قالب‌های تجاری مهم‌ترین بخش از قالب‌ وردپرس را تشکیل می‌دهند که در فروشگاه‌ها و مارکت‌های وردپرس نظیر تم‌فارست در دسترس است؛ این قالب‌ها با هزینه‌های معقول در اختیار کاربران قرار گرفته است و به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید به راحتی یک قالب حرفه‌ای را با کمترین هزینه استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی یکی از قالب‌های تجاری وردپرس بپردازیم که با استفاده از آن قادر به راه‌اندازی انواع مجله آنلاین و سایت‌های خبری خواهید بود.

کاربرد قالب صحیفه در سایت‌های وردپرسی

وردپرس یک سیستم بسیار قدرتمند است و به لطف قالب‌ها و افزونه‌‎های مختلف به کاربران کمک کرده است تا بتوانند انواع موضوعات و سایت‌ها را با آن پیاده‌سازی کنند! بنابراین اگر از کاربران وردپرس هستید، حتما سوال شما این است که آیا صحیفه قابلیت راه‌اندازی انواع سایت را داراست؟ باید بگوییم که این قالب یک قالب مجله خبری است و بیشتر برای سایت‌های مجله‌ای، اخبار، آموزشی، وبلاگی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ با این‌حال اگر با توسعه قالب‌های وردپرس آشنا باشید، به راحتی می‌توانید از هسته این قالب برای توسعه انواع سایت‌ها استفاده و سایت خود را با موضوعات مختلف راه‌اندازی کنید.

نصب و راه‌اندازی قالب صحیفه

پس از آنکه قالب را از یکی از مارکت‌های قالب وردپرس خریداری کردید، کافی است آن را از طریق بخش افزودن قالب در منوی نمایش نصب کنید؛ البته ممکن است بدلیل حجم بالای قالب شما با مشکل مواجه شوید که در اینصورت باید به صورت مستقیم از طریق هاست نصب کنید. برای اینکار کافی است مسیر زیر را طی کنید و فایل اصلی قالب را در آن آپلود کنید:
Public_html / wp-content / themes
پس از آپلود قالب خود در این مسیر دوباره باید به بخش پیشخوان وردپرس بازگشته و قالب خود را از طریق بخش نمایش> پوسته‌ها فعال کنید. پس از فعال‌سازی قالب وردپرسی بخشی به نام Sahifa نمایان می‌شود که از طریق منوی پیشخوان در دسترس است. با ورود به این بخش تنظیمات بخش‌های مختلف این قالب مشاهده می‌شود که در این مقاله و مقالات بعدی به بررسی کامل تمامی این بخش‌های خواهیم پرداخت.

تنظیمات پوسته

در این بخش تنظیمات عمومی قالب در اختیار شما قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانید تمامی بخش‌های قالب صحیفه را شخصی‌سازی کنید.

تنظیمات عمومی

در این بخش تنظیمات اولیه و پایه قالب در اختیار شما قرار دارد که می‌توانید متناسب با نیاز خود آن را شخصی‌سازی کنید.

  • طرح بندی پوسته: در این بخش باید طرح قالب جهت نمایش در سایت وردپرسی خود را مشخص کنید؛ به طور مثال می‌توانید طرح خود را به صورت تمام‌ صفحه یا نیم‌صفحه مشخص کنید. در این بخش تصویر تمامی طرح‌ها وجود دارد که متناسب با سلیقه و نیاز خود می‌توانید یکی از آنها را مشخص کنید.
  • آیکون دلخواه: در این بخش باید آیکن دلخواه خود را جهت نمایش در کنار عنوان سایت در تب مرورگر را مشخص کنید تا کاربران بتوانند شناسه سایت شما که همان آیکن است را مشاهده کنند؛ کافی است لینک تصویر را در این بخش وارد کنید یا آن را در کادر مربوط به آپلود انتخاب کنید.
  • Gravatar دلخواه: در این بخش نیز باید Gravatar مدیریت سایت را وارد کنید تا نویسنده و مدیر سایت با همین گراواتار نمایش داده شود؛ البته این قالب به شما اجازه فراخوانی Gravatar را از سیستم وردپرس می‌دهد و اگر نویسنده شما در سایت وردپرس آواتار انتخاب کرده باشد، در سایت نیز نمایش داده می‌شود.
  • آیکون های اپل: در این بخش باید آیکن مربوط به سایت خود را جهت نمایش در محصولات اپل انتخاب کنید؛ در صورتی که بخش‌های پایین را تکمیل نکنید تمامی دستگاه‌های اپل این آیکن را فراخوانی می‌کنند.
  • آیکون آیفون اپل: در این بخش باید آیکن سایت خود را جهت نمایش در موبایل‌های اپل انتخاب کنید.
  • آیکون رتینا اپل آی‌فون: در این بخش باید آیکن سایت خود را جهت نمایش در موبایل‌های اپل که از صفحه نمایش رتینا پشتیبان می‌کنند، انتخاب کنید.
  • آیکون آی پد اپل: در این بخش باید آیکن سایت خود را جهت نمایش در تبلت‌های اپل انتخاب کنید.
  • آیکون رتینا اپل آی پد: در این بخش باید آیکن سایت خود را جهت نمایش در تبلت‌های اپل که از صفحه نمایش رتینا پشتیبان می‌کنند، انتخاب کنید.

فرمت تاریخ

این بخش تنظیمات تاریخ نمایشی در بخش نوشته‌ها را شامل می‌شود؛ به طور مثال باید نوع نمایش تاریخ در بخش تاریخ انتشار محتوا مشخص کنید.

  • فرمت تاریخ برای نوشته های بلاگ: در این بخش باید نوع نمایش تاریخ برای زمان انتشار مطالب خود را شخصی‌سازی کنید؛ در روبروی این فیلد سه نوع نمیش در اختیار شما قرار داده شده است که به بررسی آنها می‌پردازیم.
  • مرسوم: این نوع نمایش از تنظیمات پیش‌فرض شما که در بخش تنظیمات وردپرس انجام داده‌اید، پشتیبانی می‌کند؛ در صورت نیاز به این گزینه شما باید تنظیمات نمایش تاریخ را از طریق بخش تنظیمات همگانی وردپرس انجام دهید و این گزینه را تیک بزنید.
  • به فرمت زمان پیشین: این نوع فرمت یک فرمت متداول و البته غیردقیق است؛ نوع نمایش این فرمت به این گونه است که شما هنگام انتشار یک مطلب، زمان گذشته از انتشار را به کاربران نمایش می‌دهید! مثلا به کاربران می‌گویید که زمان انتشار این مطلب یک هفته پیش بوده است و این نوع نمایش اصلا دقیق نیست. در واقع این نوع نمایش مربوط به قالب است و از تنظیمات وردپرس پشتیبانی نمی‌کند؛ همین مسئله سبب می‌شود تا به صورت دقیق از زمان انتشار مطالب خود در بخش پیشخوان و بخش مطالب سایت اطلاع داشته باشید.
  • غیر فعال سازی همه: با انتخاب این گزینه تاریخ برای نمایش در سایت غیرفعال می‌شود و به راحتی می‌توانید تاریخ انتشار مطالب خود را از دید کاربران پنهان کنید؛ البته بازهم لازم به ذکر است که مدیران و نویسندگان سایت می‌توانند در بخش مطالب وردپرس به تاریخ انتشار دسترسی داشته باشند و تنها برای کاربران پنهان خواهد شد.

تنظیمات لایت‌ باکس

لایت‌باکس‌ها یک ابزار کاربردی برای بخش تصاویر وردپرس هستند که یک حاشیه زیبا بر روی تصاویر ایجاد می‌کنند؛ قالب صحیفه به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بدون استفاده از افزونه لایت‌باکس‌ها را بر روی تصاویر سایت خود فعال کنند.

  • فعال کردن خودکار لایت باکس: با استفاده از این گزینه می‌توانید لایت‌باکس‌ها را بر روی تمامی تصاویر موجود در سایت وردپرسی خود فعال کنید و دیگر نیازی به فعال‌سازی دستی آن تصاویر با استفاده از افزونه‌های جانبی نخواهید داشت.
  • فعال سازی لایت باکس برای گالری وردپرس: با استفاده از این گزینه نیز می‌توانید لایت‌باکس‌ها را بر روی تمامی تصاویر شاخص مطالب سایت وردپرسی خود فعال کنید.
  • پوسته لایت باکس: با استفاده از این گزینه می‌توانید نوع نمایش لایت‌باکس را شخصی‌سازی کنید و تصاویر وردپرس را به همین شکل به کاربران خود نمایش دهید.
  • موقعیت بندانگشتی لایتباکس: در این بخش باید نوع نمایش لایت‌باکس‌ها بر روی تصاویر بندانگشتی سایت خود مشخص کنید.
  • نمایش جهت‌نما لایتباکس: با استفاده از این گزینه می‌توانید برای لایت باکس تصاویر خود یک فلش برای تعیین جهت مشخص کنید.

نکته: باوجود آنکه قالب صحیفه لایت باکس بسیار زیبا و سبک را در اختیار شما قرار داده است، اما ممکن است شما از استایل آن خوش‌تان نیاید! در اینصورت لازم است تا لایت باکس را غیرفعال کنید و به راحتی از یک افزونه لایت‌ باکس برای ایجاد لایت باکس تصاویر سایت وردپرسی خود استفاده کنید! خوشبختانه وردپرس افزونه‌های زیادی را در این زمینه دارد و کافی است با بررسی استایل‌ها، یکی از این افزونه‌ها را انتخاب کنید.

قالب صحیفه باتوجه به حرفه‌ای بودن خود تنظیمات متعددی را شامل می‌شود که در این مقاله به بررسی بخش‌های مختلفی از آن پرداختیم و در مقالات بعدی به تکمیل این آموزش‌ها می‌پردازیم. اگر قصد راه‌اندازی یک مجله خبری آنلاین با وردپرس و همچنین قالب صحیفه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم چند مقاله‌ای که در این زمینه منتشر می‌شود را از دست ندهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

  1. سلام
    من قالب صحیفه را استفاده می کنم ولی در نمی توانم اسلاید با کیفیت وبا ابعاد بزرگ دراول صفحه استفاده کنم لطفا راهنمایی نمایید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *