شاید در گذشته حتما باید برای ویرایش ویدیوهای خود به سراغ برنامه‌های سنگین و پیچیده می‌رفتید، اما در حال حاضر برنامه‌های خیلی خوبی وجود دارد که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توانید کارهای مختلفی روی ویدیو انجام دهید، بدون این که خود را درگیر یادگیری یک برنامه‌ی خاص کنید.

OpenShot یکی از این برنامه‌هاست که به صورت کاملا رایگان و کد باز ارائه شده و شما می‌توانید با نصب آن روی ویندوز، به راحتی ویدیوهای خود را ویرایش کنید. امکانات این برنامه بسیار عالی‌ست و خیلی سبک هم کار می‌کند. در این پست هم ما بخش‌های مختلف آن را خیلی سریع به شما یاد خواهیم داد و از آن به بعد، دیگر به کسی برای ویرایش ویدیوهای خود احتیاج ندارید.

برداشتن صدا از روی ویدیو

خیلی اوقات شما ویدیویی می‌گیرید و نمی‌خواهید صدای اطراف روی ویدیو باشد. برای این کار کافی است صدا را از روی ویدیو قطع کنید. برای این کار فایل تصویری مورد نظر خود را با رفتن به  File > Import Files پیدا کنید و روی آن کلیک راست و سپس Add to Timeline  را بزنید. بعد از زدن روی OK، فایل شما در OpenShot باز می‌شود.

حالا روی ویدیو در تایم لاین کلیک راست کنید، از Separate Audio گزینه‌ی Single Clip (all channels). را انتخاب نمایید. حالا می‌توانید با پاک کردن بخش صوتی ویدیو در تایم لاین، ویدیو را بی صدا کنید. سپس از مسیر  File > Export Project > Export Video از پروژه خروجی بگیرید.

دقت داشته باشید که اضافه کردن و گرفتن خروجی در تمام موارد به همین صورت خواهد بود، پس از گفتن چند باره آن خودداری می‌کنیم.

اضافه کردن صدای پس زمینه به ویدیو

برای این کار شما باید هر دو فایل را به صورت جداگانه به OpenShot اضافه کنید. از File > Import Files یک بار ویدیو را اضافه کرده و بعد از کلیک راست روی فایل ویدیویی و زدن روی Add to Timeline، اولین بار مثلا Track 4 را انتخاب کنید و بار بعدی برای صدا، Track 5 را انتخاب نمایید. اگر می‌خواهید صدای ویدیو اصلی پاک شود، ابتدا مراحل بند قبلی را طی کنید و سپس ترک مربوط به صدا را اضافه نمایید.

کراپ کردن یا بریدن ویدیو

کراپ کردن به شما کمک می‌کند تا بخش هایی از تصویر را که نمی‌خواهید از آن حذف کنید. مثلا اگر کادری دور تصویر است یا ویدیو دارای واترمارک بوده، با بریدن و بزرگ کردن تصویر، آن بخش حذف خواهد شد.

وقتی ویدیو را به تایم لاین اضافه کردید، روی آن کلیک کرده و از منوی Effects روی Crop کلیک کنید. می‌بینید که یک آیکون کوچک c روی لایه ویدیو نمایش داده می‌شود. روی آیکون کلیک راست کنید و Properties را انتخاب نمایید. حالا این امکان را دارید که از روی نمایشگر سمت راست ویدیو، تصویر را تا حدی که دوست دارید کراپ کنید.

کم کردن یا زیاد کردن سرعت ویدیو

برای کم کردن یا زیاد کردن سرعت ویدیو، باید روی لایه ویدیو کلیک کلیک راست کرده و از منوی Time گزینه‌ی Fast را رانتخاب کنید و از زیر مجموعه forward روی سرعت مورد نظر کلیک کنید. برای کم کردن سرعت، باید به جای Fast به زیر منوی Slow بروید.

چند تکه کردن ویدیو

برای این که بتوانید ویدیو را به چند تکه تقسیم کنید و آن بخش‌هایی که نمی‌خواهید را حذف کنید، باید روی ویدیو تایم لاین کلیک کرده و به جایی بروید که می‌خواهید تقسیم انجام شود. سپس به منو Slice رفته و روی Keep Both Sides کلیک کنید. حالا می‌توانید بخش هایی که نمی‌خواهید را حذف کنید و قسمت‌های مختلف را به هم بچسبانید تا زمان خالی وسط کلیپ‌ها باقی نماند.

یکی کردن کلیپ‌های از هم جدا

شما همیشه می‌توانید بعد از اضافه کردن یک ویدیو، ویدیویی دیگر را نیز به کار اضافه کنید. برای این که بتوانید این کلیپ‌های مجزا یا آن‌هایی که تکه کرده‌اید را به هم بچسبانید، باید هر دو را با هم انتخاب نمایید. یادتان باشد که کلیپ‌ها در یک ترک باشند و سپس از پروژه خروجی بگیرید، می‌بینید که تمام ویدیوها به صورت یک فایل واحد در می‌آیند.

اضافه کردن نوشته به ویدیو

این کار بسیار ساده است و شما می‌توانید از منو Title روی Title کلیک کنید. در این جا طرح های از پیش تعیین شده را مشاهده خواهید کرد. در سمت راست می‌توانید متن مورد نظر خود، رنگ، فونت و چند بخش دیگر را تغییر دهید و در نهایت روی Save  بزنید. متن یک ترک مجزا خواهد بود و هم می‌توانید جای آن در صفحه و هم در تایم لاین را تغییر دهید.

استفاه از ترنزیشن

ترنزیشن‌ها بین دو کلیپ، همیشه به قشنگی ویدیوی نهایی کمک می‌کنند. استفاده از آن‌ها نیز خیلی ساده است و کافی است با رفتن به برگه Transitions، ترنزیشن مورد نظر خود را بکشید و در ترک بالای کلیپ‌هایتان، بین دو ویدیو قرار دهید.

گذاشتن واترمارک روی ویدیو

این روش شبیه اضافه کردن یک ترک صداست، با این تفاوت که این بار وقتی می‌خواهید عکس را به تایم لاین اضافه کنید، آن را در ترک بالای ویدیو قرار می‌دهید. سپس می‌توانید با کلیک راست روی عکس و رفتن به Properties، مکان آن در تصویر را تغییر دهید.

چرخاندن تصویر

چرخاندن تصویر نیز خیلی ساده بوده و شما می‌توانید با کلیک راست روی ویدیو خود در تایم لاین و رفتن به منو Rotate گزینه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

مسلما OpenShot قابلیت‌های خیلی بیشتری دارد که با توجه به نمونه‌هایی که به شما آموزش دادیم، قادر خواهید بود به راحتی و با چند کلیک از آن‌ها بهره ببرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *