در نگاه کلی وقتی به Wowcube نگاه می‌کنید، با یک گجت و شبیه به مکعب روبیک مواجه هستید که دارای 24 صفحه نمایش OLED بوده که می‌توان آن را به جهت‌های مختلف خواند ، بازی‌های مخصوصی برای آن طراحی شده که با تکان دادن یا تغییر جهت این نمایشگرها انجام می شود.

محصولی که سه سال پیش در نمایشگاه CES رونمایی شد و در نهایت به یک محصول واقعی بدل شده که وارد بازار شده است. Wowcube با اسم کامل Wowcube Entertainment System عرضه شده و قرار است یک وسیله‌ی بازی و سرگرمی متفاوت باشد. اما سوال این جاست که آیا Wowcube تنها یک گجت جالب است یا این که ممکن شما آن را به عنوان کنسولی دستی خریداری کنید.

سخت افزار Wowcube

در نگاه اول ممکن است بدنه براق پلاستیکی این روبیک چهار در چهار کمی توی ذوقتان بزند اما وقتی هر 24 نمایشگر آن روشن می‌شود، واقعا محصولی چشم‌نواز و زیباست و شاید برای خیلی‌ها مثل من، متفاوت‌ترین و نوآورانه‌ترین محصولی باشد که این چند وقته در بازار دیجیتال دیده‌اند.

چالش‌های مکانیکی، الکترونیکی و حتی نرم‌افزاری زیادی برای تولید چنین محصول پیچیده‌ای وجود دارد که سازندگان Wowcube به خوبی از پس آن بر آمده‌اند. نباید فراموش کرد که پردازنده اصلی این کامپیوتر کوچک، باید از مکعب‌های کناری، اطلاعات را گرفته و باید محتوای درست را در هر بخش به نمایش بگذارد.

هر کدام از این مکعب‌های هشت‌گانه، یک کامپیوتر کوچک به حساب می‌آیند که دارای پردازنده مرکزی، نمایشگر و باتری هستند و با سیستمی شبیه به اسلیپ دیسک، با یکدیگر مرتبط هستند. از نظر فنی، چنین کاری واقعا شگفت‌انگیز است.

درون جعبه‌ی Wowcube یک کابل شارژ USB-C، شارژر و یک کوپن اپ استور قرار داده شده. همچنین یک نگهدارنده سیلیکون نیز برای آن ارائه کرده‌اند. همچنین برنامه‌ریزی شده که شما بتوانید، ماژول‌های جداگانه خریداری کنید و هر کدام از این مکعب‌ها را به صورت جداگانه در صورت خرابی جایگزین نمایید.

نرم‌افزار و رابط کاربری

کمی طول می‌کشد تا به کار با Wowcube عادت کنید که با توجه به ساختار این گجت، معقول به نظر می‌آید. برای روشن کردن این محصول باید آن را بچرخانید اما خاموش کردنش، کمی پیچیده است. ابتدا باید سه بار آن را تکان داده تا به منو اصلی رفته و سپس آن را بچرخانید تا آیکون پاور به نمایش در بیاید و بعد از دو ضربه رویش، Wowcube بالاخره خاموش می‌شود.

چیزیکه باید درباره رابط کاربری Wowcube بدانید این است که برای کاربری آن، باید کارهایی از قبیل چرخاندن، برگرداندن مکعب‌ها و تکان دادن را انجام دهید. همچنین لمس کردن در این محصول، به وسیله‌ی سنسور لمسی انجام نشده و سنسورهای حرکتی آن را شناسایی می‌کنند. انتخاب برنامه بعضا باید با چرخاندن مکعب‌ها انجام شود و سپس با لمس دو مرتبه‌ای اجرا می‌شوند.

همچنین باید برنامه‌ی Wowcube را دانلود کرده تا روی آن بازی‌ها و برنامه‌های جدید بریزید، تنظیماتش را تغییر دهید یا حتی از به صورت بی‌سیم، کنترلش کنید.

بازی کردن با Wowcube

سری بازی‌هایی که در حال حاضر برای این دستگاه منتشر شده‌اند:

  • Breakout / Blocks
  • Cut the Rope
  • دو نسخه از بازی Matching games: 2048
  • Pipes
  • Rubix cubes: classic
  • Rings: I

بعضی از این بازی‌ها -مخصوصا Cut the Rope- عناوین آشنایی هستند و باید در نظر گرفت که تمامی آن‌ها باید طراحی دوباره‌ می‌شدند تا روی این دستگاه و 24 نمایشگرش به درستی کار کرده و از مکانیک‌های آن بهره ببرند. در بعضی موارد مکانیک بازی‌ها نسبت به نسخه اصلی‌شان خیلی متفاوت است و در بعضی بازی‌ها مثل 2048 تفاوت چندانی در انجام بازی حس نخواهید کرد.

 

Wowcube اپ استور مخصوص به خود را راه‌اندازی کرده و برنامه‌های اندرویدی که با آن سازگار است را در این اپ استور قرار می‌‌دهد اما مسلما در حال حاضر، کم بود بازی که بتواند از مکانیک‌های این گجت استفاده کند، به وضوع دیده می‌شود. حتی استفاده از سیستم مکعب‌ها هم کمی سخت به نظر می‌آید که می‌توان آن را به حساب نا‌آشنا بودن با چنین روشی برای بازی گذاشت.

چه کارهای دیگری با Wowcube می‌توان انجام داد؟

با توجه به این که تازه اول راه Wowcube است، هنوز برنامه‌های خفنی برای این محصول ارائه نشده و تمامی برنامه‌های آن توسط خود کپانی تولید شده‌اند. در بعضی برنامه‌ها هم به وضوع می‌توان دید که طراحی بد نرم‌افزاری، می‌تواند استفاده از Wowcube  را تا چه حد سخت کند. مثلا برنامه‌ی ساعت به گونه‌ای ساخته شده که شما برای تعیین تایمر، برای هر 15 ثانیه باید یک بار مکعب را بچرخانید و حالا فکر کنید که اگر تایمر را برای چند دقیقه تنظیم کنید، چند بار باید آن را بچرخانید.

نبود بعضی از برنامه‌ها نیز عجیب است اما خب از طرفی، برنامه‌های جالبی مثل مانگان خوان در آن وجود دارد که پنل‌ها به صورت جداگانه روی مکعب‌ها نمایش داده می‌شوند. البته حتی این ابزار جالب هم، روش مناسبی برای خواندن مانگا یا کامیک نیست.

در آخر

آیا 250 دلار حاضرید برای چنین محصولی بپردازید؟ خب، خوشبختانه قیمت Wowcube خیلی زیاد نیست و برای عاشقان گجت های خلاقانه،گزینه مناسبی است که هر از چند گاهی از آن استفاده کنند یا کنار مانیتور خود قرار دهند.

 

اما با وجود پیچیدگی ساخت و جذابیتش، در حال حاضر، استفاده زیادی نداشته و برنامه‌های زیادی هم برایش نوشت نشده است و همین باعث می‌شود، توجیهی برای خریدش وجود نداشته باشد. اما نباید از تجربه منحصر به فرد کار کردن با Wowcube نیز به سادگی گذشت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *