وقتی به سراغ جمع کردن دستگاه جدیدی می‌روید، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن توجه داشته باشید، کارت گرافیک است. قطعه‌ای با بازه‌ی قیمتی بسیار گسترده‌ که باید قبل از خرید نیازهای خود را برای انتخاب مدل مناسب بسنجید.

در نوشته‌ی امروز، ما بهترین مدل‌های بازار در زمینه‌های مختلف را به شما معرفی کرده‌ایم که امیدواریم، برای خرید دستگاه جدید از آن‌ها بهره ببرید.

کارت گرافیک GeForce RTX 3080

انویدیا GeForce RTX 3080 دارای آخرین معماری آمپر انویدیا است. همچنین 20 درصد سریع‌تر از نسل قبلی Ti 2080 است و ظاهرا 500 دلار قیمت کمتری دارد. به طور کلی اگر می‌خواهید تمام تنظیمات گرافیکی را به حد‌اکثر برسانید و بازی‌هایی با کیفیت 4K یا 1440p انجام دهید، این محصول بهترین کارت گرافیک گیمینگ برای شما به شمار می‌رود. Ampere هسته‌های تانسور بهبود یافته‌ای را برای DLSS به ارمغان می‌آورد، فناوری که همچنان در میان بازی‌های اخیر گسترش یافته است. شایان ذکر است که عملکرد RT و DLSS انویدیا بسیار سریع‌تر از آن‌چیزی است که از کارت‌های RX 6000 جدید AMD دریافت می‌کنید.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت RTX 3080 در دو سال گذشته بسیار بالا بوده است؛ اما اکنون به سطح معقولی رسیده است؛ به طوری که ما معمولا می‌توانیم کارت‌هایی با قیمت حدود 800 دلار پیدا کنیم که گاهی اوقات شامل نوع 12 گیگابایتی نیز می‌شود؛ این موضوع بهترین ارزش را ارائه نمی‌دهد، اما بهترین انتخاب ما برای یک GPU سریع در حال حاضر است. در نتیجه RTX 3080 با عملکرد بالقوه دو برابری بهترین گزینه برای اجرای بازی‌های باشکوه و حرفه‌ای است و بهترین کارت گرافیک گیمینگ محسوب می‌شود.

کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT

کارت Radeon RX 6800 XT بهترین کارت گرافیک گیمینگ برای تیم قرمز است. در‌واقع این مدل کارت نسبت به نسل قبلی RX 5700 XT افزایش قابل توجهی در عملکرد و ویژگی‌ها و همچنین اضافه کردن پشتیبانی از ردیابی پرتو داشته است. پردازنده گرافیکی Navi 21 قبل از راه‌اندازی توسط جامعه علاقه‌مندان Big Navi نامیده شد؛ باید گفت که اندازه آن دو برابر نسل قبلی یعنی Navi 10 است و با دو برابر هسته‌های سایه زن و دو برابر رم عرضه می‌شود. سرعت ساعت نیز در محدوده 2.1 تا 2.4 گیگاهرتز افزایش می‌یابد و AMD همه این کار‌ها را بدون افزایش قابل ملاحظه در نیاز به برق انجام می‌دهد. بخش بزرگی از عملکرد AMD به لطف 128 مگابایت کش بی‌نهایت است.

به گفته AMD پهنای باند موثر را تا 119 درصد بهبود می‌بخشد. ما مطمئن هستیم که تعداد کمی از بازی‌ها در سال‌های آینده به بیش از 16 گیگابایت نیاز خواهند داشت؛ بنا‌بر‌این XT 6800 در این‌جا موقعیت بسیار خوبی خواهد داشت و وظیفه خود را در جایگاه بهترین کارت گرافیک گیمینگ به خوبی انجام خواهد داد. اما نقاط ضعفی نیز در این مدل کارت گرافیک وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به عملکرد متوسط در ردیابی اشعه اشاره کرد؛ این موضوع شاید به این دلیل باشد که بازی‌های XDR بیشتر برای پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا بهینه شده‌اند؛ اما در مجموع XT 6800 در عملکرد ردیابی پرتو کمی عقب‌تر از RTX 3070 قرار می‌گیرد و در چندین بازی تا 25 درصد از آن عقب‌تر است.

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti

برای برخی افراد بهترین کارت گرافیک گیمینگ کارتی است که سرعت بیشتری داشته باشد. در این‌جا RTX 3090 Ti انویدیا به نیاز این دسته از کاربران پاسخ می‌دهد؛ به طوری که با بیش از دو برابر قیمت RTX 3080 عملکرد بهتری را در اکثر بار‌های کاری نشان می‌دهد. همچنین با MSRP بالا‌تر 5 تا 10 درصد سریع‌تر از RTX 3090 قبلی است. به طور کلی RTX 3090 Ti به عنوان برترین پردازنده گرافیکی انویدیا تا زمانی‌که نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا Ada Lovelace معرفی شود، شناخته می‌شود. این مدل کارت گرافیک یک تراشه کامل GA 102 دارد؛ بنا‌بر‌این جایی برای کارت Titan جدید وجود ندارد.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ 2022 با نام RTX 3090 دارای پشتیبانی NV Link است که مسلما برای برنامه‌های حرفه‌ای و محاسبات GPU مفید‌تر از SLI است. علاوه بر آن با 24 گیگابایت حافظه GDDR6X نیز در انواع برنامه‌های تولید محتوا مفید واقع می‌شود. فقط مراقب عملکرد کمتر از حد انتظار در برنامه‌های SPECviewperf باشید، جایی که Titan RTX دارای ویژگی‌های اضافی در درایور‌های خود است که برای کارت‌های GeForce فعال نیستند. بنا‌بر‌این اگر در حال حاضر سریع‌ترین کارت گرافیک را می‌خواهید و قصد اجرای بازی‌هایی با ردیابی پرتو DLSS فعال دارید، RTX 3090 Ti بهترین گزینه و بهترین کارت گرافیک گیمینگ برای شما است.

کارت گرافیک Radeon RX 6700 XT

کارت گرافیک XT 6700 دارای همان تعداد هسته‌های نسل قبلی است، با این تفاوت که سرعت کلاک به طور قابل توجهی افزایش یافته است و حافظه پنهان بیشتر عملکرد آن را حدود 25 درصد افزایش می‌دهد. باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان با اورکلاک کردن کارت، سرعت را افزایش داد و بهترین عملکرد را از بهترین کارت گرافیک گیمینگ دریافت کرد. به طور کلی اگر هر بازی با DLSS یا ردیابی پرتو را در نظر بگیریم XT 6700 پشت سر Ti 3060 قرار می‌گیرد و تقریبا شبیه یک رقیب 3060 به نظر می‌رسد.

این کارت گرافیک به لطف قیمت آنلاین عالی خود در رتبه‌بندی کلی ارتقا یافته است. در حال حاضر با قیمت‌هایی که دقیقا کمتر از MSRP های رسمی شروع می‌شوند در دسترس است؛ به طوری که قیمت آن حدود 50 دلار کمتر از ارزان‌ترین RTX 3060 Ti است، در‌حالی‌که عملکرد مشابه و قابل مقایسه‌ای را ارائه می‌دهد. در ضمن به RX6750 XT جدید‌تر نیز توجه داشته باشید، زیرا در صورت ادامه کاهش قیمت می‌تواند گزینه بهتری باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *