مایکروسافت ورد یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهای مجموعه آفیس برای نگارش کلمات و ایجاد اسناد متنی به شمار می‌رود. شما با راست کلیک بر روی صفحه کامپیوتر خود می‌توانید New Microsoft Word Document را انتخاب کنید و یا با کلیک بر روی یک فایل ورد، پس از باز شدن آن در صفحه نخست روی گزینه Blank document بزنید تا یک صفحه جدید و سفید برای شما ایجاد شود.

تعیین اندازه کاغذ و قطع کتاب

اولین و مهم‌ترین مساله‌ای که لازم است به هنگام ایجاد یک فایل ورد به آن توجه کنید، تعیین اندازه و سایز کاغذ است. به همین منظور می‌بایست از منوبار بالا تب Layout را انتخاب کرده و گزینه Size را بزنید. سپس یکی از سایزهای مورد نظرتان را کلیک کرده و شروع به نوشتن کنید تا وقتی که لازم داشتید مقاله خود را پرینت بگیرید و یا کتابتان را چاپ کنید به همان ترتیب و اندازه‌ای که دلتان می‌خواهد دیده شود. ممکن است قطع کتاب یا اندازه دلخواهتان در میان لیست سایزهای منتخب ورد نباشد. در این صورت با کلیک بر آخرین گزینه پنجره‌ای باز می‌شود که به صورت دستی اندازه‌های طول و عرض آن را مشخص می‌کنید. قبل از هر چیز اگر لازم باشد مقیاس اندازه‌گیری خود را از اینچ به سانتی‌متر یا میلی‌متر تغییر دهید باید از تب File بر روی Options کلیک کنید و در بخش Advance از گزینه‌های مربوط به Display مقیاس خود را انتخاب کنید و سپس از قسمت سایز اعداد مورد نظرتان را وارد کنید.

تعیین فونت مناسب

خوانا بودن یک مقاله، مجله یا کتاب اهمیت زیادی دارد. به طوری که می‌تواند باعث علاقه خواننده به آن متن یا دل‌بریدگی او شود و مقاله را کنار بگذارد و دیگر ادامه ندهد. تعیین نوع و اندازه فونت با توجه به موضوع مقاله یا کتاب، محتوا و گروه سنی مخاطبان صورت می‌گیرد. به طور معمول از فونت رویا برای نوشتن کتاب‌های کودک و نوجوان، از فونت نازنین برای رمان‌ها و کتاب‌های داستان و از فونت بدر و لوتوس برای موضوعات جدی‌تر و گروه سنی بزرگ‌تر در نظر گرفته می‌شود.

فهرست‌نویسی، مقدمه و پیشگفتار

در هر مقاله یا کتابی خواننده در ابتدا صفحه اول را باز می‌کند و فهرست آن را نگاه می‌کند تا بداند آیا موضوعاتی را که مد نظر دارد، در این کتاب آمده است یا نه. به همین دلیل نوشتن فهرست و یک مقدمه مناسب برای متن موردنظر خود در ورد می‌تواند در جذب مخاطب به شما کمک کند.

افزودن سرصفحه و پاصفحه در فایل ورد

در نوشتن مقالات و کتاب‌ها معمولا متن‌هایی برای توضیح و اصول نوشتاری وجود دارد که لازم است در دو بخش سرصفحه و پاصفحه قرار بگیرند. برای ایجاد این دو بخش یعنی هدر و فوتر دو روش وجود دارد. اگر روی فلش کناری هر کدام از آنها کلیک کنید، کادری باز می‌شود که برای هر دو مشابه است. علاوه بر این در یک روش می‌توانید در قسمت بالای صفحه فایل ورد خود دبل کلیک کنید تا سربرگ هدر و فوتر در قسمت  Design باز شود. در روش دیگر، لازم است که به سربرگ Insert بروید. برای ایجاد سرصفحه روی Header و برای ایجاد پاصفحه روی Footer کلیک کنید. بعد از وارد کردن هدر و فوتر مانند روش قبل یک سربرگ وابسته به نام Design برای تنظیمات هدر و فوتر باز می‌شود. همچنین در هر کدام از آنها می‌توانید شماره صفحه خود را با کلیک کردن روی Page Number ایجاد کنید.

طراحی جلد کتاب یا مجله

طراحی جلد یک کتاب یا مجله یکی دیگر از بخش‌های مهمی است که می‌بایست به آن توجه کنید. چرا که برای طراحی، سایز جلد کتاب رابطه مستقیمی با قطع کتاب و عرض عطف آن دارد. برای این کار از سایزی که در ابتدا برای ایجاد سند خود در فایل ورد به کار برده‌اید، استفاده کنید. اندازه عطف هر کتاب به تعداد صفحات کتاب و وزن کاغذ بستگی دارد. . به طور مثال اگر از کاغذ ۷۰ یا ۸۰ گرمی برای چاپ کتاب استفاده شود، عرض عطف آن و تعداد صفحات کتاب اهمیت پیدا می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *