اگر می‌خواهید با قابلیت‌های مک آشنا شوید یا این که از بعضی از ابزارهایی که تنها برای این سیستم عامل عرضه شده استفاده نمایید، نیازی نیست از ویندوز جدا شده و یک دستگاه مک تهیه کنید. این امکان برایتان وجود دارد که بر روی یک دستگاه مجازی بر روی ویندوز‌های 10 یا 11 هم این کار را انجام دهید.

برای نصب مک (macOS) روی ویندوز به چه چیزهایی احتیاج دارید؟

قبل از این که آموزش امروزمان را شروع کنیم، بهتر است ابتدا پیش نیازها را به شما بگوییم. این آموزش به صفر تا صد نصب سیستم عامل مک روی شبیه ساز اختصاص دارد. آموزش امروزمان با استفاده از شبیه ساز Oracle VirtualBox Manager (VirtualBox) است ، پس حتما قبل از شروع از طریق لینک‌ زیر آن دانلود و نصب کنید.

در ادامه به یک نسخه از macOS احتیاج دارید. شما با استفاده از آموزش امروز، آخرین نسخه از این سیستم عامل را می‌توانید نصب کنید. زمانی که این نوشته را برایتان نقل می‌کنیم، آخرین نسخه از مک Monterey نام دارد و در ادامه لینک دانلود آخرین نسخه را نیز برایتان خواهیم آورد. همچنین روش‌های امروز با دستگاه‌هایی که پردازنده اینتل یا AMD دارند سازگار خواهد بود.

در نهایت، ساده‌تر خواهد بود اگر شما یک اکانت آیلکود نیز برای خود بسازید، پس آن را هم گوشه‌ای آماده بگذارید.

 دانلود فایل ایمیج macOS Monterey

از لینک‌ زیر برای دانلود نسخه مورد نیاز مک استفاده نمایید. این نسخه‌ها برای برنامه‌های مختلف، جدا شده‌اند:

این فایل‌ به صورت فشرده است و برای باز کردنش، به برنامه‌هایی مثل Winrar یا 7zip احتیاج دارید. در نهایت بعد از دانلود، آن‌ را از حالت فشرده خارج کنید.

نصب macOS Monterey بر روی VirtualBox

قبل از این که روند نصب را آغاز کنیم، شما باید یک چیز دیگر هم نصب کنید و آن بسته افزونه VirtualBox (VirtualBox Extension Pack) است که در آن مشکلاتی از جمله حل مسئله موس و کیبورد و یا برقراری ارتباط با USB3 حل شده است.

به پایین اسکرول کرده و گزینه‌ی All supported platforms را دانلود کنید. بعد از دانلود فایل را اجرا کرده و در مسیر پیش فرض نصب کنید.

  1. ساخت macOS Monterey در VirtualBox

باقی مراحل اصلا سخت نیست و خیلی راحت می‌توانید، سیستم عامل مک را نصب کنید. ابتدا مراحل را برای دستگاه اینتل می‌گوییم.

VirtualBox را باز کرده، روی New بزنید. در بخش Type گزینه macOS را انتخاب کنید. می‌توانید نسخه‌ی مد نظر خود را هم انتخاب نمایید اما Mac OS X کفایت می‌کند. در بالای این صفحه، یک اسم برای دستگاه خود انتخاب کنید. اسم را پیچیده انتخاب نکنید چون بعدا باید آن را چند جایی وارد نمایید.

در بخش Machine Folder مکان نصب دستگاه را انتخاب کرده، میزان رم را در بخش  Memmory Size انتخاب نمایید. این میزان نباید کم‌تر از 4 گیگ باشد و مسلما هر چه بالاتر انتخاب کنید، دستگاه مجازی شما بهتر کار می‌کند. در پایین صفحه گزینه‌ی Create a hard disk now را انتخاب کرده و روی Create بزنید. در نظر بگیرید که برای چنین دستگاهی، حداقل باید 50 گیگابایت فضای خالی در درایو مورد نظر خود داشته باشید.

  1. تنظیمات دستگاه مجازی macOS Monterey

حالا به جزییات دستگاه مجازی باید نگاه انداخته و تغییراتی ایجاد کنید.

در برگه System، تیک Floppy را بردارید و مطمئنن شوید که Chipset روی ICH9 باشد. به برگه Processor‌ بروید و قدرت پردازنده‌ای که به دستگاه مجازی می‌دهید را انتخاب کنید.

این بخش بسته به قدرت سخت‌افزار شما، می‌تواند متفاوت باشد اما حداقل 2 هسته را در نظر بگیرید. تیک گزینه‌ی Enable PAE/NX نیز باید فعال باشد.

در برگه Display میزان فضای کارت گرافیک را باید 128MB انتخاب نمایید.

به برگه Storage رفته و جلوی Optical Drives، آدرس فایل ایمیجی که دانلود و از حالت فشرده خارج کرده‌اید را بدهید.

در نهایت به برگه USB رفته و در این بخش USB 3.0 را انتخاب کنید و OK را بزنید.

  1. استفاده از Command Prompt برای اضافه کردن کدهای اضافی به VirtualBox

هنوز تنظیمات کامل نشده که شما دستگاه مجازی را روشن کنید، چون فایل ایمیج سیستم عامل مک با این تنظیمات کار نخواهد کرد و شما باید تغییراتی را با استفاده از Command Prompt ایجاد کنید. در جستجوی ویندوز (با استفاده از کلیدهای میانبر Windows +X آن را اجرا کنید) و Command را جستجو کرده و آن را در حالت Run as Administrator اجرا کنید.

کد زیر را تایپ و اجرا کنید. (اگر  VirtualBox را جای دیگری نصب کرده‌اید، بخش آدرس را تغییر دهید)

cd "C:\Program Files\Oracle\VirtualBox\"

حالا کدهای زیر را به ترتیب وارد کرده و بعد از هر خط، اینتر بزنید. فقط حواستان باشد که به جای macOS Monterey باید اسم دستگاهی که انتخاب کرده‌اید را وارد کنید.

VBoxManage.exe modifyvm "macOS Monterey" --cpuidset 00000001 000106e5 00100800 0098e3fd bfebfbff

VBoxManage setextradata "macOS Monterey" "VBoxInternal/Devices/efi/0/Config/DmiSystemProduct" "iMac19,1"

VBoxManage setextradata "macOS Monterey" "VBoxInternal/Devices/efi/0/Config/DmiSystemVersion" "1.0"

VBoxManage setextradata "macOS Monterey" "VBoxInternal/Devices/efi/0/Config/DmiBoardProduct" "Mac-AA95B1DDAB278B95"

VBoxManage setextradata "macOS Monterey" "VBoxInternal/Devices/smc/0/Config/DeviceKey" "ourhardworkbythesewordsguardedpleasedontsteal(c)AppleComputerInc"

VBoxManage setextradata "macOS Monterey" "VBoxInternal/Devices/smc/0/Config/GetKeyFromRealSMC" 1
  1. روشن کردن دستگاه مجازی

حالا وقتش رسیده با دبل کلیک، دستگاه مجازی که ساخته‌اید را روشن کنید. در ابتدا می‌بینید که لوگوی اپل به نمایش در می‌آید و باید مراحل نصب را یک به یک طی کنید. ابتدا زبان مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

سپس Disk Utility‌ را انتخاب کنید.

بعد VBOX HARDDISK MEDIA‌ را انتخاب نمایید. در ادامه روی Erase در بالای صفحه کلیک کنید. گزینه‌ی Format را روی  و Scheme روی GUID Partition Map بگذارید و در نهایت روی Erase بزنید. حالا می‌توانید روی Install macOS Monterey کلیک کنید و به روند نصب ادامه دهید. در این بخش روی درایو مورد نظر کلیک کرده و روی Continue بزنید.

صبر کنید تا روند نصب تمام شود. این مرحله ممکن است طول بکشد. خیلی به زمان‌هایی که به شما گفته می‌شود توجه نکرده و حتی اگر احساس کردید، خیلی طول کشیده باز هم صبر کنید. بعد از اتمام کار، سیستم عامل برایتان نصب شده و می‌توانید از آن استفاده نمایید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *