهم سایت‌هایی وجود دارند که علاقه زیادی به این نوع محتوا دارند. گوگل مدت زیادی است که تکنولوژی ریسپانسیو را به کاربران پیشنهاد داده است و این امر بدلیل عدم پشتیبانی سیستم‌عامل‌ اندروید و سیستم عامل IOS از فلش است. بنابراین گوگل وبمستر فایل‌های Flash را تحت عنوان خطا برای شما لیست می‌کند تا بتوانید آنها را از سایت خود حذف کنید. حذف این فایل‌ها و استفاده از کدهای CSS به جای آنها، علاوه بر نمایش صحیح سایت می‌تواند به شما کمک کند تا سرعت سایت خود را نیز افزایش دهید.

دو خطای Article disproportionately short و Article too short

اگر محتوایی که در سایت خود منتشر می‌کنید کمتر از ۳۰۰ کلمه باشد، این محتوا از نظر گوگل نامناسب و بی‌کیفیت است! بنابراین اگر در سایت خود محتوای کوتاه دارید آن را با متن‌های مرتبط کامل‌تر کنید! در غیراینصورت با خطای Article disproportionately short و خطای  Article too short مواجه می‌شوید که دلیل بر کوتاه بودن مقالات منتشر شده در سایت است. همچنین این خطاها در گوگل وبمستر تولز قابل دسترسی هستند تا بدانید کدام محتوای سایت شما کوتاه است و بتوانید آن را کامل‌تر کنید. همچنین گوگل گاهی مقالات بسیار طولانی را که ممکن است برخی از عناصر سایت در کنار متن اصلی محتوا به آن اضافه شده باشند را نیز ایراد می‌گیرد و با عنوان خطای Article too long نمایش می‌دهد. این خطا نیز از بخش خطاهای گوگل وبمستر تولز در دسترس است که راه‌حل آن استفاده از ajax در بخش نظرات و سایر بخش‌های آن صفحه است.

در این مقاله بررسی تعدادی از مشکلاتی موجود در ابزار Google Webmaster Tools پرداختیم که در مقالات بعدی به بررسی سایر مشکلات و روش‌های رفع آنها خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *