هنگامی که وارد سایت های مختلف شوید، حتماً متوجه تفاوت ظاهر آن سایت ها با هم خواهید شد. هر سایتی ظاهر متفاوتی دارد و این تفاوت بخاطر تفاوت قالب آن ها است. اگر قصد راه اندازی یک سایت اینترنتی داشته باشید، یکی از مراحلی که با آن مواجه می شوید قالب سایت است. در واقع شما برای آن که بتوانید سایتی داشته باشید، باید قالبی انتخاب کنید تا سایت شما با همان ظاهر دلخواه نمایش داده شود. برای انتخاب قالب سایت باید به نکاتی توجه کنید تا یک سایت استاندارد و حرفه ای داشته باشید! در این مقاله قصد داریم به بررسی قالب سایت، انواع قالب سایت و نکاتی برای انتخاب یک قالب مناسب بپردازیم.

قالب سایت چیست ؟

هنگامی که قصد طراحی سایت داشته باشید، یکی از مراحل مهم آن انتخاب یا طراحی قالب سایت است. قالب سایت در واقع همان ظاهر سایت است که امکاناتی را به شما ارائه می کند! یک قالب سایت ابتدا به صورت گرافیکی توسط طراح رابط کاربری طراحی می شود و سپس به کمک یک کد نویس وب، برای سایت ها قابل استفاده می شود. بنابراین قالب سایت از طراحی گرافیکی و کد نویسی تشکیل شده است که طراح رابط کاربری و برنامه نویس وب امکانات مختلفی را در قالب قرار می دهند. اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید، قالب های متنوعی در اختیار شما قرار دارد اما اگر قصد راه اندازی یک سایت اختصاصی را دارید، باید قالب اختصاصی طراحی کنید. هزینه خرید قالب آماده بسیار کمتر از قالب اختصاصی است؛ البته قالب های آماده متنوعی در سال های اخیر در اختیار کاربران قرار گرفته اند که تمام نیاز های شما را رفع می کنند.

هنگام انتخاب قالب سایت باید به امکاناتی که نیاز دارید، توجه زیادی کنید. زیرا اگر سایت شما به امکاناتی نیاز داشته باشد که آن قالب نداشته باشد، باید برای توسعه آن قالب هزینه زیادی پرداخت کنید. البته این در صورتی است که مستندات قالب به صورت کامل در اختیار کد نویس قرار بگیرد؛ اگر مستندات قالب به صورت کامل در اختیار کدنویس نباشد، امکان توسعه آن وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد، زمان زیادی از کدنویس می گیرد و هزینه های بسیار سنگینی را روی دوش شما خواهد گذاشت. انواع قالب های سایت عبارتند از:

  • قالب شرکتی: قالب شرکتی یکی از قالب های بسیار پر کاربرد است که برای سایت های شرکتی مورد استفاده قرار می گیرد. قالب های شرکتی امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهند که می توانید از آن برای نمایش اطلاعات شرکت خود استفاده کنید. به عنوان مثال، بخش خدمات و نمونه کار ها از مهم ترین بخش هایی است که در هر قالب شرکتی پیدا می شود؛ در بخش خدمات می توانید خدماتی که به کاربران ارائه می دهید را نمایش دهید و در بخش نمونه کار، می توانید نمونه کار های انجام شده توسط شرکت خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.
  • قالب مجله ای و خبری: همه ما تا کنون از سایت های خبری و مجله ای مختلفی استفاده کرده ایم! این سایت بر پایه محتوا طراحی می شوند و مهم ترین بخشی که به آن نیاز است، بخش نمایش مطالب و محتوا است. برای سایت های خبری و مجله ای نوع نمایش محتوا و تایپوگرافی اهمیت بسیار زیادی دارد و در حال حاضر، قالب های مجله ای زیادی وجود دارند که می تواند نیاز کاربران را رفع کند. همچنین با توجه به این که برای این سایت ها قرار گرفتن در رتبه های اول گوگل مهم است، این مسئله اهمیت زیادی دارد که قالب به صورت استاندارد کد نویسی شده باشد.
  • قالب پزشکی: یکی دیگر از قالب هایی که توسط کلینیک های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، قالب پزشکی است. در قالب پزشکی معمولاً امکانات متفاوتی نظیر نوبت دهی به بیماران در نظر گرفته می شود تا کاربران به راحتی بتوانند از طریق سایت، نوبت بگیرند. همچنین اگر سایت مربوط به کلینیک دندان پزشکی و زیبایی باشد، بخش نمونه کارها هم اهمیت زیادی دارد. یکی دیگر از بخش هایی که در قالب های پزشکی قرار گرفته است، بخش اطلاعات پزشک است.
  • اهمیت طراحی سایت برای کسب‌وکارهای مختلف – بخش اول

  • قالب آموزشی: چند سالی است که سایت های آموزشی رونق زیادی گرفته اند و به همین دلیل، قالب های آموزشی زیادی در حال حاضر وجود دارند. در قالب های آموزشی بخش خرید محصول یا همان دوره های آموزشی وجود دارد که کاربران پس از خرید، می توانید فایل مربوطه را دانلود کنند. در این قالب ها دو بخش اهمیت زیادی دارد؛ بخش اول که همان بخش دانلود محصول یا خرید دوره است. بخش دیگری که مهم است، پنل کاربران است که کاربران بتوانند از طریق آن با شما ارتباط برقرار کنند یا محصول خریداری شده را دانلود کنند.
  • قالب فروشگاه فایل: یکی از قالب هایی که مورد استفاده بسیاری از سایت ها قرار می گیرد، قالب فروشگاه فایل است. در سایت های فروشگاه فایل شما می توانید فایل های خود را به فروش برسانید و به راحتی، محصول را پس از خرید در اختیار کاربران قرار دهید. در این نوع قالب ها هم بخش فروشگاه محصول و پنل کاربری اهمیت بسیار زیادی دارد. در مارکت پلیس های ایرانی قالب های متنوعی در حوزه فروش فایل وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کنید.
  • قالب وبلاگی: ساده ترین قالب هایی که کاربران از آن استفاده می کنند، قالب وبلاگی است. در قالب وبلاگی بخش محتوا اهمیت دارد اما با توجه به این تمام محتوای آن در حوزه خاصی است، نسبت به قالب های مجله ای بسیار ساده تر هستند. معمولاً در سایت های شخصی از قالب وبلاگی استفاده می شود تا با ارائه محتوای جذاب و کاربردی، بتوانند نام خود را در میان کاربران آشنا تر کنند.
  • هزینه‌های طراحی یک سایت چگونه محاسبه می‌شود؟

قالب های دیگری هم وجود دارند اما اکثر قالب سایت ها در همین گروه ها قرار می گیرند. در فروشگاه های خرید قالب شما می توانید با انتخاب دسته بندی های مختلف، به قالب های متنوعی دست پیدا کنید.

تفاوت قالب اختصاصی و قالب آماده سایت چیست؟

یکی از سوالات مهم کاربران در هنگام انتخاب قالب سایت این است که چه تفاوتی میان قالب اختصاصی و قالب آماده وجود دارد؟ دلیل این سوال هم این است که معمولاً قالب های آماده با هزینه کمتر از 300 هزار تومان قابل خرید هستند اما قالب های اختصاصی، گاهی اوقات تا چند ده میلیون تومان برای کاربران هزینه دارد. در این بخش مزایای قالب اختصاصی و قالب آماده سایت را بررسی می کنیم:

قالب اختصاصی سایت

قالب اختصاصی زمانی استفاده می شود که شما قصد راه اندازی یک سایت اختصاصی را داشته باشید! در واقع سایت اختصاصی با استفاده از CMS اختصاصی طراحی می شود و برای آن که بتوانید از آن استفاده کنید، حتماً باید قالب اختصاصی طراحی کنید. اولین چیزی که نظر کاربران را جلب می کند، هزینه طراحی قالب اختصاصی است؛ معمولاً هزینه های طراحی قالب اختصاصی بیش از 5 میلیون تومان است که این هزینه گاهی تا بیش از 10 میلیون تومان هم افزایش پیدا می کند. معمولاً کسب و کار هایی که تازه قصد شروع کاری را دارند، از سایت ساز ها و قالب آماده استفاده می کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند.

البته استفاده از قالب اختصاصی مزایای خاص خود را هم دارد! در قالب اختصاصی تمام امکاناتی که به آن ها نیاز دارید، در قالب قرار می گیرد. در واقع قالب اختصاصی بر اساس نیاز هایی که برای سایت خود دارید، طراحی می شود و تمام امکانات مورد نیاز در آن قرار می گیرد. از طرف دیگر، معمولاً قالب های اختصاصی از کد نویسی بهینه تری برخوردارند؛ البته به شرطی که قالب سایت شما توسط یک تیم کد نویسی حرفه ای طراحی شده باشد. یکی دیگر از مزایایی که قالب اختصاصی دارد، این است ظاهر سایت شما کاملاً اختصاصی است و این مسئله برای برند شما بسیار عالی خواهد بود.

قالب آماده سایت

قالب آماده سایت به قالب هایی گفته می شود که توسط یک تیم طراح و توسعه دهنده طراحی شده است و همه کاربران می توانند از آن استفاده کنند. قالب های آماده به دو صورت رایگان و تجاری در اختیار کاربران است؛ قالب رایگان را می توانید از مراجع دانلود قالب به صورت رایگان دانلود کنید اما قالب های تجاری را باید از سایت توسعه دهنده آن قالب یا مارکت پلیس های مختلف خریداری کنید. البته هزینه قالب تجاری هم بسیار قابل قبول است؛ به عنوان مثال شما می توانید یک قالب تجاری وردپرس را با هزینه کمتر از 300 هزار تومان تهیه کنید.

قالب آماده سایت معمولاً هزینه بسیار کمی دارد و همین مسئله موجب شده تا سایت های زیادی از آن استفاده کنند! بنابراین ممکن است قالب سایت شما با صدها سایت دیگر یکی باشد. البته یکی از مهم ترین مزایای قالب آماده این است که بسیاری از آن ها، قابلیت شخصی سازی دارند و اگر کمی زمان بگذارید، می توانید قالب خود را شخصی سازی کنید تا شبیه قالب سایت های دیگر نباشد. هنگام انتخاب قالب آماده باید توجه داشته باشید که قالب به صورت استاندارد کدنویسی شده باشد تا مشکلی برای سئوی سایت شما ایجاد نکند. همچنین باید امکانات قالب را در نظر داشته باشید که بتواند نیاز های سایت شما را رفع کند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *