سیستم بازیابی ویندوز به شما این امکان را می‌دهد تا در زمان‌های مختلف، نقاطی ایجاد کنید که در هنگام بروز مشکل، ویندوز را به آن نقطه زمانی برگردانید، جایی که هنوز مشکلی ایجاد نشده بود. این ایرادات ممکن است به خاطر تغییرات درایورها، نصب برنامه‌های اشتباه، تغییر در رجیستری و … به وجود بیاید.

به صورت پیش‌فرض ویندوز خود ابزاری دارد که این نقاط بازآوری را ایجاد کند. برای اینکه این کار را به صورت دستی انجام دهید کافی است که ” Advanced System Settings” را جستجو کنید و با پیدا کردن ” System Protection”، سیستم عامل خود را انتخاب و گزینه ” Create” را بزنید. همانطور که مشاهده می‌کنید ساخت نقاط بازآوری در ظاهر کار دشواری نیست اما سر و کله زدن با تنظیمات پیشرفته آن واقعا سخت و زمان‌بر خواهد بود. همچنین مثل اکثر برنامه‌های پیش‌فرض، این گزینه نیز از کمبود امکانات رنج می‌برد و بهتر است برای سرعت بخشیدن به کار و همچنین استفاده از امکانات بیشتر، از برنامه‌های دیگری برای اینکار استفاده کنید.

Restore Point Creator

این برنامه در کنار امکانات بیشتری که به کاربر می‌دهد، ایجاد یک نقطه بازآوری را سرعت می‌بخشد و انجام آن را نیز بسیار راحت‌تر می‌کند. در Restore Point Creator شما می‌توانید نقاط قبلا ایجاد شده را ببینید و هر کدام را که دیگر به آن احتیاجی نداشتید پاک کنید. نقاط جدید را نیز به اسم تولید کنید  و برای ایجاد نقاط خودکار برنامه‌ریزی زمانی در نظر بگیرید.مدیریت فضایی که برای ذخیره نقاط بازآوری در نظر گرفته می‌شود نیز یکی از مهم‌ترین امکانات این برنامه است.

Restore Point Creator

از دیگر امکاناتی که Restore Point Creator جزو بهترین برنامه‌های اینچنینی قرار می‌دهد امکان کپی کردن این نقاط و البته حل مشکل نقاط قبلا ذخیره شده تنها با چند کلیک است.

Quick Restore Maker

اگر هم نیازی به تنظیمات پیشرفته و منوهای تودرتو ندارید، کافیست Quick Restore Maker را نصب کنید و به سادگی و به سرعت یک نقطه بازآور جدید بسازید. خوبی این برنامه این است که رایگان عرضه شده، نیاز به نصب ندارد و بسیار سبک کار می‌کند و به هیچ وجه تنظیمات اضافه و پیچیده ندارد.

Quick Restore Maker

حتی برای اینکه کار شما ساده تر هم شود، گزینه‌ای به منوی دستکتاپ شما اضافه می‌شود تا از همانجا بتوانید به سادگی یک نقطه بازآوری جدید بسازید.

System Restore Explorer

اگر هم کماکان دوست دارید از ابزار داخلی خود ویندوز برای انجام این کار استفاده کنید، در عین حال دوست دارید نقاط در نظر گرفته شده را مدیریت کنید، بهتر است به جای نصب برنامه‌های سنگین سراغ System Restore Explorer بروید. این ابزار ساده این امکان را به شما می‌دهد تا نقاط در نظر گرفته شده را در فایل‌منیجر ببینید و به راحتی آن‌ها را پاک کنید.

System Restore Explorer

این برنامه هم به صورت رایگان عرضه شده و حجم آن بسیار کم خواهد بود و به شما نشان خواهد داد که هر کدام از نقاطی که ایجاد شده، چقدر از فضای دستگاه شما را اشغال کرده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *