دلایل زیادی وجود دارد که شما بخواهید یک ویندوز 10 روی هارد اکسترنال داشته باشید و از آن برای بوت مک بوک استفاده کنید. این مهم ممکن است به خاطر خراب بودن هارد داخلی دستگاه یا به عنوان یک جایگزین موقت برای سیستم عامل مک مورد استفاده قرار بگیرد.

اما عجله نکنید، نصب کردن ویندوز 10 روی هارد اکسترنال و اجرا آن به هیچ وجه ساده نیست و نیاز به این دارد که شما از طریق خط فرمان آن را روی هارد اکسترنال نصب کنید. با این حال نگران هم نباشید، ما قدم به قدم کمکتان می‌کنیم تا به نتیجه‌ای که باید، دست پیدا کنید.

آماده سازی حافظه فلش برای نصب ویندوز 10

قبل از هر چیز شما به یک فایل Image از ویندوز 10 احتیاج دارید. بعد از این که این فایل را از روی اینترنت تهیه کردید، باید یک فلش بوتیبل بسازید تا نصب ویندوز از طریق آن روی هارد اکسترنال انجام گیرد. با توجه به این که مک‌بوک‌ها درایو DVD ندارند، این یکی از معدود انتخاب‌های شما خواهد بود.

برای ساخت فلش بوتیبل، بهترین ابزار حال حاضر، Rufus است که البته یک نرم‌افزار سبک و رایگان بوده و حتی نیاز به نصب نیز ندارد. بعد از این که آن را دانلود کردید، اجرا نمایید.

وقتی برنامه باز شد، شما ابتدا در بخش بالایی صفحه که Device نام دارد، باید فلش مموری خود که به دستگاه متصل کرده‌اید را انتخاب کنید (1). در پایین همین بخش، روی جایی که نوشته شده Select زده و آدرس فایل Image ویندوز را آدرس دهی کنید (2). در بخش Partition scheme گزینه‌ی MBR را انتخاب نمایید (3) و Cluster size را روی 4096 بایت تنظیم کنید (4). در نهایت روی Start بزنید تا ساخت فلش بوتیبل آغاز شود.

نکته مهم: حتما در نظر بگیرید که تمامی محتوایی که از قبل روی فلش داشتید پاک خواهد شد!

حالا بوت لپتاپ را روی USB قرار داده، فلش را وصل کنید و دستگاه را دوباره روشن نمایید.

پارتیشن بندی هارد برای نصب ویندوز 10 از روی از روی USB

شما باید برای انجام کار، یک پارتیشن Windows RE Tools ، یک پارتیشن سیستمی، یک پارتیشن MSR و یک پارتیشن ریکاوری درست کنید. دیاگرامی که در پایین می‌بنید، یک شمای کلی از نتیجه نهایی خواهد بود:

برای انجام این کار شما باید ابتدا بوت نصب ویندوز 10 را اجرا کنید و وقتی به بخش نصب و انتخاب زبان رسیدید، روی Next کلیک کرده و سپس Install را انتخاب کنید. اگر تنها دو USB دارید، نگران نباشید، همه چیز با کیبورد قابل انجام است. بعد از این که لایسنس ویندوز را خواندید و به صفحه بعد رفتید، باید کلیدهای SHIFT+F10 را بزنید تا command prompt برای شما باز شود.

حالا اصل ماجرا برایتان آغاز می‌شود و باید کدهای زیر را به ترتیب تایپ کرده و اینتر بزنید. حتما روی تایپ دقت کنید، چون بخش بعدی کاملا به این که شما فرمان‌ها را درست تایپ کرده باشید، وابسطه خواهد بود.

نکته مهم: تمام هارد شما در این پروسه پاک خواهد شد و اطلاعاتتان به صورت کامل از دست می‌رود

فرمان‌ها به ترتیب:
list disk

select disk x (دیسک خود را در لیست پیدا کرده و به جای ضربدر عدد جلوی آن را وارد کنید)

clean (این فرمان کل هارد را فرمت می‌کند)
convert gpt

create partition primary size=500

format quick fs=ntfs label="Windows RE Tools"

assign letter="T"

set id="de94bba4-06d1-4d40-a16a-bfd50179d6ac"

gpt attributes=0x8000000000000001

create partition efi size=100

format quick fs=fat32 label="System"

assign letter="S"

create partition msr size=128

create partition primary size=256000
*میزان 265 گیگی که مد نظر گرفته‌ایم بر مبنای هاردمان است، شما هر مقدار فضایی که مد نظر دارید را می‌توانید اقدام کنید

format quick fs=ntfs label="Windows"

assign letter="W"

create partition primary size=4096

format quick fs=ntfs label="Recovery Image"

assign letter="R"

set id="de94bba4-06d1-4d40-a16a-bfd50179d6ac"

gpt attributes=0x8000000000000001
*اگر هارد شما حجم بیشتری دارد نسبت به فضایی که برای درایو ویندوز قرار گرفته‌اید، بعد از نصب ویندوز می‌توانید دیگر پارتیشن‌ها را نیز تنظیم کنید
list volume

exit

نصب ویندوز

command prompt را نبندید چون هنوز کار‌های بیشتری باقی مانده است. در ابتدای خط فرمان باید C: را تایپ کنید. اما بعد از این کار، حتما فرمان Dir را تایپ و اینتر بزنید تا مطمئن شوید درایو C درایو USB شما باشد. اگر نه با تایپ فرمان list volume و زدن اینتر، ببینید درایو USB کدام است و آن را با یک : جلویش تایپ کنید و اینتر بزنید و سپس فرمان‌های زیر را ادامه دهید.

md R:\RecoveryImage

copy C:\sources\install.wim R:\RecoveryImage\install.wim

cd X:\Windows\System32

dism /Apply-Image /ImageFile:R:\RecoveryImage\install.wim /Index:1 /ApplyDir:W:\

md T:\Recovery\WindowsRE

copy W:\Windows\System32\Recovery\winre.wim T:\Recovery\WindowsRE\winre.wim

bcdboot W:\Windows /s S: /f UEFI

W:\Windows\System32\reagentc /setosimage /path R:\RecoverImage /target W:\Windows /index 1

W:\Windows\System32\reagentc /setreimage /path T:\Recovery\WindowsRE /target W:\Windows
در بعضی از این فرمان‌ها به خاطر کپی شدن حجم بالایی از اطلاعات، ممکن است که اجرای آن‌ها طول بکشد، پس اصلا نگران نباشید و منتظر بمانید. در نهایت فرمان exit را تایپ کنید، اینترنت بزنید و دستگاه را ریست کنید. فلش را بکنید و از ویندوز خود لذت ببرید!

فراموش نکنید که بحث نصب درایورها کاملا متفاوت است و خیلی از مدل‌ها درایورهای مناسب ویندوز 10 ندارند، پس باید بر اساس مدل دستگاه خود درایورها را جستجو و نصب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *