اگر اهل بازی‌های کامپیوتری باشید، حتما می‌دانید که یکی از معضلات انجام بازی‌های سنگین، کاکرد بیش از حد دستگاه شما و در نتیجه داغ شدن دستگاه است. این مهم برای کامپیوترهای خانگی، مسئله‌ای معمول به حساب آمده و به همین دلیل، باید برای انجام چنین بازی‌هایی، از خنک‌کننده‌های قوی استفاده کنید.

اما آیا برای کنسول‌های بازی‌ مثل پلی‌استیشن یا ایکس باکس نیز، نیاز به چنین خنک‌کننده‌هایی خواهید داشت؟

چرا اکثر فن های خنک کننده کار زیادی انجام نمی دهند؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که فن های خنک کننده به صورت یکسان ساخته نمی شوند. برخی از فن های خنک کننده موثر تر از بقیه هستند. با این حال، اکثر فن‌ها پس از فروش و استفاده مزایای ناچیزی دارند. چرا این طور هست؟

دلیل آن در طراحی این فن های خنک کننده نهفته است. بسیاری از آنها برای اتصال به قسمت بیرونی کنسول طراحی شده اند و هوا را به پوسته پلاستیکی بیرونی می دمند که خیلی موثر نیست زیرا گرما در داخل کنسول تولید می شود نه بیرون .فن های خارجی هم برای رسیدن به قطعات داخلی که نیاز به خنک کننده بیشتر است، مشکل دارند.

حتی اگر خنک کننده بتواند بیشتر هوای خود را به دریچه وارد کند، یا هوا را از دریچه خارج کند، این کار لزوما حرارت کنسول را بهبود نمی‌ بخشد و ممکن است با ایجاد تلاطم و خلا در داخل کنسول، اوضاع را بدتر کند. علاوه بر این، فن ها اغلب مستقل از سیستم خنک کننده داخلی کنسول کار می کنند. آنها با سنسورهای دمای داخلی کنسول تعامل ندارند و نمی توانند سرعت خود را بر اساس دمای واقعی اجزای کنسول تنظیم کنند.

کنسول های مدرن می توانند به خوبی خود را خنک کنند

کنسول های مدرن مانند Xbox Series X و PlayStation 5 شگفتی های مهندسی هستند. آنها برای کار در شرایط مختلف طراحی شده اند و دارای سیستم های خنک کننده پیچیده هستند. این کنسول‌ها دارای چندین سنسور دما و سیستم های کنترل فن هوشمند هستند که سرعت فن را بر اساس بار و دمای فعلی تنظیم می کنند.

وقتی یک بازی گرافیکی را انجام می دهید، این سیستم ها برای خنک نگه داشتن کنسول سخت تر کار می کنند. هنگامی که در حال بازی نیستید، برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش نویز، کاهش می یابد. نتیجه کنسولی است که در اکثر شرایط قادر است خود را به طور موثر خنک کند. اگر کنسول شما واقعا داغ شود، یک هشدار دریافت می‌ کنید یا در برخی موارد، کنسول بلافاصله خاموش می‌ شود تا از آسیب جلوگیری شود. به عبارت دیگر، اگر سیستم خنک کننده خود کنسول شما خراب است، باید سیستم خنک کننده را تعمیر کنید، نه اینکه فن های بیشتری را روی آن بچسبانید !

در حالی که کنسول‌ های PS5 و Xbox Series تقریبا بی‌ صدا هستند، دستگاه‌ های نسل Xbox One و PS4 زمانی که کنسول داغ می‌ شود می‌ توانند صدای بلندی داشته باشند.اما اگر این اتفاق اغلب برای شما رخ می‌ دهد و در طول زمان توسعه می‌ یابد، بهتر است به جای افزودن خنک‌ کننده‌ ، علت اصلی را حل کنید.

با یک کنسول پر سر و صدا یا داغ چه کار کنیم ؟

اگر متوجه شده اید که کنسول شما نویز دارد یا داغ است، نترسید. گرم یا حتی داغ شدن کنسول ها در طول بازی طبیعی است و می توانند صدای بلندی تولید کنند. باز هم، تا زمانی که کنسول شما خاموش نشود یا هشدار های گرمای بیش از حد نمایش داده نشود جای نگرانی نیست.

با این حال، چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به خنک ماندن کنسول بازی خود انجام دهید. ابتدا مطمئن شوید کنسول در یک منطقه با تهویه مناسب است. آن را در کابینت دربسته قرار ندهید یا وسایل الکترونیکی دیگر را روی آن قرار ندهید. به آن فضای زیادی برای نفس کشیدن بدهید. همه دریچه ها باید عاری از انسداد باشند و چند اینچ فاصله داشته باشند

دوم اینکه آن را تمیز نگه دارید. گرد و غبار می تواند دریچه ها را مسدود کند و کنسول را عایق کند و گرما را در داخل دستگاه حبس کند. گردگیری منظم دریچه ها و استفاده از هوای فشرده برای خارج کردن گرد و غبار انباشته شده می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. PS5 در واقع دارای پورت های گرد و غبار اختصاصی است که می توانید تمیز کنید.

در نهایت، اگر واقعا نگران دمای کنسول خود هستید، می توانید از خمیر حرارتی با کیفیت استفاده کنید که شامل باز کردن کنسول خود و جایگزینی خمیر حرارتی موجود با یک جایگزین با کیفیت بالا است. این فرآیند پیچیده‌ است اما می‌ تواند به طور قابل توجهی انتقال حرارت بین اجزای کنسول و سیستم خنک‌ کننده را بهبود ببخشد. در صورتی که یاتاقان ها از کار افتاده باشند و یا موتور به کندی کار کند تعویض فن های کنسول با فن های جدید نیز کمک می کند.

اکیدا توصیه می‌کنیم که به یک تکنسین حرفه‌ ای اجازه دهید این نوع کارها را روی کنسول (خارج از گارانتی) شما انجام دهد. به عنوان مثال، PS5 از فلز مایع به عنوان ماده رابط حرارتی استفاده می کند، و اگر آن را به اشتباه جایگزین کنید، می تواند کل دستگاه را خراب کند!

بنابراین، آیا برای ایکس باکس یا پلی استیشن خود به فن خنک کننده نیاز دارید؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی است. سیستم خنک کننده داخلی کنسول شما بیش از حد توانایی تحمل گرما را دارد. فقط آن را تمیز نگه دارید، تهویه خوبی داشته باشد و در صورت خرابی اجزای خنک کننده آن را تعویض کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *