کافی است چرخی در وب بزنید تا با خیل لایبراری‌های متنوع اسکرول صفحه مواجه شوید که هر کدام ویژگی‌های خاصی را در خود دارند. بیشتر این کدهای آماده از JavaScript استفاده کرده و افکت و ظاهر خاص به خود را بر روی صفحه با انیمیشینی خاص اعمال می‌کنند.

اما چرا نباید خودمان کدهای افکت اسکرول سایت را بنویسیم؟ با سلیقه خود و اتکا به ابزاری که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم، می‌توانید افکتی متفاوت و منحصر به فرد برای اسکرول صفحه داشته باشید.

Roll.js بهترین لایبراری ممکن برای این کار است. این کدهای به شدت کم حجم و کد باز، بسیار ساده هستند واستفاده از آن‌ها واقعا آسان است. تنها نیاز است که چند خط کد جاوا اسکریپت را بلد باشید و در ادامه هیچ چیز به شما تحمیل نمی‌شود و تنها ابزارهایی در اختیار شما قرار می‌گیرد تا به وسیله آن‌ها بتوانید افکت مورد نظر خود را با مشخصاتی که در سر دارید بسازید و در نهایت به سایت خود منتقل کنید.

در واقع دلیل وجودی این لایبراری این است که توسعه دهندگان با کم‌ترین زحمت ممکن بتوانند افکت مورد نظر خود را بسازند. اگر سری به صفحه GitHub repo بزنید، خواهید دید که آموزش‌های زیادی به همراه مثال‌های گوناگون برای استفاده از آن تهیه دیده شده است. شما می‌توانید توابعی برای اسکرول تا جایی که کاربر پیش رفته بنویسید یا مشخصه‌های دیگری را برای کار در نظر بگیرید.

اگر چه Roll.js بیشتر به منظور استفاده در تک‌صفحه‌ها در نظر گرفته شده است، اما با این حال می‌توان از آن استفاده‌های بیشتری نیز برد. همچینین می‌توانید توابعی بنویسید که کاربر را به انتها یا اول صفحه بفرستد.

سوال اینجاست که بسیاری از این امکانات شاید به صورت جامع‌تر در دیگر لایبراری‌ها نیز موجود است و چه دلیلی دارد تا از Roll.js استفاده کنیم؟ کافی‌ است تا به بزرگ‌ترین این مجموعه یعنی اندازه آن نگاه کنید که تنها ۸ کیلوبایت است. با این جزییاتی که در لایبراری به کار رفته، این اندازه واقعا کوچک است.

در صفحه دموی اولیه لایبراری می‌توانید به صورت جامع نسبت به عملکرد آن آشنایی پیدا کنید. حتی می‌توانید این دمو را دانلود کرده تا بیشتر در مورد آن بدانید. تمام فایل‌های مربوط به دموی زنده تا اطلاعات خام به وسیله GitHub قابل دانلود هستند.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *