فایل‌های tar در واقع فایل‌های آرشیوی هستند که چند فایل را در قالب یک فایل به شما ارائه می‌کنند و برای اینکه به این فایل‌ها دسترسی داشته باشید باید آن را استخراج کرده و به یک پوشه منتقل کنید، درست مثلا فایل‌های فشرده‌ای همچون rar یا zip.

فایل‌های .tar.gz به صورت تکنیکی فایل‌های TGZ هستند، اما هم با به نام  .tar معروفند و هم  .tar.gz یا به صورت مختصر همان tar.

چطور این فایل‌ها را باز کنیم

اگر کاربر سیستم عامل مک یا سیستم عامل لینوکس هستید و مشکلی ندارید که از ترمینال برای این کار بهره ببرید، باید از فرمان زیر برای باز کردن فایل استفاده کرده و به جای tarfile، نام فایل مورد نظر خود را وارد کنید:

tar -xzf tarfile
چند دستور ساده دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند کد شما را به چیزی که می‌خواهید تغییر دهد:

  • -v : با اضافه کردن این کد، روند پیشرفت استخراج فایل برایتان به نمایش گذاشته می‌شود
  • -x :  استخراج فایل‌ها
  • -z : استفاده از gzip، اگر فایل شما با پسوند .tar ساخته شده، این کد را اضافه نکنید
  • -f : ورود دقیق فایل به جای استفاده از STDIN

ساختن فایل tar هم به همین سادگی است. تنها به جای –x از –c استفاد کنید تا فایل جدیدی ساخته شود. چیزی شبیه به اول کلمه Compress یا همان فشرده سازی.اگر از کاربران لینوکسی هستید مطالب بیشتر را در لینک ترفند لینوکس دنبال کنید.

راه ساده‌تر برای مک

اگر حوصله استفاده از ترمینال را ندارید باید در نظر داشته باشید که macOSـهای جدیدتر، خود قابلیت باز کردن فایل‌های tar.gz را دارند و بعد از دبل کلیک بر روی آن‌ها با برنامه Archive Utility باز خواهند شد می‌توانید فایل‌های درون آن‌ها را استخراج کنید.

اگر نیاز به امکانات بیشتر هم داشتید، برنامه رایگان  The Unarchive نیز در دسترس شما خواهد بود، این برنامه از بازه‌ی گسترده‌ای از پسوندهای فایل‌های آرشیوی و فشرده پشتیبانی می‌کند که tar.gz نیز جزو آن‌ها به شمار می‌رود.مطالب بیشتر در مورد سیستم عامل مک را در لینک ترفند مک دنبال کنید.

در ویندوز چطور؟

در سیستم عامل ویندوز شما به یک برنامه جانبی برای این کار احتیاج دارید. ۷-Zip رایگان است و کار شما را به خوبی راه می‌اندازد، اما اگر بخواهید از یک برنامه پولی استفاده کنید، WinRar بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *